Opstartsakvarie på 10. uge

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Opstartsakvarie på 10. uge

Indlæg af jbnhf23 »

Jeg har nu haft mit saltvandsakvarie på 250 liter kørende i 10 uger. Jeg har ca 40 kg levende sten, men er i tvivl om hvorvidt de er levende efterhånden.

Mit nitrit indhold er nul(i følge salifert) men mit nitratindhold er ikke nedadgående, nærmest tværtimod. jeg har været nede at vende på 0,2-0,5 men er nu nærmere på 1-2 ppm.

Jeg har en sump med et refugium hvor jeg har placeret nogle alger, men syntes ikke rigtig de vokser(de har været der to uger).

I akvariet er der en hugo(har været der halvanden uge).

I starten fik jeg rimelig hurtigt mange brunalger som hurtigt blev erstattet af nogle grønalger, der er stadig grønalger i akvariet. Mit vand er osmoseanlæg dog uden silikatfilter.

Nu begynder der igen at komme brunalger på sandet samt røde plamager tror det er cyano. Udover røde plamager på sandet er tre andre sten også ramt af det.

Er det almindeligt at nitratindholdet kan stige når der intet levende er i akvariet udover hugo fisken? Og hvad tror i årsagen til brunalgernes genkomst kan være? Tror i lysniveauet er afgørende?

Håber på lidt kommentarer fra personer der er lidt mere kyndige end undertegnede :y

//jesper
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Opstartsakvarie på 10. uge

Indlæg af Kewin »

.
/Kewin - 160L
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

:BI hjælper altid.

hvad lys og hvor længe er det tændt?

hvor meget fodre du og hvor tit ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Han fodre vel ikke den der Hugo endnu med alle de der alger....
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15

Indlæg af jbnhf23 »

ingrediensen der løste mit lille "problem" var........det kommer nok ikke som den store overraskelse for folk herinde.......... tålmodighed. Det gik væk af sig selv, og har ikke haft problemer med hverken cyano(meget lidt) eller brunalger siden hen
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

jbnhf23 skrev:ingrediensen der løste mit lille "problem" var........det kommer nok ikke som den store overraskelse for folk herinde.......... tålmodighed. Det gik væk af sig selv, og har ikke haft problemer med hverken cyano(meget lidt) eller brunalger siden hen
Hva er problemet så nu ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

jbnhf23 skrev:ingrediensen der løste mit lille "problem" var........det kommer nok ikke som den store overraskelse for folk herinde.......... tålmodighed. Det gik væk af sig selv, og har ikke haft problemer med hverken cyano(meget lidt) eller brunalger siden hen
Så det vil sige, at hvis man har tålmodighed nok, så får man ikke cyano og alger?
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15

Indlæg af jbnhf23 »

der er intet problem nu, det er blot en gammel tråd der blev hevet frem......

ja i et opstarts-akvarie holder den strategi nok rimelig godt (altså den med tålmodigheden)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"