Akvarium (nr. 2) i Vietnam

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hanoi, Vietnam

Akvarium (nr. 2) i Vietnam

Indlæg af Kris »

Hej med jer
Saa er det min tur til at starte rejsen ind i saltvands universet.

Jeg bor ca. 1km fra Albert, som lige har beskrevet sit nye saltvandsprojekt her paa sitet.
Efter at have set det taenkte jeg - hmm, det maa jeg ogsaa proeve...

Det har altid vaeret en droem at faa et saltvandsakvarie, og eftersom det er muligt at faa en smule billig hjaelp her i Vietnam, saa var der ikke saa meget at overveje. Jeg skal aerligt indroemme, at min viden er begraenset, men der er jo masser af god info tilgaengelig - bl.a. her paa sitet :GO

Naa, men i soendags gik turen ned til den nu beroemte mr. Hung i "akvariegaden i Hanoi".
Her laa mr. Hung paa en droemmeseng i butikken og fik sig en lille morfar. Efter et stykke tid fik jeg dog liv i ham og forsoegte mig med lidt hyggesnak. Det gik dog lidt traegt, men "same same as mr Albert" fik jeg hurtigt hans interesse :wink:

I dag (efter 4 lange dages venten) ankom baljen saa sammen med 3 mand der stod for opsaetning. Hung og jeg fik en pilsner, mens hjaelperne arbejdede. Det tog dem ca. 5 kvarter inden alt var paa plads og de havde forladt huset igen. :happy:
Mr. Hung og en hjaelper fylder sumpen med koral stykker
Mr. Hung og en hjaelper fylder sumpen med koral stykker
Vandet er naturligvis forberedt hjemmefra
Vandet er naturligvis forberedt hjemmefra
De havde en del vand med...
De havde en del vand med...
Her er saa det midlertidige resultat (der er ca. 30 kg levende sten)
Her er saa det midlertidige resultat (der er ca. 30 kg levende sten)
Saadan ser det saa foreloebigt ud. Mandag kommer Mr. Hung forbi med 12 koreller, saa der blir lidt mere at se paa. Fisk kan vi saa lige klare inden den foelgende weekend :biggrin:

Jeg smider et billede eller 2 ud naar der sker noget.
Mvh
Hanoi Kris
/Kristian

240 l "kinesisk" model opstartet 25 november 2010
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Akvarium (nr. 2) i Vietnam

Indlæg af Carsten »

Min første tanke er lige, hvad pokker laver I derude??

Men tilbage til akvariet. Flot indretning!! når der kommer noget liv i og det vokser lidt til så skal det nok blive flot.
Det vand han havde med, tror du selv at det er lavet i butikken? mon ikke de snarere har taget en båd og sejlet lidt ud og blot fyldt dunkene.
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

Her I Hanoi nyder vi at her p.t. er efteraar og 24 grader.

Vandet laver han i butikken. Efter hvad jeg forstod, saa importerer han vist saltet fra USA - det kunne dog godt vaere en and for at retfaerdiggoere "udlaendinge priserne". Det ser dog rent og paent ud. Det tog ca 10 min efter pumpen var taendt til vandet var fuldstaendigt klart.

For at citere mr. Hung: "Look good" :GO
/Kristian

Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Bor i der fast? Ser rigtig godt ud, og glæder mig til at se når dine koraller og fisk kommer i :GO
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

velkommen til :GO

rigtige fede sten og opsætning.

må vi ikke få flere foto af setup'et samt mere info omkring akv. str. osv. ?
:beer:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Albert
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 8800 Viborg

Indlæg af Albert »

Det ser sgu godt! Tilykke med det!

Tror jeg er nødt til at besøge Mr. Hung snart og få nogle flere sten. Kommer snart forbi til en øl og en saltvandssnak.

PS: Husk mine sorte/hvide fisk kan hentes når som helst :-)
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

@Spax, jeg glaeder mig ogsaa. Heldigvis skal man ikke vaere helt saa taalmodig hernede som jeg kan forstaa man skal vaere hjemme mht. tilkoeringen :happy:

@LarsSteen; jeg kender jo ikke rigtig noget til det, saa med risiko for at traede helt ved siden af, saa...

Akvariet er 240 l (omkring 300 l incl sumpen).
Har som sagt ~30 kg levende sten samt 20-30kg af smaa haarde koraller/muslinger m.m. der fungerer som bunddaekke.

Alt udstyr er fra Kina, saa jeg kan ikke engang skrive maerkerne paa dem paa dette tastetur :biggrin:
Der er en cirkulationspumpe er paa 2900 l per time og saa er der en lille luft pumpe der pumpe luft ned i starten af sumpen.

Sumpen bestaar af 5 rum, hvoraf de 4 er fyldt med haarde koraller. I det sidste sidder pumpen samt en protein skimmer. Antager det er rimeligt standard?

Af lys har jeg 2 "coral blue" - T8 tror jeg de hedder samt 1 hvidt. Det er fuldautomatisk (maiden taender og slukker det :wink: )

Foreloebig har jeg faaet lidt "BioSpecial", som akvariet skal have 5ml af om dagen den foerste uges tid, hvorefter der trappes ned.

Levering, opsaetning, udstyr, sten, bio tilsaetning, 12 koraller (kommer mandag) staar hernede i 550 usd - den hvide mands pris.

@Albert; Der er sat en pils paa koel. :beer:
Du tager bare de smaa monstre med, hvis du kan fange dem. Jeg kan dog ikke helt forstaa, hvordan du kan blive saa irriteret paa et par smaa fisk? Hvor galt kan det vaere?
/Kristian

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hahahahhaha jeg flytter sgu snart til Vietnam også så med den service der! Hold os endeligt opdateret med alt det nye derude fra!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hej

RIGTIGT flot sten sætning. det er godt nok nogle flotte sten i får jer dernede:-)
Glæder mig til at følge med i projektet:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

Saa er der lidt nyt herfra.
Mandag kom der en knaegt forbi paa sin knallert med en spand med 13 koraller...
Der er ogsaa kommet en ny beboer - en lille krappe (samt nogle snegle).
Nu kan jeg ikke vente paa at fiskene kommer (fredag eller loerdag).
Vedhæftede filer
foto.JPG
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kris,

Stort tillykk med det :-)

Det ser allerede godt ud, det skal nok blive godt.

Husk at købe noget læsestof om koraller og at eje et saltvandsakvarie - det er at anbefale :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Kunne vi ikke lokke dig til at tage nogle nærbilleder af de forskellige koraller??

Der er et par stykker som du nok ikke skal regne med holder evigt, og det er de 2 bagerste som ligner blomster.

En ting undrer mig lidt, har de slet ingen SPS derude??
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Carsten skrev:Kunne vi ikke lokke dig til at tage nogle nærbilleder af de forskellige koraller??

Der er et par stykker som du nok ikke skal regne med holder evigt, og det er de 2 bagerste som ligner blomster.

En ting undrer mig lidt, har de slet ingen SPS derude??
Jowjow, men baljen skal modne først!! så det bliver først på Søndag 8) :sneaky:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

@Pederrevnoerd; kan du anbefale noget god literatur?

Her kommer saa et par billeder af korallerne. Hvis nu der er nogen der kan hjaelpe mde identifikation, samt evt. et par gode raad omkring haandtering, saa ku det vaere super.

Loerdag gaar turen ned til fiskepusheren efter endnu et par koraller samt indledningsvis 2 klovnfisk (og maaske en anemone, men den hoerer jeg er lidt besvaerlig...?).
Nr. 1 - Der er lidt snegl over den her - rigtig fin farve
Nr. 1 - Der er lidt snegl over den her - rigtig fin farve
Nr. 2 - goer ikke saa meget vaesen af sig, men er dog begyndt at faa lidt forskellige farver
Nr. 2 - goer ikke saa meget vaesen af sig, men er dog begyndt at faa lidt forskellige farver
Nr. 3 - den er fin ;)
Nr. 3 - den er fin ;)
foto9.JPG (83.14 KiB) Vist 5710 gange
Nr. 4 - min klare favorit, som jeg har et par stykker af
Nr. 4 - min klare favorit, som jeg har et par stykker af
Nr. 5 - den har jeg ogsaa et par stykker af
Nr. 5 - den har jeg ogsaa et par stykker af
Nr. 6
Nr. 6
Nr. 7 - den er lidt bitte
Nr. 7 - den er lidt bitte
Nr. 8 - heller ik helt daarlig ;)
Nr. 8 - heller ik helt daarlig ;)
Nr. 9
Nr. 9
Nr. 10
Nr. 10
/Kristian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej kris,

Velkommen :-)

Jeg er selv tilhænger af Julian Sprung, og hvis du googler ham finder du 3-4 bøger om saltvand. Start med bind 1, der står alt det grundlæggende du har behov for.
Det er på engelsk, men det regner jeg med at er ok for dig :-)

Og du skal såmænd ikke være nervøs for dine "blomster koraller" - de kan være svære for nogle at holde i DK, men i Thailand og formentlig Vietnam er de ukrudt, også i akvarier.

Nyd dem i stedet, det er en meget smuk koral.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

pederrevnørd skrev:Og du skal såmænd ikke være nervøs for dine "blomster koraller" - de kan være svære for nogle at holde i DK, men i Thailand og formentlig Vietnam er de ukrudt, også i akvarier.

Hvis det er goniopora'erne du mener, er det da noget af en påstand.
Det er ikke mange der har held med dem og ikke kun i DK, som du skriver- prøv blot at søge lidt på foraerne rundt om i verden: samme historie går igen-de ser flotte ud 3-6 mdr. derefter sygner de hen og dør- i langt de fleste tilfælde.
De stiller store krav til foder og hvis vandet skal være næringsrigt nok til de kan trives, får man andre problemer med nitrat og alger...
De er nok en af de koraler der ikke burde fjernes fra revene blot for at leve en kummerlig tilværelse i et akvarie og dø....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

især 1 - 7 og 8 er da særlig sjove

de ser fine ud alle sammen
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

engelquist skrev:
pederrevnørd skrev:Og du skal såmænd ikke være nervøs for dine "blomster koraller" - de kan være svære for nogle at holde i DK, men i Thailand og formentlig Vietnam er de ukrudt, også i akvarier.

Det er ikke mange der har held med dem og ikke kun i DK, som du skriver- prøv blot at søge lidt på foraerne rundt om i verden: samme historie går igen-de ser flotte ud 3-6 mdr. derefter sygner de hen og dør- i langt de fleste tilfælde.
De stiller store krav til foder og hvis vandet skal være næringsrigt nok til de kan trives, får man andre problemer med nitrat og alger...
De er nok en af de koraler der ikke burde fjernes fra revene blot for at leve en kummerlig tilværelse i et akvarie og dø....
Jeg er helt uenig med dig. I thailand hvor jeg er ofte, der er de i meningmands akvarie, og de gror, de gror rigtigt meget endda.

Det er samtidig den koral der har alderrekord for at overleve i fangenskab. Læs Julian Sprung.
Din holdning deles dog af langt de fleste som kører efter berlin metoden US og EU - og jeg forstår hvorfor du skriver som du gør.
Der er i øvrigt forskellige arter af Gonioporaen - og markant forskel på overlevelsesevnen.

Jeg ville dog aldrig anbefale den til en begynder i DK, men i Asien er det anderledes. Men du må ikke spørge mig hvorfor.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Nummer 2 er nogle polypper.
Nummer 3 ligner en Plerogyra sinuosa.
Nummer 4 tror jeg er en form for Goniopora - kan tage fejl.
Nummer 5 er en Euphyllia paraancora.
Nummer 6 er nogle skiveanemoner tror det er Discosoma.
Nummer 7 kunne godt være en lobophytum, men her er jeg langt fra sikker!
Nummer 9 og 10 er nogle flere skiveanemoner :)

Kan godt have taget fejl, så ret mig gerne :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

Tak for tilbagemeldingerne.
Jeg vender tilbage om 6 mdr vedr om der liv i Goniopora'erne :biggrin:

Mvh.
Kris
:beer:
/Kristian

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

pederrevnørd skrev:
engelquist skrev:

Jeg er helt uenig med dig. I thailand hvor jeg er ofte, der er de i meningmands akvarie, og de gror, de gror rigtigt meget endda.

Det er samtidig den koral der har alderrekord for at overleve i fangenskab. Læs Julian Sprung.
Din holdning deles dog af langt de fleste som kører efter berlin metoden US og EU - og jeg forstår hvorfor du skriver som du gør.
Der er i øvrigt forskellige arter af Gonioporaen - og markant forskel på overlevelsesevnen.

Jeg ville dog aldrig anbefale den til en begynder i DK, men i Asien er det anderledes. Men du må ikke spørge mig hvorfor.
Jeg er bekendt med Julian Spung og hans teorier om at tilsætte jern og magnaer skulle forbedre gonioporarens overlevelseschancer i et akvarie- men hvis du søger på det finder du at flere af saltvandsverdens øvrige eksperter mener det modsatte: nemlig at det er en meget svær eller umulig koral der ikke bør smides i et akvarie...
Gonioporaerne findes i lagunernes næringsrige vand-og er afhængige af næringen for at overleve- og næringsrigt vand er jo bestemt ikke noget der fungerer godt i et akvarie :wink:
Jeg synes din oplysning om at goniopoaer skulle trives i menigmands akvarie i det omfang du siger, er interessant- og det kunne da være spændende at få belyst hvad der kan gøre den forskel på akvarier i det område kontra saltvandsakvarier i den øvrige verden...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Mon ikke Gonioporaerne "trives" så godt der ude i østen, er at når de dør, henter man blot en ny.
Selv om man ikke må.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Mon ikke Gonioporaerne "trives" så godt der ude i østen, er at når de dør, henter man blot en ny.
Selv om man ikke må.

Ha ha Carsten, det er god og tør værkstedhumor:-)

Det er da sikkert gældende nogle steder, men jeg checker sgu de samme steder når jeg rejser, og tingene fungerer anderledes der. De butikker jeg ser, bla konens frisør har flotte koraller(vidunderkoral og gonien) uden stor skummer etc.

Bare læs hele Albert og Kris's historie. Se hvor kort tid fra vand og sten er kommet i, til der er liv. Uden indkøring !!!
De bruger endda vand fra hanen. Vand som vi mennesker ikke kan drikke.....Men fiske og koraller stortrives.

Jeg er ikke forsker, og kan kun gætte på bedre kvalitet af dyr og levende sten pga zero transporttid. Og lige præcis med Gonioporaeren kan deres "snavsede" drikkevand og mangelfulde skummer måske være den faktor vi andre ikke har.

Ingen grund til at diskutere om ovenstående sker eller ej. Interessant er det at finde ud af hvorfor
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

I gaar var det saa 8 dage siden levering af akvariet.
Dvs Mr. Hung's anbefaling mht. at "modne" akvariet var opfyldt :hehe:
(Vent 4 dage med at putte koraller i og endnu 4 dage inden fiskene kommes i :GO )

Naa men turen gik ned i akvariegaden, hvor jeg faldt over 3 nye koraller samt de foerste 2 smaa klovnfisk.
Ser bestemt ud som om koraller samt fisk stortrives! Klovnene har en saerlig kaerlighed til de meget diskuterede Goniopora'er, som foreloebig staar virkeligt flot i akvariet!

Nu gaar der nok en lille uge inden yderligere familieforoegelse...
Skal have en lille Palet Kirug naeste gang. Gaar de bedst i par eller hvordan er det med dem?

Mvh
Kristian
Vedhæftede filer
foto21.JPG
foto20.JPG
foto19.JPG
foto18.JPG
/Kristian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Den solkoral som du har købt, skal du fodre om aftenen når lyset er slukket. Får du den ikke fodret, vil den sygne hen.

Paletter skal enten holdes enkeltvis eller i en trio.
Du skal være opmærksom på om de går i din Catalafylia
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

Her er saa status 1 maaned efter at baljen ankom til mit kaere hjem :wink:
foto26.JPG
Jeg maa sige at det har vaeret en sand fornoejelse at blive introduceret til saltvandsverdenen! :biggrin:
Det er svaert at tage blikket vaek fra baljen, naar man er i naerheden.

Status er at koraller og fisk ser ud til at stortrives.
Jeg er begyndt at give Solkorallen lidt natfoder som foreslaaet, men har ikke saa stor erfaring heri. Maaske lidt indput herfra...?
- Jeg har "most" en reje i vand, taget lidt af saften og skudt det ind under en lille skaal, som jeg har placeret over korallen. Det er en blanding af vietnamesisk indput samt lidt YouTube... :embarassed:
Er det nogenlunde efter bogen? Hvor laenge skal skaalen sidde over korallen? Hvor ofte skal den fodres?

De oevrige koraller fodrer jeg ikke direkte.

Jeg tilsaetter efter anvisning regelmaessigt noget "bio" product, der tilsyneladende styrker livet i sten m.m.
Derudover lidt plankton, trace elements samt pH buffer - thats it.

Ellers kan jeg oplyse at jeg har vaeret forskaanet for alger paa naer ganske faa brunalger paa glasset, som nemt renses af.

Jeg har faaet 7 fisk i baljen og de ser ud til at trives sammen.
2 klovne
2 "blaa"
2 Zebrasoma veliferum
1 "harlekin sweetlips"

Jeg har planer om at skifte 30 liter vand her over julen - dette svarer til 10% af akvarie + sump volumen. Det burde vel vaere passende hver maaned?

Ellers ikke det store her fra hanoi, Vietnam. Kan selvfoelgelig naevne at her er ved at vaere koldt (16 grader i dag), saa det er lige foer der skal investeres i et varmelegme til akvariet :)

/Kristian
/Kristian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kris,

er 16 grader kldt ??? vi har minus 20 om natten :-( haha

Dit akvarie ser fint ud - tillykke med det.
Jeg ville tage solkorallen op i en skål, og fodre den med små mysis, men du kan godt bruge most reje, men korallen skal have polypper ud før du kan håndfodre den.

Jeg ville give den hver dag i mindst 1 par uger, måske senere drosle ned til hver anden dag, og så se om den brokker sig :-)

Held og lykke, dejligt med lidt læsning fra udlandet
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af Kris »

Hej Peder - god ide, det proever jeg.

Du naevte paa et tidspunkt overfor Per en gade i Bangkok med masser af saltvands fisk og udstyr - husker du navnet? Var der i anden forbindelse i weekenden, men kunne ikke umiddelbart finde stedet.

Mvh
Kristian
/Kristian

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

hej igen, det ligger lige ved siden af jatujak mall/market.

Ved ikke om jeg staver det helt korrekt - kan jo ikke skrive thai :-)
JacobA
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JacobA »

Hej Kris,

Fed måde at starte saltvand op på! :D Bare det kunne lade sig gøre herhjemme!
Må man spørge hvad sådan en omgang koster i Vietnam?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"