Hvordan undgår jeg...
Hvordan undgår jeg...
Når jeg nu skal have sluttet min 60L sump til mit boyu, hvordan undgår jeg så et algeboom. Der er pt beboere i baljen.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Hvordan undgår jeg...
Hvorfor skulle du få et algeboom, pga. at du har tilsluttet en sump ?
Ja med 60L friskt saltvand. Det giver da næring til stenene gør det ikke?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Du får da heller ikke algeboom af at skifte vand?jesper kristensen skrev:Ja med 60L friskt saltvand. Det giver da næring til stenene gør det ikke?
Bruger du Osmose eller hanevand?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Jeg bruger alm hanevand. Nej, men der skifter jeg ikke andet end 5 litter jo.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
køb et osmose anlæg, så undgår du det 

Tror nu ikke det har den store betydning. Det er nok mere hvis man starter helt fra bunden af.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er det da bestemt ikke. Osmose anlæg bruges for kun at tilføre så rent vand til systemet som muligt, fra start til slut. Fylder du på med hanevand ved fordampning vil du blot blive ved med at tilføre næring til fx. alger og andet stads.jesper kristensen skrev:Tror nu ikke det har den store betydning. Det er nok mere hvis man starter helt fra bunden af.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Hmmm. Ok det må jeg hellere anskaffe mig så.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Hej Jesper, prøv at overveje overskrifterne på dine indlæg. Skriv hvad det handler om - så er der flere der læser dine indlæg + det fungerer som søgekriterier når tråden havner i vores databank. Bare et godt råd - du er ikke den eneste. Du kan også gå tilbage og ændre overskrifterne..
SPS : Stability provides succes
Har du prøvet og teste dit vand fra hanen eller prøvet og smide noget hanevand i din balje. Jeg har hørt, man skulle tjekke op på sit vandværk og spørge ind til kvaliteten. Nogen steder i dk er vandet lige så fint som havde du brugt et osmoseanlæg.Han$en skrev:Det er det da bestemt ikke. Osmose anlæg bruges for kun at tilføre så rent vand til systemet som muligt, fra start til slut. Fylder du på med hanevand ved fordampning vil du blot blive ved med at tilføre næring til fx. alger og andet stads.jesper kristensen skrev:Tror nu ikke det har den store betydning. Det er nok mere hvis man starter helt fra bunden af.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg bor i Farum, og vi skulle efter sigende have utroligt pænt hanevand. Men TDS måling siger stadig 220 ppm, op i mod mit Osmosevand der siger 5 ppm. Så kan du selv regne på det. Der er altså uanset hvad, mere skidt og møg i hanevand, end hvad der er i vand fra et Osmoseanlæg.jesper kristensen skrev:Har du prøvet og teste dit vand fra hanen eller prøvet og smide noget hanevand i din balje. Jeg har hørt, man skulle tjekke op på sit vandværk og spørge ind til kvaliteten. Nogen steder i dk er vandet lige så fint som havde du brugt et osmoseanlæg.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200