Alger og PO4

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Alger og PO4

Indlæg af Jerslev »

Har især i begyndelsen haft en masse alger, fordi jeg brugte almindeligt ladningsvand. ( man er jo så klog!!)

Har nu investeret i osmoseanlæg, hvilket klart har hjulpet på algerne, som langsomt dør ud

Opdagede for nylig, at jeg faktisk har ubegrænset adgang til ionbyttet vand på arbejdet, så det bruger jeg nu, fordi det er 100% kemisk rent for alle mineraler - også meget renere end osmosevand. Træls at jeg ikke havde tænkt over det noget tidligere

Mit spørgsmål.

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at når alger dør ud, frigiver de det optagne fosfat til vandet, hvorfor det kan tage lang tid at komme af med.

Jeg kan pt måle fosfat i vandet, men når jeg nu kun tilfører 100%fosfatfrit vand, vil stoffet da lidt efter lidt forsvinde i takt med vandskiftene ( borset fra det, man tilfører med foderet) eller kan nogen præcisere:

Er det en god ide i denne forbindelse eventuelt at benytte noget "fosfat væk" eller hur?

Alle andre værdier er ok

Jerslev
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg håber ikke det er ladningsvand du benyttede, men derimod ledningsvand ;)

Hvad siger din fosfatværdi?
RowaPhos er jo et dejligt nemt og effektivt produkt, der straks fjerner både fosfat og silicat, så hvis du har noget målbart fosfat, vil jeg mene, at det vil være det nemmeste.

Om fosfaten selv vil forsvinde, er næsten umuligt at svare på, da det kommer an på hvad for noget foder du bruger, hvor meget du bruger, hvad du har af filter osv. Men det er da muligt, at du også kan vælge at vente til fosfaten forsvinder, hvis du gider at vente så længe (alt efter mængde af fosfat og akvariets naturlige evne til at nedbryde det) med at få koraller i.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja som Mads skriver så er den nemmeste og hurtigste løsning nok RowaPhos. Hvordan du lige bruger det nemmest i dit setup ved jeg desværre ikke da jeg aldrig har prøvet produktet selv desværre.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Jeg kan vel blot putte det i en strømpe og montere det i en ellers tom spandpumpe - ikke sandt

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jerslev skrev:Jeg kan vel blot putte det i en strømpe og montere det i en ellers tom spandpumpe - ikke sandt

Jerslev
Jo, det kan du godt.
Ved køb af de mindre pkker, følger der en filterpose med. Du kan også lægge den i din bobbelfælde hvis du har sådan en. Det vigtigste er bare, at vandet bliver presset igennm mediet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"