Div. spørgsmål
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Div. spørgsmål
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Spørgsmål 1
Min Xenia har fået nogle hvide spidser hvor der kan komme kontakt med "søgræs" (aner ikke hvad det hedder, se billed) Skal jeg flytte dem fra hinanden eller har det ikke noget med det at gøre?
Spørgsmål 2
Hvad er dette for en skiveanemone?
Spørgsmål 3
Hvordan kan jeg se om denne læderkoral har det godt? ikke fordi jeg tror der er noget, men altid rart at vide hvad man skal kigge efter.
Spørgsmål 4
Er det normalt at denne læderkoral lukker sammen hver dag?
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Spørgsmål 1
Min Xenia har fået nogle hvide spidser hvor der kan komme kontakt med "søgræs" (aner ikke hvad det hedder, se billed) Skal jeg flytte dem fra hinanden eller har det ikke noget med det at gøre?
Spørgsmål 2
Hvad er dette for en skiveanemone?
Spørgsmål 3
Hvordan kan jeg se om denne læderkoral har det godt? ikke fordi jeg tror der er noget, men altid rart at vide hvad man skal kigge efter.
Spørgsmål 4
Er det normalt at denne læderkoral lukker sammen hver dag?
Jeg håber i kan hjælpe mig.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0668 nr. 1.jpg (69.95 KiB) Vist 4874 gange
Senest rettet af Dragefisken søn 21. maj 2006 16:55, rettet i alt 1 gang.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ad spørgsmål 1. Den xenia, hvis det er Xenia og ikke Anthelia du har, er belvet "brændt" af din "søgræs" som hedder stjernepolyp eller Pachyclavularia violata. Du skal sørge for at de ikke har kontakt med hinanden, eller lade naturen gå sin gang.
Ad spørgsmål 2: Ricordia
Ad spørgsmål 3: Hvis polypperne er ude har den det godt, og har den det ikke godt, klasker den helt sammen.
Ad spørgsmål 4: Det er enten en Lobophyton eller Sacrophyton, det er ret normalt at de lukker sig, men om det er hverdag eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Hvis den ellers ser rask ud, er der intet forkert i det.
Ad spørgsmål 3: Hvis polypperne er ude har den det godt, og har den det ikke godt, klasker den helt sammen.
Ad spørgsmål 4: Det er enten en Lobophyton eller Sacrophyton, det er ret normalt at de lukker sig, men om det er hverdag eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Hvis den ellers ser rask ud, er der intet forkert i det.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
[quote="Carsten"]Ad spørgsmål 1. Den xenia, hvis det er Xenia og ikke Anthelia du har, er belvet "brændt" af din "søgræs" som hedder stjernepolyp eller Pachyclavularia violata. quote]
Det er ikke en stjernepolyp han har. En stjernepolyp har en lilla overflade. Det er derimod en Briareum, hvilken har lilla underflade.
Det er ikke en stjernepolyp han har. En stjernepolyp har en lilla overflade. Det er derimod en Briareum, hvilken har lilla underflade.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Smukt det er bare super. Mange tak Carsten.Carsten skrev:Ad spørgsmål 1. Den xenia, hvis det er Xenia og ikke Anthelia du har, er belvet "brændt" af din "søgræs" som hedder stjernepolyp eller Pachyclavularia violata. Du skal sørge for at de ikke har kontakt med hinanden, eller lade naturen gå sin gang.
Angående Ricordia, ved du hvad det er for en slags? For jeg har kigget på nogle Ricordia i Klovnfisken som koster omkring 500 kr. og det er vel ikke dem ?
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Dragefisken skrev:Er der så nogen der ved hvordan/om man kan tage en Ricordea af en sten?
Jeg har Pt. tre på en sten, den ene står i skygge siden og den anden er ved at miste plads på stenen.
Man kan godt få en ricordia til at løsne sig fra stenen, enten manuelt ved at pille ved den, indtil den slipper, eller ved at sætte en vandstråle lige imod den. Hvad mener du med at den er ved at miste plads??
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det behøver du ikke bekymre dig om, det finder de selv ud af, den lille vil formentlig flytte sig, hvis den ikke får lys nok.
Med hammer og søm
, nej, læg den i en skål i akvairet med den sten som du vil haveden til at sidde på. Der skal kun være en ganske svag cirkulation over skålen, da den ellers vil blæse væk. så går der 2-3 dage så sidder den fast igen.
Med hammer og søm

- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Her kan man godt se at det er en gammel ræv jeg har med at gøreCarsten skrev:læg den i en skål i akvairet med den sten som du vil haveden til at sidde på. Der skal kun være en ganske svag cirkulation over skålen, da den ellers vil blæse væk. så går der 2-3 dage så sidder den fast igen.

super ide den bruger jeg.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Så er det tid til dagens billede spørgsmål (er desvære ved at løbe tør)
men jeg syntes denne ser lidt mystisk ud, nogen der ved hvad det er?
Det er ikke noget der bevæger sig, men formen syntes jeg ikke er helt normal for en sten.
men jeg syntes denne ser lidt mystisk ud, nogen der ved hvad det er?
Det er ikke noget der bevæger sig, men formen syntes jeg ikke er helt normal for en sten.
- Vedhæftede filer
-
- mystisk.jpg (39.33 KiB) Vist 4730 gange
Senest rettet af Dragefisken tirs 23. maj 2006 22:22, rettet i alt 1 gang.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Spørgsmål 1: ligner en form for svampevækst men er ikke sikker. Jeg har haft noget der ligner ret meget som var blivet til en størrelse på ca. en 1/2 knytnæve. Jeg vil tro at der ikke sker noget ved at have den, der gik ikke noget galt hos mig, jeg har fjernet den idag da den voksede ret hurtig og kom i vejen for en koral.
Spørgsmål 2: Ligner snegleæg.
Jeg kan da vise hvordan en rød ricordea ser ud. Da jeg købte stenen sad der 2 skiver på den, idag kan jeg se 5 stk. der er måske kommet flere til da jeg ikke kan se om på modsatte side af den.
Spørgsmål 2: Ligner snegleæg.
Jeg kan da vise hvordan en rød ricordea ser ud. Da jeg købte stenen sad der 2 skiver på den, idag kan jeg se 5 stk. der er måske kommet flere til da jeg ikke kan se om på modsatte side af den.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Jeg prøvede at mærke på den og den var meget blød. Jeg havde på fornemelsen da jeg trykkede at der var luft inde i den, lyder det ikke som en form for svamp? Jeg tror at muligheden for at fjerne den er minimal da det ser udtil at noget af læderkoralen står på den.Lord Mike skrev:Spørgsmål 1: ligner en form for svampevækst men er ikke sikker. Jeg har haft noget der ligner ret meget som var blivet til en størrelse på ca. en 1/2 knytnæve. Jeg vil tro at der ikke sker noget ved at have den, der gik ikke noget galt hos mig, jeg har fjernet den idag da den voksede ret hurtig og kom i vejen for en koral.
Ang de hvide pletter, så har jeg rigtig mange af dem, og med tiden mister de den klare lyse farve. Så om det er snegle æg tvivler jeg desvære lidt på, dem vil jeg ellers gerne have

- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
det er snegle æg det er meget normalt at det ikke er dem alle sammen der bliver til noget , heldigvis for det daAng de hvide pletter, så har jeg rigtig mange af dem, og med tiden mister de den klare lyse farve. Så om det er snegle æg tvivler jeg desvære lidt på, dem vil jeg ellers gerne have

Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Mht. de små Asterina-søstjerner. Jeg fjerner dem konsekvent, når jeg får øje på dem. Jeg har en Nardoa-søstjerne, der hjælper mig med at holde dem væk fra akvariet. Når der kommer nok af Asterina'er - og det gør der, hvis de får log at formere sig uhæmmet - kan man vinke farvel til sinde kalkalger. Derudover er der rapporter om, at de kan angribe stenkoraller.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
I forbindelse med min ugentlig rengøring af filtre støtte jeg på to meget små søstjerne. Disse havde et meget lille og flad hoved med fem lange arme. Forholdne mellem krop og arme svarer til en slangesøstjerne, hvilket jeg har een af.
Mit spørgsmål er: kan det være afkom af netop denne søstjerne og mon de kan overleve. Billede kunne jeg ikke tage da de var for små, men der må være mange af dem da jeg tilfældigvis støtte på to.
Mit spørgsmål er: kan det være afkom af netop denne søstjerne og mon de kan overleve. Billede kunne jeg ikke tage da de var for små, men der må være mange af dem da jeg tilfældigvis støtte på to.
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
hejsa. Nej det er ikke afkom af slangesøsjernen, men det er bare nogen små nogen som lign. den, jeg har også masser af dem i mit akv. og de er vist meget normaleDragefisken skrev:I forbindelse med min ugentlig rengøring af filtre støtte jeg på to meget små søstjerne. Disse havde et meget lille og flad hoved med fem lange arme. Forholdne mellem krop og arme svarer til en slangesøstjerne, hvilket jeg har een af.
Mvh Morten Rønde