3 meter langt akvarie setup
-
Zacho
- Sommerfugl fisk

- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
3 meter langt akvarie setup
Er begyndt at planlægge lidt på mit kommende akvarie, der går nok 1 -2 år før det bliver til noget men derfor kan jo godt planlægge lidt.
Planen er at det skal være et akvarie på 300 langt, 60 dybt og 50 højt. Det skal bygges ind i væggen og så skal der være teknikrum bagved.
Men jeg har lige et par spørgsmål som i måske kan kaste lidt lys over. Kom gerne med alle kommentarer, råd ideerer osv. så jeg kan nå at få det med i planerne.
Jeg havde tænkt mig at overløbet skulle være i den ene ende og at retur og 2 stk vortec MP40 i den anden ende. Vil det være nok til at skabe tilstræklig gennemstrømning i hele akvariet når det er 3 meter langt, eller skal man også have en pumpe midtvejs?? Af retur pumpe tænker jeg på ca 4500l/t.
Under akvarie vil jeg gerne have skabe, som feks køkken underskabe, da de er billige og lette at sætte op. Men ved ikke rigtig om de kan holde til eller om man skal bygge et eller andet over for at få det til at holde. Hvad siger i kan et alm køkkenskab holde til den vægt?? Jeg har tænkt mig at sumpen bliver flyttet lidt op i højden så den kommer ikke til at være under akvariet.
Lyset over akvariet havde jeg tænkt skulle være 8 stk T5 80W fordelt på hele stykket, er det nok til at lyse det hele op, eller skal jeg have flere? Akvariet er trods alt ikke så dybt så lyset burde kunne trænge ned, men vil det også kunne dække hele dybden??
Til sidst så vil jeg hører om der er nogle her i københavnsområdet som har store akvarier som jeg evt måtte komme forbi, og se hvordan det er gjort for at få lidt ideer og inspiration, meget gerne indbygget i væg med teknikrum.
Planen er at det skal være et akvarie på 300 langt, 60 dybt og 50 højt. Det skal bygges ind i væggen og så skal der være teknikrum bagved.
Men jeg har lige et par spørgsmål som i måske kan kaste lidt lys over. Kom gerne med alle kommentarer, råd ideerer osv. så jeg kan nå at få det med i planerne.
Jeg havde tænkt mig at overløbet skulle være i den ene ende og at retur og 2 stk vortec MP40 i den anden ende. Vil det være nok til at skabe tilstræklig gennemstrømning i hele akvariet når det er 3 meter langt, eller skal man også have en pumpe midtvejs?? Af retur pumpe tænker jeg på ca 4500l/t.
Under akvarie vil jeg gerne have skabe, som feks køkken underskabe, da de er billige og lette at sætte op. Men ved ikke rigtig om de kan holde til eller om man skal bygge et eller andet over for at få det til at holde. Hvad siger i kan et alm køkkenskab holde til den vægt?? Jeg har tænkt mig at sumpen bliver flyttet lidt op i højden så den kommer ikke til at være under akvariet.
Lyset over akvariet havde jeg tænkt skulle være 8 stk T5 80W fordelt på hele stykket, er det nok til at lyse det hele op, eller skal jeg have flere? Akvariet er trods alt ikke så dybt så lyset burde kunne trænge ned, men vil det også kunne dække hele dybden??
Til sidst så vil jeg hører om der er nogle her i københavnsområdet som har store akvarier som jeg evt måtte komme forbi, og se hvordan det er gjort for at få lidt ideer og inspiration, meget gerne indbygget i væg med teknikrum.
-
LarsSteen
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Re: 3 meter langt akvarie setup
Kommer an på hvilken skabe du mener f.eks 5 x 60cm brede burde kunne holde det ( hvis de ikke er for tynde i pladerne.
lys : nej jeg vil ikke mene at 8 stk T5 80W er nok, men igen det kommer an på hvad du ønsker at slutte med.
lige mit input med .
lys : nej jeg vil ikke mene at 8 stk T5 80W er nok, men igen det kommer an på hvad du ønsker at slutte med.
lige mit input med .
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
- Han$en
- Rev haj

- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Det er da rigeligt med 8x 80wLarsSteen skrev:Kommer an på hvilken skabe du mener f.eks 5 x 60cm brede burde kunne holde det ( hvis de ikke er for tynde i pladerne.
lige mit input med .
4x 60w pr. 1.5M er rigeligt til højden, og dybden, til de fleste typer koraller.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
LarsSteen
- Rev haj

- 16
no det er jeg ret sikker på at det ikke er for der kan være 4 stk. i breden pga længden af rørene, og så er problemet at det er lidt bredere, og så vil rigtig mange koraller ikke få lys nok, me jo hvis det kun er blødkoraller og de mindre lyskrævende lps'er så går det måske.Han$en skrev:Det er da rigeligt med 8x 80wLarsSteen skrev:Kommer an på hvilken skabe du mener f.eks 5 x 60cm brede burde kunne holde det ( hvis de ikke er for tynde i pladerne.
lige mit input med .![]()
4x 60w pr. 1.5M er rigeligt til højden, og dybden, til de fleste typer koraller.
Mvh. Lars Steen
- Han$en
- Rev haj

- 16
En skitse set ovenfra:
Det er bestemt muligt. Og efter min overbevisning skulle det være rigeligt til det meste, da der kun er 50cm til bunden
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
LarsSteen
- Rev haj

- 16
ud fra mit530 hvor jeg har 2 x 8o & 2 x 39 så er der ikke andet end særlige lps'er der kan stå på bunden, desværreHan$en skrev:En skitse set ovenfra: Det er bestemt muligt. Og efter min overbevisning skulle det være rigeligt til det meste, da der kun er 50cm til bunden
Mvh. Lars Steen
- Han$en
- Rev haj

- 16

Jokke's akvarie. Det er 70 dybt, og 45 højt, og kører med 8x 54w, og han har også en masse lyskrævende kørende der i. Så det kan bestemt lade sig gøre, dog skal rørene man vælger, vælges med omhu. Der skal Spitzen-klasse kvalitet til.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk

- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Nu har det akvarie - med al respekt- jo heller ikke kørt ret længe...... Dermed ikke være sagt, at det måske ikke nok kan lade sig gøre, men lad nu lige tiden vise, hvad der skerHan$en skrev:
Jokke's akvarie. Det er 70 dybt, og 45 højt, og kører med 8x 54w, og han har også en masse lyskrævende kørende der i. Så det kan bestemt lade sig gøre, dog skal rørene man vælger, vælges med omhu. Der skal Spitzen-klasse kvalitet til.
100 *100 * 50 cm cube
- Han$en
- Rev haj

- 16
Brugte det blot lige til reference.jesper/aarhus skrev:Nu har det akvarie - med al respekt- jo heller ikke kørt ret længe...... Dermed ikke være sagt, at det måske ikke nok kan lade sig gøre, men lad nu lige tiden vise, hvad der sker
Ellers er der et akvarie på Nano-Reef.com der har flg. spec's:
ca. 160 x 60 x 60 (omregnet fra tommer"
Og det har stået 2 år nu, med 4x 80w over, med masser af SPS
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
LarsSteen
- Rev haj

- 16
jeg vil ikke gøre det, med mindre at der er 100% styr på rørene ( det har jeg ikke ) og når det er på tegnebrættet endnu, så vil jeg nok sætte 2 80'er på mere i hver side, de behøver jo ikke være tændt hele tiden, hvis det viser sig at jeg tager fejl.Han$en skrev:Brugte det blot lige til reference.jesper/aarhus skrev:Nu har det akvarie - med al respekt- jo heller ikke kørt ret længe...... Dermed ikke være sagt, at det måske ikke nok kan lade sig gøre, men lad nu lige tiden vise, hvad der sker
Ellers er der et akvarie på Nano-Reef.com der har flg. spec's:
ca. 160 x 60 x 60 (omregnet fra tommer"
Og det har stået 2 år nu, med 4x 80w over, med masser af SPS
nu ka' jeg ikke huske jokke's tank mål.
Mvh. Lars Steen
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Zacho skrev:Under akvarie vil jeg gerne have skabe, som feks køkken underskabe, da de er billige og lette at sætte op. Men ved ikke rigtig om de kan holde til eller om man skal bygge et eller andet over for at få det til at holde. Hvad siger i kan et alm køkkenskab holde til den vægt?? Jeg har tænkt mig at sumpen bliver flyttet lidt op i højden så den kommer ikke til at være under akvariet.
Jeg ville aldrig turde lave et akvarie som gik over flere skabe, blot den mindste smule vriden over så langt et stykke som 3 meter, så er bunden knækket. Se lige hvordan det gik Davidmaler.
Lav et Porsabord istedet for. det kan du få lige i den højde og bredde som du vil have. Det er dyrere end ikke så meget igen. Og så kan du bruge pladsen neden under til sump.
Hvorfor vil du have sumpen flyttet op?? Det fylder da meget mere end under bordet.
Når du nu alligevel skal ud og smide kassen på bordet for akvariet, hvorfor så ikke få det lavet dybere, 70 -80 cm i stedet for
-
nielsk
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk

- Reactions: 362
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Ang. lys så tjek min balje, jeg har kun kørt med 6x80 watt i laang tid nu og jeg har sps koraller på 50 cm dybde som vokser fint...
SPS : Stability provides succes
- Han$en
- Rev haj

- 16
nielsk skrev:Ang. lys så tjek min balje, jeg har kun kørt med 6x80 watt i laang tid nu og jeg har sps koraller på 50 cm dybde som vokser fint...
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
Zacho
- Sommerfugl fisk

- 17
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: Kbh N
Carsten# ja jeg kan godt se at det vil give nogle problemer hvis skabene ikke står 100% lige. jeg ville gerne have sumpen op i en højde så det var lidt lettere at komme til at arbejde med, og så man ikke skulle kæmpe med lav højde under akvariet.
Ang dybten så har jeg også overvejet dybere, men man bliver jo nød til at stoppe på et tidspunkt
ville hellere have det længere end dybere.
Nilsk# lækkert akvarie. godt at hører at at sps sakkens kan gro på 50 cm, har du også sps helt nede på bunden?
Han$en# kan du smide et link til det akvarie på nano-reefs? og den tegning af lysene er lige præsis hvad jeg havde forstillet mig.
Har læst at man kan bygge akvarier i træ og så kun glas i forruden, nogen der kender noget til det??
Ang dybten så har jeg også overvejet dybere, men man bliver jo nød til at stoppe på et tidspunkt
Nilsk# lækkert akvarie. godt at hører at at sps sakkens kan gro på 50 cm, har du også sps helt nede på bunden?
Han$en# kan du smide et link til det akvarie på nano-reefs? og den tegning af lysene er lige præsis hvad jeg havde forstillet mig.
Har læst at man kan bygge akvarier i træ og så kun glas i forruden, nogen der kender noget til det??
-
Laustsen
- Palet kirurg

- 15
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Geografisk sted: Frederikshavn
ja akvariet bliver lavet i træ. og dereftet belagt med glasfiber. og til sidst limes front ruden så i... denne metode er god til større baljer for DIY folket. det dette kan gøres langt billiger end med alm glas!!