Kauderni (kardinalfisk døde)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Kauderni (kardinalfisk døde)

Indlæg af nicolaia »

Jeg købte fornyligt 4 kardinalfisk hvor jeg håbede at to af dem ville parre sig ud. Det skete heldigvis og de to øvrige døde kort tid efter, ca. 1 mdr. siden. Pludselig dør de to sidste kardinalfisk med ca. 6 timer imellem. Jeg forstår simpelthen ikke hvad årsagen er idet mine værdier er fine:

NO3: 0
NH4/NH3: 0
NO2: 0.025 ppm (målt med JBL) og 0 (målt med salifert)
PO4: 0 ppm
Alkalinitet 8.2 dH
pH: ca. 8.2
Salinitet: 1025
Temperatur 24,3-27C

Jeg har ud over kardinalfiskene: 2 gule kirurger, 1 paletkirurg, Ilthale kutlig, madarin fisk. De øvrige fisk har det fint og tager rigeligt med føde til sig. Hvad jeg kan læse mig frem til bør kardinalfisk være ret hårdføre så det undre mig at det lige netop er dem der afgik ved døde. Da de øvrige fisk har det fisk og værdierne i øvrigt ser fine ud har jeg to mulige årsager:

1.) Sygdom, fik fiskene for ca. 4-5 uger siden, kunne de bære rundt på nogle parasitter eller andet. Der var ingen synlige tegn og de tog fint med føde til sig så umiddelbart virker det ikke sandsynligt.

2.) Jeg har for nyligt tilført endnu en cirkulationspumpe i mit RSM 250, så jeg både har standard cirkulationspumperne men også to tunze 1065 og 1025. Den lille blev tilført i sidste uge og skal blæse noget vand bag om stenene (har lavet stenopsætningen som en væg) så organisk stof ikke skulle ophobe sig her. Den ekstra pumpe gav selvfølgelig noget mere strøm og blæste en del organisk stof op som stadig flyder rundt i form af meget fine partikler. Kan denne pumpe måske have stresset kardinalfiskene til døde eller kan det være de små fine partikler der sætter sig i gællerne og derved dræber fiskene?

Jeg ved at fodringen afhænger af mange forhold idet fiskene f.eks. forbruger mere energi ved meget strøm i vandet. Jeg fodre i dag med tang og alger (tørret) samt 2/3 terning frostfoder (mysis/atemier) og lidt fladfoder. Der er utrolig mange forskellige holdninger til hvor meget man skal foder men hvad synes I om min dosis?
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Re: Kauderni (kardinalfisk døde)

Indlæg af nicolaia »

Er der ingen der kan hjælpe her?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er sgu da ærgeligt. De 8 jeg har beholdt selv fra kuldet lever i bedste velgående og er også ved at parre sig ud..
SPS : Stability provides succes
nicolaia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af nicolaia »

Vildt ærgeligt. Det skal siges at de ikke er fra dit kuld men fra Deep Oceans seneste import. Det undre mig bare at disse såkaldte hårdfør fisk dør mens f.eks. min paletkirurg har det ganske fint?
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

fodre i dag med tang og alger (tørret) samt 2/3 terning frostfoder (mysis/atemier) og lidt fladfoder.

Da A. kaurderni ikke spiser tang/alger eller flagefoder, så er der kun en 2/3 terning frost tilbage,
og det lyder af AL for lidt. De andre fisk vil jo også æde af frostfodret, og kauderni er ikke så hurtigædende som dine kirurgfisk.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"