mont af kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

mont af kalkreaktor

Indlæg af Johnny »

jeg har endlig fået taget mig sammen til af mont min deltec reaktor efter den dar stået et par år men af slanger til in og ud hvad bruger i der?? jeg har lagt mærke til af når jeg bruger klarre og grønne slanger til baljen slammer på til af alger indvendig men har nogle sorte scilekone slanger i 5mm vi bruger i butikken til benzin til brændsf mon det kan bruges grosisten aner intet om dem!! hvad bruger i?? og så har i 2 magnet ventiler på? for en sikkerheds skyld? det er faktisk derfor jeg ikke monterer før nu tør ikke lave en mads fisk med hvidt vand og 150 døde koreller + fisk nemlig :BA jeg har iks med ph så det skulle være på plads
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: mont af kalkreaktor

Indlæg af trine... »

Brug sort PE slange ligesom det der er med til osmoseanlæg... det begyndte jeg at køre med da jeg ligeledes var træt af tilslammede/algede slanger og har ikke skulle skifte siden :-) det samme gælder anti hævert anordningen på returrøret... Har personligt altid kørt uden magnetventil og har aldrig haft nogle problemer relateret til for lav ph pga for meget Co2! men mange vil nok sige at det er bedre BÅDE at gå med livrem og seler!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

det prøver jeg tak for det
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har heller aldrig brugt magnetventil.
Ligeledes bruger jeg almindelig grøn slange til udløbet. Har ingen problemer med at de slammer til pga alger, men de bliver stive med tiden også skifter jeg dem.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du kan rense din magnetventil ved at skruge den store møtrik af.
Når du har gjort dette så har du hætten hvor den store møtrik sad, den hætte kan du skruge af. inde i sider der et stempel og en fjeder til at skuppe stemplet op og ned.
Stemplet er sikkert rusten eller iret og skal bare lige have med et lille stykke sandparpir så er den klar igen.

Jeg renser min 1 gang om året selv om den virkker. Men så er jeg sikker på at den ikke lige pluselig går amok pga. stemplet sætter sig fast og det er nemlig det der mange gange sker når folk tror den er gået i stykker.
Jeg har renoveret 4-5 stykker som slet ikke virkkede på den måde og det tager kun 5min at fikse.

Steen
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg kører også uden kontroller på min reaktor, det har kørt uproblematisk gennem 4 år. Det kan slet ikke svar sig efter min mening. Den eneste mening med kontroller er at spare CO2. Men jeg har købt en 10 kg flaske som giver 2 års forbrug for 450 kr i min XXXXXL reaktor. Jeg kører bare pH ned på 5,5 ved indstilling, så opløser den ALT medie. Udgangsflow går så gennem skummer så overflødigt CO2 luftes ud.
Buffervæske, pH prober, controller osv. er meget dyrere end det ekstra CO2
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

nåå så er der jo ikke noget af være bange for :oops: har bare haft lidt nøjer ved af slutte den til :biggrin: kontakten fejler ikke noget har jo iks i forevejen samt 2 fyldte flasker til fadølsanlæget så kan godt høre jeg bare skal komme igang har bare læst læst skræg historier :Peace: tak for råd
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg er så modsat, min reactor har altid kørt via controler. Jeg finder det let lige at justere på hvornår magnet ventilen slår til, frem for at tælle bobler :)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

jeg troede man brugte både bobletæller og ventil skal lige tilbage på kalkreaktorbænken kan jeg godt se :) læser lige lidt tilbage i gamle tråde 8)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

det kan man vel også, men jeg har en ph controler i min reactor. Der bestemmer jeg så hvad pH der skal være i min reactor. Så åbner magnet ventilen for co2 når den er for høj, på den måde kan jeg skrue ned for ph værdien i reactoren eller op, alt efter om kh falder eller stiger i mit akv :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

StarF skrev:det kan man vel også, men jeg har en ph controler i min reactor. Der bestemmer jeg så hvad pH der skal være i min reactor. Så åbner magnet ventilen for co2 når den er for høj, på den måde kan jeg skrue ned for ph værdien i reactoren eller op, alt efter om kh falder eller stiger i mit akv :)
Nemlig...
Så er man helt fri for, at rode med flowet gennem reaktoren og mængden af tilsat kalk justeres meget let ved, at justere lidt på pH-controlleren.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"