Nyt (brugt) akvarie, skummer hjælp.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Soheil
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: København

Nyt (brugt) akvarie, skummer hjælp.

Indlæg af Soheil »

Hey alle

Så fik endelig købt et saltvands akvarie. Godt nok et brugt et i dba.dk men det er da en start.

Ham jeg købte af havde lidt levende sten, og gemt lidt af det gamle vand, så jeg kunne bare fylde nyt i og lade det køre lidt, så vil man kunne få nogle fisk i.

Det så første gang jeg prøver saltvand, og der kom sådan en skummer med som jeg skal sætte til at skumme, men ved ikke hvordan sådan en skal sidde? Og hvordan det ser ud når den virke korrekt.

Ham jeg købte det af sagde den skulle sætte i omme bagved, lige så vandstanden rammer den grå kant. Andet fik jeg ikke afvide, men der er sådan en skrue ting til luften, hvordan skal den sidde? Når jeg skruer på den så det ligner den skummer lidt, så larmer den sindsygt meget, skal den gøre det? Når jeg så skruer på den så der næsten ryger vand lige igennem, så siger den ingenting?

Please help.

Der ingen fisk i akvariet endnu, jeg nemlig sikker på jeg gør en masse forkert, så vil lige have det hele skal være klart inden vi tester med fisk.

Prøver lige og sætte en film på youtube så i måske kan se hvad jeg mener.

Udover det, er der egentlig nok levendesten i? Jeg ved ikke hvor mange kg der er. Og kan man tjekke om de er levende? De var nemlig ikke i akvariet da jeg fik dem.

Mvh Soheil

På forhånd tak
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt (brugt) akvarie, skummer hjælp.

Indlæg af Dezon »

vand standen er alt for høj i din skummer ser det ud til, skru på luft tilførelsen så vandet ikke stiger op i koppen, og du vil kunne se i din skummer at luften fiser rundt inde i den, sær den så den skummer i det lille rør i koppen men ikke over koppen :) . Ham du må have købt det af må vide hvor mange kg LS der er. Du kan jo bruge dette site til at læse om alt omkring dit akvarie, men fix skummer og så er du da på vej ud i noget stort og sjovt :) . Det med at du var klar til fisk passer nok ikke helt, du skal stadig have fint vand til dem og have de rigtige værdir i vandet. Hvis dine LS ( levende sten) var tørlagte da du fik dem skal du regne med opstart farsen som tager tid.

Men det ser ikke ud som om der er mange LS i det. Du kan se her inde hvor mange LS de har i deres "små" spande , men nok 20-22kg skal du vel have i dit. ( ikke hænge mig ud for det)
Senest rettet af Dezon tirs 30. nov 2010 23:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

kunne se at vandstanden faldt i din skummer da du drejede den mod uret ( tror jeg det var ) og der så det ud som om den stod rigtigt til du skruede den tilbage igen. Tøm koppen i WC/vasken og indstil igen til du har den rigtige højde
Soheil
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Soheil »

fedt du vil hjælpe.

Jeg kunne sagten få den til at skumme, men det larmede jo bare helt vildt.

Jeg fandt ud af der var sådan en sort dims som man kan skrue på, måske noget luft tilførelse, det hjalp lidt på larmen, men det stadig meget synes jeg? er det normalt?

har du lyd på computer, så tjek nyt klip med sort dims på.

Nej han vidste ikke hvor mange kg LS der var, og jeg glemte og veje dem inden jeg puttede dem i. Der var stadig måske 1-2cm af hans gamle vand, der var måske gået en lille uge siden af han tømt det til jeg købte det. LS'erne var ikke tørlagte, de var bare ikke i vand, men de var fugtige.

Mvh Soheil
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Larmen på den skummer slipper du nok ikke af med - Det er noget billigt kina-bras :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

De fleste skummere larmer mere eller mindre men du kan skifte den ud med en anden der larmer mindre. Hvilken en skal jeg ikke gøre mig klog på, det må andre kloge hoveder hjælpe med.

Jeg ville også købe lidt flere elevende sten så du får en fed stensætning.

Og så kan du nok ikke putte fisk i før om et par måneder. Akvariet skal lige køres ind og vandværdierne skal på plads før du kommer fisk i.

Husk dette er en hobby der tager tid og koster penge......... men det er alle penge værd :)

Og velkommen til :GO
Soheil
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af Soheil »

Hansen: fedt...

MMartin: ja ved godt alt skal på plads osv, glæder mig :)

Men på det sidste klip jeg har lavet, sidder skummeren som den skal? Skummer den som den skal?

Mvh Soheil
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

ser fint nok ud med den skummer ( som kina skummer nu gør ) jeg ville anbefale dig at skaffe en ny skummer, bedre teknink = bedre velvære for dine dyr/koraller.

mht LS selvom de er fugtige kan du godt komme ud for alge boom ( har jeg selv oplevet ) men tag dig tid og ban lidt over algerne og få fat i en hugu,søhare,snegle og krebs som kan spise det og holde det nede mens du får styr på vandet og dine ls.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Kan se det er en Boyu skummer du har dig der og jeg har selv problemer med min. Prøver ihærdigt at finde en anden skummer der kan passe i mit akvarie uden at jeg skal lave for mange modifikationer.
Går ud fra at dit akvarie er omkring 130liter så jeg vil sige du skal have omkring 20 kilo levende sten i. Har selv et 128liters med 20kg sten i.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Kewin skrev:Kan se det er en Boyu skummer du har dig der og jeg har selv problemer med min. Prøver ihærdigt at finde en anden skummer der kan passe i mit akvarie uden at jeg skal lave for mange modifikationer.
Går ud fra at dit akvarie er omkring 130liter så jeg vil sige du skal have omkring 20 kilo levende sten i. Har selv et 128liters med 20kg sten i.
I har samme akvarie kan jeg se :)

Tunze 9002 passer om bag i, men kræver modifikation af låget, for at skummerkoppen kan være der. Men det må da siges at være pengene værd. Langt bedre skummer, og uden tvivl mindre støjende! :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"