T5 problemer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
T5 problemer
Jeg har til mit nye setup købt en brugt lampe med. Der er en 250 watts hqi, månelys og så to stk 39 watts t5. Problemet er bare at der intet sker når jeg tænder for dem. Ikke det mindste lysglimt.
Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg kan få dem igang?
Sælger sagde at de virkede hos ham for få dage siden.
Bruger t5 og sådan en lille glimtænder som jeg kender fra t8 og kunne det være den som er gået?
Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg kan få dem igang?
Sælger sagde at de virkede hos ham for få dage siden.
Bruger t5 og sådan en lille glimtænder som jeg kender fra t8 og kunne det være den som er gået?
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Re: T5 problemer
Hvis jeg var dig ville jeg nok hive strømmen af, og åbne lampen så meget at jeg lige kunne hive lidt i alle ledningerne, for det ville jo være dumt at kaste penge ud til noget, der kunne løses ned en skruetrækker 
Jeg ved ikke om man kan få en gammeldags glimtænder til T5, for det har jeg aldrig brugt, tror man bare kalder det en T5 ballast.
Hilsen
Benny

Jeg ved ikke om man kan få en gammeldags glimtænder til T5, for det har jeg aldrig brugt, tror man bare kalder det en T5 ballast.
Hilsen
Benny
Hilsen
Benny
Benny
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja nemlig. vil i første omgang se om det var noget der kunne løses let... og derfor denne tråd.
men aner nemlig ikke rigtig så meget om t5 selv. men vil da prøve "hive i ledning" modellen hvis der ikke kommer andre gode råd.
men aner nemlig ikke rigtig så meget om t5 selv. men vil da prøve "hive i ledning" modellen hvis der ikke kommer andre gode råd.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7430 Ikast
Hvordan ser hanstikket ud i den anden ende? Hvis det er med skrue, ville jeg nok lige prøve at se om en af ledningerne var faldet af indgangen... (Hvis man nu var kommet til at træde eller hive lidt i det)...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
det er det ikke...det er sådan et støbt stik
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7430 Ikast
find noget at måle strøm med hvis du har sådan en....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
jeg må prøve om der er en der kan finde ud af at hjælpe mig med det. jeg tror jeg har sådan en strømmåler, men ved ikke helt hvordan jeg skal bruge den i dette tilfælde. haha
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
hvis det er ballasten den er gal med, Du kan godt købe en HF ballast der kan "køre" 2 stk T5 lys f.eks.
http://dk.rs-online.com/web/413061.html
http://docs-europe.electrocomponents.co ... cfce2e.pdf
Hilsen
Benny
http://dk.rs-online.com/web/413061.html
http://docs-europe.electrocomponents.co ... cfce2e.pdf
Hilsen
Benny
Hilsen
Benny
Benny
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kalundborg
Nok et dunt spørgsmål.. men er der en kontakt på lampen du måske har overset?.
Der er ikke glimtænder på t5 rør.
Der er ikke glimtænder på t5 rør.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
der er kontakter til hver er de 3 former for lys.
jeg har nu lige haft lampen åbnet og kigget lidt på det. jeg prøvede at bytte om på ledningerne til de kontakter der sidder for at se om det var kontakten som den var gal med. men det var det ikke. så det er åbenbart et problem med selve ballasten tror jeg. eller en ledning et sted. det er godt nok træls
jeg har nu lige haft lampen åbnet og kigget lidt på det. jeg prøvede at bytte om på ledningerne til de kontakter der sidder for at se om det var kontakten som den var gal med. men det var det ikke. så det er åbenbart et problem med selve ballasten tror jeg. eller en ledning et sted. det er godt nok træls
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3520 Farum
Har du prøvet at dreje t5 rørene i fatningerne,lirk dem lidt frem eller tilbage.
Ved fra min gamle t5 lampe(dæmpbar) gik det ene rør, var det slet ikke sikkert den ville starte op dagen efter. Problemet med t5 lys er at ballasten er meget følsom, så kan være det er dine rør der skal skiftes.
Kig evt på rørene ude i enderne, er der det mindste sort/mørk antydning, ja så trænger de nok til at blive skiftet alligevel. Så jeg ville få fat i 2 nye rør, så er det udelukket.
Ligger problemet i ballasten, så har du ny ballast og nye rør, som alligevel skal skiftes på et tidspunkt.
Ved fra min gamle t5 lampe(dæmpbar) gik det ene rør, var det slet ikke sikkert den ville starte op dagen efter. Problemet med t5 lys er at ballasten er meget følsom, så kan være det er dine rør der skal skiftes.
Kig evt på rørene ude i enderne, er der det mindste sort/mørk antydning, ja så trænger de nok til at blive skiftet alligevel. Så jeg ville få fat i 2 nye rør, så er det udelukket.
Ligger problemet i ballasten, så har du ny ballast og nye rør, som alligevel skal skiftes på et tidspunkt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
jeg kan se at der er to mørke "bånd" ca 3-5 cm fra enden af hvert t5 rør. så det kan måske være fordi de trænger til at skiftes?
og du mener at det kan være at hvis det ene rør er gået, så vil den heller ikke kunne tænde for det andet?
og du mener at det kan være at hvis det ene rør er gået, så vil den heller ikke kunne tænde for det andet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
hermes2005 skrev:jeg kan se at der er to mørke "bånd" ca 3-5 cm fra enden af hvert t5 rør. så det kan måske være fordi de trænger til at skiftes?
De fleste dobbelte forkoblinger til T5 er lavet således at går et rør tænder det andet ikke.
Ikke så smart, men langt billigere end at sætte 2 forkoblinger ind.
Forkoblingerne er desværre heller ikke alt for stabile.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ok.. det lyder til næste skridt for mig er så at købe nye rør og se om det er problemet.
mange tak for hjælpen
mange tak for hjælpen
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6715 Esbjerg N
Et lille ekstra tip. Jeg har selv af erfaring lært at man skal kontrollere om man er kommet til at dreje t5 røret mens man spændte tætningen i hver ende af røret. Det skyldes at røret har det med også at dreje når man spænder ringen og derfor ikke er drejet på plads "fatningen". Har selv et par reserve rør pga. det
da jeg troede røret var gået.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
nu sidder mine ikke med de spænde ringe, da de sidder inde i en større lampe med hqi også. men jeg har kigget efter om de er drejet således at de ikke kan falde ud. og det er de