Brune pletter på min skiver?
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 1999
Brune pletter på min skiver?
Hej med jer,
jeg har i dag set at jeg har nogle brune pletter på mine skiveanemoner samt min wonderkoral. De er ca. 0,5 cm. i diameter. Nogen der ved hvad det kan være?
Mvh
Esben
jeg har i dag set at jeg har nogle brune pletter på mine skiveanemoner samt min wonderkoral. De er ca. 0,5 cm. i diameter. Nogen der ved hvad det kan være?
Mvh
Esben
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Re: Brune pletter på min skiver?
Ligesom her

Så er det fladorme...
Er selv kommet af med dem ved at give de inficerede koraller et iod bad.

Så er det fladorme...
Er selv kommet af med dem ved at give de inficerede koraller et iod bad.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Claus skriver kan et jod bad klare det, men der er også mulighed for at komme korallerne i et akvarie hvor der går nogle
Rhynchocinetes durbanensis.
Jeg ville dog ikke satse på rejerne, men gå direkte efter et jod bad.
TropicMarin laver noget som hedder Coralcure, men andre firmaer laver også det samme, blot andre navne
Rhynchocinetes durbanensis.
Jeg ville dog ikke satse på rejerne, men gå direkte efter et jod bad.
TropicMarin laver noget som hedder Coralcure, men andre firmaer laver også det samme, blot andre navne
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Rejerne fungere glimrende, men har man dem ikke til rådighed, er Coralcure nok den rette vej.
Jeg har altid med held brugt ferskvands dyp mod Planarier
Jeg har altid med held brugt ferskvands dyp mod Planarier
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Tak for hjælpen. Jeg tror at jeg prøver med kamelrejerne, da det ikke er til at fjerne korallerne som er angrebet. Nogen der ved, om enten Saltvandsbutikken, Tropeland eller Petsupply har nogen hjemme af dem?
Hvor effektive er kamelrejerne. Hvor mange skal jeg anskaffe mig?
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Du kommer ikke uden om at fjerne dem - Kamelrejerne overfalder SPS og LPS koraller når der ikke er flere planarier!Esben skrev:Tak for hjælpen. Jeg tror at jeg prøver med kamelrejerne, da det ikke er til at fjerne korallerne som er angrebet. Nogen der ved, om enten Saltvandsbutikken, Tropeland eller Petsupply har nogen hjemme af dem?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ro på!Esben skrev:Tak for hjælpen. Jeg tror at jeg prøver med kamelrejerne, da det ikke er til at fjerne korallerne som er angrebet. Nogen der ved, om enten Saltvandsbutikken, Tropeland eller Petsupply har nogen hjemme af dem?
Det der wiki skrammel viser kun en art, og der findes 2. Og det er lige præcis den art som ikke vises på wikien, at du skal have fat i.
Det er Rhynchocinetes durbanensis du skal have fat i, og den kommer fra Karabien.
Det duer ikke at have den i et almindeligt saltvands akvarie, i det mindste ikke et med koraller.
Den tager nemlig også koralpolypper når der ikke er flere fladorme at spise.
Derfor bør den være i et specialakvarie hvor korallerne placeres i et par timer
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Det lyder da som noget skrammel. Så det vil sige, at jeg ikke kommer udenom at tage korallerne op af akvariet?
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Jeg må nok ty til coralcure så. Er der nogen der ved hvor at jeg kan få fat i det henne?
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Jeg har lige været nede at se på akvariet igen. Det er simpelthen ikke muligt at fjerne alle de koraller som der er ramt af det. Og selvom at jeg så ville få dem fjernet og givet et jodbad, så ville der stadig være koraller i akvariet som jeg ikke kan se, om der ville have fladormene.
Er der ikke andre dyr, der kan tage dem? Nogen der kender det latinske navn på fladormene?
Er der ikke andre dyr, der kan tage dem? Nogen der kender det latinske navn på fladormene?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du nu lige starter med at smide et GODT foto op af fladormene, så vil det lette det meget.Esben skrev:Jeg har lige været nede at se på akvariet igen. Det er simpelthen ikke muligt at fjerne alle de koraller som der er ramt af det. Og selvom at jeg så ville få dem fjernet og givet et jodbad, så ville der stadig være koraller i akvariet som jeg ikke kan se, om der ville have fladormene.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Det er en balance som så meget andet i vores systemer. Jeg har haft angreb på især discosomaskiver af dem flere gange i mine år som akvarist og de er lette at suge op med en slange og holde i skak og uddør ligeså stille igen - efter min erfaring. Jeg har aldrig brugt hverken ferskvand eller coralcure ( selvom jeg har begge dele i huset... )
SPS : Stability provides succes
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Niels, kan man suge fladormene op med en slange?
Mvh
Esben
Mvh
Esben
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Carsten jeg prøver at se om jeg ikke kan tage et par billeder af dem i morgen 

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Ellers findes der også det der hedder Salifert flatworm exit, som man også bruger til at bekæmpe røde planarier med. Det er effektivt mod alle små typer fladorme. Det skulle efter producenten ikke skade koraller ved korrekt brug og det har det heller ikke gjort de gange jeg har brugt det.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vejgaard
Jeg havde en damsel som spiste mine planarier. Den tog et par måneder om at tømme 20 liter for planarier (:
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Birkefeldt,
jeg så godt at Salifert havde produktet. Jeg var bare lidt i tvivl om det var endnu et produkt, hvor at korallerne skulle op af akvariet. Det kunne måske lyde som en måde at slippe af med dem
jeg så godt at Salifert havde produktet. Jeg var bare lidt i tvivl om det var endnu et produkt, hvor at korallerne skulle op af akvariet. Det kunne måske lyde som en måde at slippe af med dem

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Flatworm exit er effektivt, men man skal huske at fladormene afgiver en stærk gift når de dør. Derfor skal der et stort vandskifte til bagefter. Og desværre er der altid nogle fladorm som overlever, så processen skal måske laves nogle gange.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Der er vel også muligheden for, at diverse gylter vil tage dem ?
Jeg har haft gode erfaringer med, at min seks-stribede tog planarier.
/Kim
Jeg har haft gode erfaringer med, at min seks-stribede tog planarier.
/Kim
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Nu kender jeg ikke størrelsen på akvariet, men en LSD fisk skulle da også kunne klare dem?
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Nu er det fladorme og ikke planarier. Dem slås jeg ikke med. Akvariet er på 1100 l. i alt. JEg har en enkelt LSD fisk i akvariet. Jeg har ikke hørt at den skulle ville æde dem, men det ville da være perfekt, hvis der var en fisk som har smag for fladorme.
Carsten, hvad vil en stor vandskifte være i 1100 l. vand?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Planarier er også fladorme, så der er en sandsynlighed for, at gylter også vil tage dem du har.....Esben skrev:Nu er det fladorme og ikke planarier. Dem slås jeg ikke med. Akvariet er på 1100 l. i alt. JEg har en enkelt LSD fisk i akvariet. Jeg har ikke hørt at den skulle ville æde dem, men det ville da være perfekt, hvis der var en fisk som har smag for fladorme.
/Kim
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Når du har brugt flatworm exit, skal du filtere vandet over 500 gram aktivt kul pr 200 liter mener jeg det er.
Men for at være helt sikker på at giften er væk, bør du nok lave et vandskifte på ca 25-30 procent af volumen.
Men for at være helt sikker på at giften er væk, bør du nok lave et vandskifte på ca 25-30 procent af volumen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Helt ærligt - sikke en gang pladder. Der er ingen garanti for at nogen af dem tager fladormene. Og det er helt ligegyldigt om det er en mandarin, "LSD" eller en af "scooterblenyerne"Han$en skrev:LSD fisken tager dem - Mandarin gør ikke. Så det er formentlig en Mandarin du har
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Han$en skrev:LSD fisken tager dem - Mandarin gør ikke. Så det er formentlig en Mandarin du har

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Bevares mange gange - Nogle af os forholder os desværre blot til det vi har læst over 150 gange af forskellige individerCarsten skrev:Helt ærligt - sikke en gang pladder. Der er ingen garanti for at nogen af dem tager fladormene. Og det er helt ligegyldigt om det er en mandarin, "LSD" eller en af "scooterblenyerne"

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Jeg har købt 3 scooterblenyer, da butikken jeg var forbi sagde at de havde haft held med dem. Det vil klart være den bedste måde.
Som back up, har jeg dog også anskaffet mig flatworm exit, som jeg ikke håber at jeg får brug for.
Jeg har suget så mange om som jeg kunne se i første omgang, små 100 stykker vil jeg tro. Men der er stadig flere, men dem må jeg prøve at suge op i anden omgang.
Mange tak for hjælpen allesammen.
Som back up, har jeg dog også anskaffet mig flatworm exit, som jeg ikke håber at jeg får brug for.
Jeg har suget så mange om som jeg kunne se i første omgang, små 100 stykker vil jeg tro. Men der er stadig flere, men dem må jeg prøve at suge op i anden omgang.
Mange tak for hjælpen allesammen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
enig med Esben, Convolutriloba retrogemma er heller ikke planarier men derimod acoela orme.planarier+"ægte" fladorme hører til en anden gruppeEsben skrev:Nu er det fladorme og ikke planarier.
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hej Ole,
tusind tak for det latinske navn, det har jeg prøvet at ledt efter.
Mvh
Esben
tusind tak for det latinske navn, det har jeg prøvet at ledt efter.
Mvh
Esben