Sammensætning til 200L - hjælp ønskes!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
heleneand
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2010

Sammensætning til 200L - hjælp ønskes!

Indlæg af heleneand »

Jeg er nu på vej fra Malawi til saltvand.
Udstyret og teknikken er der nogenlunde styr på.
Jeg behøver dog hjælp til sammensætningen af mine fisk...
Kan der siges noget generelt om hvilke typer der ikke kan holdes sammen - eller som går særligt godt sammen? -her tænker jeg f.eks. på kardinalfisk, kirurger, klovne osv?

Nedenstående er de fisk jeg godt kunne tænke mig. Jeg vil derfor gerne høre om der er én eller flere af disse arter, som jeg ikke kan have sammen - og selvfølgelig vil jeg også gerne vide hvad I tænker om antallet af fisk til 200L. Jeg vil også gerne have alternative forslag end de nævnte fisk!

(Det er kun den øverste "pind", som er forskellig i nedenstående to sammensætninger).

ENTEN:
- Zebrasoma flavescens (1 stk.)
- Amphiprion ocellaris (2 stk; en stor og en lille) + én eller flere af disse anemoner: Heteractis magnifica, Stichodactyla gigantea, Stichodactyla mertensii
- Pterapogon kauderni (2 stk. da jeg har læst at disse holdes bedst parvis)
- Chromis Vridis (en lille flok - hvor mange vil I anbefale)?

ELLER:
- Centropyge Bicolor (1 stk.) eller Centropyge Loriculus (1 stk.)
- Amphiprion ocellaris (2 stk; en stor og en lille) + én eller flere af disse anemoner: Heteractis magnifica, Stichodactyla gigantea, Stichodactyla mertensii
- Pterapogon kauderni (2 stk. da jeg har læst at disse holdes bedst parvis)
- Chromis Vridis (en lille flok - hvor mange vil I anbefale)?

På forhånd magne tak for hjælpen! :f3:
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Sammensætning til 200L - hjælp ønskes!

Indlæg af LarsSteen »

De fisk du har skrevet kan alle generelt gå sammen.

husk at det kræver en hel del mere tålmodighed end f.eks. et malawi akv.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Forslag 2 lyder perfekt til et 200 liters akvarium. :GO Forslag 1 lyder også godt, hvis kirurgen er lille. Med tiden vil den blive for stor, så det skal du have i baghovedet. Men hvis du ligeså gerne vil have en af Centropygerne vil min anbefaling helt klart være at gå efter forslag 1!

En anden fisk jeg kraftigt kan anbefale er Nemateleotris decora, som er rolig og utrolig smuk. Har gode erfaringer med dem i par.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Sammensætningerne ser fine ud. Du skal dog ikke forvente, at de chromis viridis vil stime sammen. Der findes et par andre bedre alternativer, hvis det er en stime du er ude efter. Det kunne f.eks. være apogon leptacanthus.
heleneand
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe

Indlæg af heleneand »

Mange tak for svarerne...
Hvis nu jeg vælger Centropyge'rne er det så korrekt at jeg kun kan have 1 stk. af enten den ene eller den anden? Eller vil jeg kunne have en af hver - eller 2 af samme?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

heleneand skrev:Mange tak for svarerne...
Hvis nu jeg vælger Centropyge'rne er det så korrekt at jeg kun kan have 1 stk. af enten den ene eller den anden? Eller vil jeg kunne have en af hver - eller 2 af samme?

Kig lidt her:
http://www.liveaquaria.com/general/comp ... _chart.cfm
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

heleneand skrev:Mange tak for svarerne...
Det er rigtigt at Centropygerne kan være aggressive overfor hinanden, ligesom andre kejsere (eller kirurger fx.). Så hvis du vil være sikker på der ikke bliver problemer så nøjes med én. Men når det er sagt, har jeg set mange akvarier som har huset flere forskellige. Jeg selv har to kejsere, godt nok ikke centropyger, men nogle af de større arter (de er stadig ungfisk begge to) og her har de det fint sammen. De går dog også i et lidt større akvarium.
Men hvis du vælger at prøve med to ville jeg finde to forskellige arter da jeg tror der så vil være mindre aggressivitet fiskene imellem. Og så ville jeg finde nogen på ca samme størrelse, ikke for store, og sætte dem i på samme tid som de sidste fisk i dit akvarium. Men der vil altid være en større eller mindre risiko ved at sætte territoriale fisk i samme akvarium, så man har ingen garanti for at det vil gå uden problemer. Til sidst så skal du være opmærksom på at centropyger muligvis kan finde på at gå i koraller, så det er måske væsentligt hvis du regner med at fylde dit akvarie op med dyre koraller.

Men derudover virker det som om du er ved at sætte dig godt ind i tingene. Keep up the good work! :GO :h

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere haft 3 forskelleige dværgkejsere sammen uden nogen problemer.
En C. bicolor kan på ingen måde lade korallerne være i fred, sagt på anden måde, hvis du ønsker dig koraller i akvariet også, så kan du ikke have en bicolor der også, men hvad med en C. bispinosus?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"