Der er 5 turboer og en blå eremit som "clean-up crew". Det er på 130 liter.
Det virker samtidig som om der er en hinde på sandet.

Har du så 1 eller 2 powerheads i den?Kewin skrev:Jeg har samme problem i mit Boyu, men har netop bestilt et ekstra powerhead for at se om det er cirkulationen der er problemet.

Ja det er for det meste rigtigt, men f.eks. her hos mig har jeg stort set ikke ændret noget de sidst 2 år, samme fisk samme pumper osv, nu er jeg begyndt at ha' de samme problemer, samt røde slimalger,og jeg har endda sat større skummer på, nu har jeg så skiftet bundlag samt er ved at behandle kemisk med piller imod red slime pga, fosfaten er steget.spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Få mere cirk i vandet og lav nogle vandskifte sørg for at skummeren den arbejder optimalt. Så skal algerne nok forsvinde.
Steen

Jeg må have fat i en Tunze mere så, vandskift bliver gjort hver uge, mellem 15 og 20 liter.spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Få mere cirk i vandet og lav nogle vandskifte sørg for at skummeren den arbejder optimalt. Så skal algerne nok forsvinde.
Steen

En af faktorene for dit alge/cyano problem kunne evt også være hvis du bruger vandhanevand til dine hyppige vandskift. Hvis du bruger osmosevand er det selvfølgelig en anden sag.lukeren skrev:Jeg må have fat i en Tunze mere så, vandskift bliver gjort hver uge, mellem 15 og 20 liter.spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Steen
Min skummer laver brunt vand, i stedet for det kulsorte jeg har set andres lave, jeg ved ikke om det har noget at sige?

kunne fosfaten ikke komme fra da du tog bundlaget op?LarsSteen skrev:Ja det er for det meste rigtigt, men f.eks. her hos mig har jeg stort set ikke ændret noget de sidst 2 år, samme fisk samme pumper osv, nu er jeg begyndt at ha' de samme problemer, samt røde slimalger,og jeg har endda sat større skummer på, nu har jeg så skiftet bundlag samt er ved at behandle kemisk med piller imod red slime pga, fosfaten er steget.spdiving skrev:Du må ikke kunne måle Ammoniak, Nitrit i vandet. Grunden til algerne skyldes at akvariet slet ikke er kørt ind endnu.
Steen

Det ser jo ganske tilforladeligt ud, men jeg har slet ikke brug for de store mængder særlig hurtigt, så kan jeg vel godt tage et mindre anlæg uden boosterpumpe?spdiving skrev:Anlæget er helt fint dog mangler der en boosterpumpe hvis det skal være helt optimalt.
Silicatfilter.
http://saltvandsbutikken.dk/silikatnitr ... p-296.html
Aquasafe 380L 4 trin m. Booster pumpe
http://saltvandsbutikken.dk/aquasafe-38 ... p-398.html
Steen

Så blev der købt et fosfat kit, den viser dog bare 0, men det er jo sikkert fordi diverse alger æder det?lukeren skrev:ph: 8.4
NO3: 0
NO2: 0.05
NH3/4: mellem 0 og 0.25
Jeg har faktisk ikke lagt mærke til om det er der om morgenen. Det må jeg lige kigge efter i morgen.
Det er et Boyu 128, med en ekstra Tunze til at bryde overfladen.
Jeg har desværre ikke et fosfatkit, så det kan jeg ikke måle.

lukeren skrev:Målte lige fosfat i mit vandhanevand med det Salifert kit jeg købte ... 0.25!
Er nu på panisk udkig efter et osmoseanlæg