Durso??

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense

Durso??

Indlæg af Voigt »

Jeg har lige fået hældt 560 liter vand på systemet.. :K

Jeg har i overløbet lavet et sikkerhedsrør og et nedløb med en durso. Jeg har læst flere steder at der skal bores et hul i toppen til en luft slange.
SKAL man lave det hul??
Jeg har ikke noget hul i toppen, og det køre fint. Jeg kan regulere vandet i overløbet via den kuglehane som sidder på nedløbet, og det står så den ikke trækker luft med ned, og der løber meget meget lidt vand gemmen sikkerhedsrøret. Er der hul i toppen, syntes jeg den trækker luft med ned og bobler helt vildt i sumpen..
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Durso??

Indlæg af spax »

Du skal jo bruge det hul, som et sikkerheds hul, hvis der bliver strømsvigt så vil den trække luft ind via det hul, så vandet stopper ved hullet.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Voigt »

Jeg har jo et sikkerhedsrør ved siden at mit nedløb..
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Alle har næsten et sikkerhedsrør. Prøv at lav en test, sluk for strømmen til akvariet, og se om der sker noget
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

spax skrev:Du skal jo bruge det hul, som et sikkerheds hul, hvis der bliver strømsvigt så vil den trække luft ind via det hul, så vandet stopper ved hullet.
Durso'en sidder på nedløbet, ikke returen..
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Voigt »

Jeg har lige leget strømsvigt.. Og der sker det der skal ske.. Vandet stiger i overløbet, og sikkerhedsrøret tømmer, og der er plads nok i sumpen til vandet som kommer..;-) Så jeg behøver vel ikke et hul i toppen af min durso..
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Nej så skulle det ikke være nødvendigt :) Men godt der ikke skete noget :)
Mvh kim

zengle
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af zengle »

hul eller ej en durso er jo kun til at at overløbet/sikkerhedsrøret ikke skal larme
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Hvaa skal vi ikke se billeder af det hele snart?
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Voigt »

Joo.. Jeg har prøvet at lægge nogen ind.. Men jeg må ikke.. De fylder for meget.. :-(
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Send dem til mig så ændre jeg størrelsen på dem og sender dem retur. Jesperkristensencalibra@hotmail.com
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

spax skrev:Du skal jo bruge det hul, som et sikkerheds hul, hvis der bliver strømsvigt så vil den trække luft ind via det hul, så vandet stopper ved hullet.
Det har intet med dét at gøre....
Det hul du snakker om, sidder på returrøret.

Hullet i toppen af en durso, skal sørge for, at vandstanden kan ligge OVER det nederste stykke af indløbet. Hvis vandstanden kommer ned i nærheden af indløbet til røret, giver det sig til at "snorke", når det trækker luft med.

Det er muligt du kan justere flowet, så det lige nøjagtigt ikke trækker luft men det er altså lettere, når det er et hul med en lille lufthane til, at justere luftmængden med.

/Kim
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Voigt »

Jeg har lige prøvet at lege lidt med en slange med en luftskue på.. Det virker ikke rigtigt.. Den suger luft ned, og det bobler helt vildt i sumpen.. Og det er selvom der næsten er helt lukket med luftskuen. For mig fungere det bedre ar jeg har en durso uden hul i toppen, og så styre jeg vandstanden på kuglehanen..
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

problemet med durso osv, er at når der er strømsvigt, og stilstand i lidt tid... Når strømmen så komemr igen, og returpumpen blæser vand op i akvariet igen, så starter dursoen ikke igen.. det er kun sikkerhedsrøret der gør det...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

apfolmer skrev:problemet med durso osv, er at når der er strømsvigt, og stilstand i lidt tid... Når strømmen så komemr igen, og returpumpen blæser vand op i akvariet igen, så starter dursoen ikke igen.. det er kun sikkerhedsrøret der gør det...
Så er den lavet forkert !!!
Du er helt sikker på, at du ved, hvad en durso er ?

/Kim
Voigt
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Voigt »

Min durso kommer selv igang efter strømsvigt..
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

argh.. durso er jo den med en krave, og ikke men en 180 graders bøjning i toppen.. sorry :)
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Undskyld, men hvad mener i med at durso kommer igang igen efter strømsvigt ? så vidt jeg har forstået er det eneste man skal bruge det rør til, er som sikkerhedsrør, hvis ens hovedrør bliver stoppet, eller hvis man ikke kan få kuglehanen på hoved røret stillet ordentligt :wink:
Hilsen
Benny
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

nu må det stoppe. nu fik i næsten forviret mig også....
google: http://www.dlteck2000.com/2008/11/27/systeme-durso/

og kan kun give nolan rat i alt han siger..

virker din durso bedst uden hul er det fint, og den skal nok selv starte efter strømsvigt.... og den kan ikke lave den store hævertefekt, max et par cm i overløbet som ikke er meget vand........
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

apfolmer skrev:argh.. durso er jo den med en krave, og ikke men en 180 graders bøjning i toppen.. sorry :)
Jo, det er den med en 180graders bøjning i toppen:
Billede

... og den starter selv efter strømsvigt, da vandet bare løber henover bøjningen....
Den er ikke afhængig af nogen hæverteffekt eller andet hokus-pokus. Hullet i toppen er netop lavet, for at undgå, at røret skal suge vand og dermed "slubre".

/Kim
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Nolan skrev:
Det har intet med dét at gøre....
Det hul du snakker om, sidder på returrøret.

Hullet i toppen af en durso, skal sørge for, at vandstanden kan ligge OVER det nederste stykke af indløbet. Hvis vandstanden kommer ned i nærheden af indløbet til røret, giver det sig til at "snorke", når det trækker luft med.

Det er muligt du kan justere flowet, så det lige nøjagtigt ikke trækker luft men det er altså lettere, når det er et hul med en lille lufthane til, at justere luftmængden med.

/Kim
Enig. Det vand du får ned i din sump når du simulerer en strømsvigt, er det der er over bøjningen af din durso + vand der løber tilbage fra din returrør ( der sker en hævert ) . Du kan endten placere din returrør så tæt på vandoverfladen som muligt så det suger luft ind når vandstanden falder ved en strømsvigt ( Men det larmer for meget ) , eller lave et hul i returrøret lige under vandoverfladen.

Hvis du kan indstille din flow som du siger uden at lave et lufthul i toppen af din durso så kan det da ikke være ret mange litter der kommer igennem!? Hvorstor er din retur pumpe? PS. det hjælper meget på larmen at sætte en slange på lufthullet på Dursoen. Mener også at det er med til at justere vandstanden ( ikke sikker)
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

apfolmer skrev:problemet med durso osv, er at når der er strømsvigt, og stilstand i lidt tid... Når strømmen så komemr igen, og returpumpen blæser vand op i akvariet igen, så starter dursoen ikke igen.. det er kun sikkerhedsrøret der gør det...
?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"