Mit nye Salt projekt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nicolai
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2010

Mit nye Salt projekt

Indlæg af Nicolai »

Så kom jeg endelig i gang med mit salt projekt.Tak til Steen (spdiving) og JJ som begge har været meget hjælpsomme. jeg har brugt mit gl. 250 ltr. Akvastabil hvor jeg har limet overløb i og boret 3 huller( hoved afløb, nød afløb, og retur) baljen har været hos JJ som lavet og monteret Reefkeramik hvor i han har skjult cirkulations pumperne.
sump er på 60 ltr.
Teknik:Bubbelking 160 mini skummer, Red dragon 3500 retur pumpe, 2 stk. Tunze 6055 cirkulations pumper, Tunze 7095 multicontroller, Tunze osmolator til auto vandpåfyldning.
Puratek 100 RO anlæg, laver ca. 17 ltr. rentvand i timen og ca. 19 ltr spildvand. Vertex UF-15 reactor med Newjet 1700 pumpe til biopellets.
Akvastabil effectline lampe med 4 stk. 39W T-5 rør: 1 stk . ATI Aquablue Special 2 stk. ATI Blue plus 1 stk. ATI Purple plus. sunrise/sunset controller.
lampen er hævet 7 cm så der plads til returvandets udstrømnings dysse og evt. luftkøling. sumpen er placeret i et speciel bygget skab så alt teknik er skjult.
PICT0126.JPG
PICT0126.JPG (67.67 KiB) Vist 588 gange
PICT0124.JPG
PICT0124.JPG (69.05 KiB) Vist 588 gange
Nicolai
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4390 Vipperød

Re: Mit nye Salt projekt

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hej nicolai ser rigtig godt ud, især med Reefkeramiken... Er det dit første?
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Saltvandrasser.dk skrev:Hej nicolai ser rigtig godt ud, især med Reefkeramiken... Er det dit første?
Yeps det ser rigtig godt ud!
/Kewin - 160L
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Ser godt ud :GO :GO Synes dog hutigt at det kan komme til at ligne en væg hvis man ikke passer på, men super lækkert at alt teknikken er gemt væk.

Super lækker teknik du har :y det kunne jeg også godt tænke mig, men har desvære ikke lige pengene til det :G

Held og lykke med baljen og kom med mange flere billeder :h
Nicolai
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af Nicolai »

Jeg kunne godt tænke mig en lidt mindre portion sten, de fylder meget, men sådan er det når man ikke har en større balje, hvis Reefkeramiken kommer til at køre godt, har fået at vide at den kan blive lige så levende som stenene så kan jeg muligvis fjerne en sten eller to med tiden. men da det er mit første forsøg med saltvand, er jeg nød til at gøre mig nogle erfaringer, der vil jævnlig komme nye billeder efterhånden som det skrider frem, er der nogen af jer der kan svare mig på om det er en god ide at suge bundfaldet ud her i indkørings fasen?
godt nyt år til Jer alle
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Selvom JJ keramik ikke er så massivt som det fra Korallenwelt, tvivler jeg stærkt på at det bliver så levende som en sten.
Derfor ville jeg aldrig forlade mig på keramikken som filter.
Det ser ud til at fylde meget, men det er jo fordi keramikken fylder meget over det hele.
Vent med at fjerne noget som helst, indtil der er kommet koraller og andet liv i, for så ser det hele meget anderledes ud.

Hvis du kan se at der ligger slam, så sug det op også under indkøringen.
Slam er lig med næring
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Det ser da lækkert ud. Elsker du skriver du vil gøre dig nogle erfaringer, det er jo præcis noget af det fede ved den her hobby. Både at gøre brug af andres men især gøre sig sine egne erfariger og derved blive en habil saltvandsakvarist!
Held og lykke med projektet.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Nicolai
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af Nicolai »

Det får en tur med slamsugeren iaften, der er en del tang på stenene, dør det her indkøringsfasen ?
jeg har lavet en suger hvor slangen går ned gennem enkraftig blå filter svamp og på den måde holder på slammet, så vandet kan komme retur. vi må se om det virker
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"