Ville dette fungere i praksis?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Ville dette fungere i praksis?

Indlæg af Han$en »

Hey

Jeg fik lige en lille idé, nu hvor jeg skal til at samle det sidste osv.

Jeg har en Deltec AP600 med APF600 kop (betyder i og for sig intet for sagen), og mit system kommer til at køre med Bio-Pellets har jeg besluttet mig for.

Til formålet har jeg udset mig Vertex UF-15, da den har rigeligt med plads til den mængde jeg skal bruge. Denne skal så trækkes af en New-Jet jeg har liggende. Her tænker jeg så at jeg vil lade Vertex filtret udlade "behandlet" vand direkte i skummeren, da denne er re-cirkulerende.

Men Deltec oplyser 600L/T gennem skummeren for optimal ydelse, og jeg går ud fra at filtret skal have fuld knald på pumpen, for at Pellets'ne ikke klumper sammen - Dvs. 1000+ L/T gennem filter + skummer. Vil det gøre en synderlig forskel for skummerens ydelse? Det bliver jo lige under den dobbelte gennemstrømning i blandingsrøret. Men her fristes jeg til at tænke, at om vandet kommer igennem for hurtigt eller ej - Det der skal skummes af vil vel også blive det?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Ville dette fungere i praksis?

Indlæg af trolle »

vil du føde skummeren med vand fra vertex filtret?? forstår ikke helt hvad du mener
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Vil der ikke være en betragtelig modstand i filteret som gør at der ikke når 1000lt/t ud til skummeren? Så synes da ikke det lyder som en helt skæv ide :h
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

trolle skrev:vil du føde skummeren med vand fra vertex filtret?? forstår ikke helt hvad du mener
Lige præcis!

Man siger jo at Bio-Pellets reaktoren skal lede vandet ud så tæt på skummerens indtag som muligt - Så tænker jeg jo, hvorfor ikke blot lade den føde skummeren. Så kommer vandet fra reaktoren jo direkte i skummeren, uden noget af det "går tabt"
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Birkefeldt skrev:Vil der ikke være en betragtelig modstand i filteret som gør at der ikke når 1000lt/t ud til skummeren? Så synes da ikke det lyder som en helt skæv ide :h
Jamen det er derfor jeg tilspørger jer mennesker - Jeg har desværre ikke erfaring med filtret selv, så ved ikke engang hvad der er af modstand i sådan et :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Jeg tror sgu det bliver for lidt. Men du kan jo låne min vertex uf 15 reaktor samt fødepumpe på new jet 1700 og se om det virker ;) jeg bruger den ikke pt
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

trolle skrev:Jeg tror sgu det bliver for lidt. Men du kan jo låne min vertex uf 15 reaktor samt fødepumpe på new jet 1700 og se om det virker ;) jeg bruger den ikke pt
Moby sælger ellers 15'eren med New-Jet 1200 til Pellets.. Tror godt den kan gøre det? Der er absolut ingen modstand i at vandet skal løbe over i skummeren. Det er bare et 25mm PVC rør der sidder som indgang :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Tror du taber en del idet vandet skal pumpes i bunden af reaktoren, strømme igennem dine pellets og løftes op til udgangen...køb hellere en lidt for stor new jet, de kan drosles ned ;)
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

iøvrigt fylder vertex reaktoren godt i sumpen...og din er jo mindre end min ;)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

trolle skrev:Tror du taber en del idet vandet skal pumpes i bunden af reaktoren, strømme igennem dine pellets og løftes op til udgangen...køb hellere en lidt for stor new jet, de kan drosles ned ;)
Jeg prøver i hvert fald lige med det lort jeg har! :D
Ellers koster en ny heldigvis ikke alverden :happy:

Skal du bruge dit sæt?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

trolle skrev:iøvrigt fylder vertex reaktoren godt i sumpen...og din er jo mindre end min ;)
Hehe.. Der skal faktisk heller ikke være andet end skummer og Reaktor. Så det gør ikke så meget :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

Han$en skrev:
trolle skrev:Tror du taber en del idet vandet skal pumpes i bunden af reaktoren, strømme igennem dine pellets og løftes op til udgangen...køb hellere en lidt for stor new jet, de kan drosles ned ;)

Skal du bruge dit sæt?
Jeg har faktisk tænkt mig at skille mig med det...Syntes det fylder for meget og da jeg brugte det til rowa fik jeg mega tåget vand og alt blev smurt ind i brunt støv...mine pumper stinker stadig af "rust" når det kommer ovenvande. Så er pt lidt træt af reaktoren.... :beer:
Hvad blev der af de der små filtre du kiggede på?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg blev enig med mig selv om at jeg hellere måtte prøve Bio-Pellets.. Dels for at spare lidt på pladsen, og dels for at slippe fordi Fosfat filtret af dem ikke helt virker som det bedste produkt.

Så pellets it is :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:

Skal du bruge dit sæt?
Ellers tror jeg der kommer en til salg herover fra om ca. 3 ugers tid ville jeg mene.
Men mere om det når de kommer retur fra ferien og tager beslutningen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Hvordan vil du få den til at trække luft ind? Er det ikke pumpen der trækker luften ind?
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

Han$en skrev:Men Deltec oplyser 600L/T gennem skummeren for optimal ydelse, og jeg går ud fra at filtret skal have fuld knald på pumpen, for at Pellets'ne ikke klumper sammen - Dvs. 1000+ L/T gennem filter + skummer. Vil det gøre en synderlig forskel for skummerens ydelse? Det bliver jo lige under den dobbelte gennemstrømning i blandingsrøret. Men her fristes jeg til at tænke, at om vandet kommer igennem for hurtigt eller ej - Det der skal skummes af vil vel også blive det?
Jeg ville anse det som noget rod ikke at kunne justere flowet uafhængigt af hinanden.
Vand og luft i en skummer skal have en kontakttid på 2 minutter, hvis proteinerne skal bindes til luftboblerne.
Schwensen skrev:Hvordan vil du få den til at trække luft ind? Er det ikke pumpen der trækker luften ind?
Det er mikserpumpen, der trækker luft ind - ikke fødepumpen
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

AcroFarm DK skrev: Jeg ville anse det som noget rod ikke at kunne justere flowet uafhængigt af hinanden.
Vand og luft i en skummer skal have en kontakttid på 2 minutter, hvis proteinerne skal bindes til luftboblerne.
2 minutter - det er da ret lang tid, det er der da ikke mange skummer der kan klare, prøv og kik på en skummer og så tage tid - 2 minutter er mega lang tid i dette forhold.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg ved heller ikke om det er en god ide at total afskumme vandet fra dine biopellets, så taber du jo alle de bakterieklumper som skulle give koral næring i forløbet. Grunden til man anbefaler udstrøm ved skummer er jo bare at vandet er af - iltet i pelletsreaktoren. Men det har jeg ikke oplevet som et problem i mit system og jeg har ikke udløb ved skummeren.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

2 min kontakttid mellem vand og luft i skummer - Det har jeg aldrig oplevet en skummer der kan levere.

Nielsk - Glimrende teori, men når man nu ser på spec's for min skummer, som er anbefalet til at trække 600L/T igennem sig - Så vil der jo fra reaktoren blive leveret noget mere vand gennem den. Det burde vel næsten kunne gå op med at der vil slippe samme bakterier forbi koppen på denne måde, som hvis reaktoren smider vandet ud ved siden af en fødepumpe? :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"