Kalkreaktor spørgsmål.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8250 Egå

Kalkreaktor spørgsmål.

Indlæg af jla »

Hej.

Jeg påtænker at anskaffe mig en Schuran picco kalkreaktor.

Mit spørgsmål er: Er det nødvendigt at måle ph`en direkte i reaktor eller kan jeg gøre det udenfor for at styre reaktoren og få samme resultat?

Jesper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor spørgsmål.

Indlæg af Carsten »

Hvordan havde du tænkt dig at få et korrekt resultat hvis du ikke målte inden i reaktoren?
Og hvorfor vil du hellere måle uden for reaktoren?
Oftest kommer vandet fra reaktoren ud i dråber, og det skal så opsamles på en eller anden måde for at ph proben kan måle på det.
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8250 Egå

Indlæg af jla »

Hej Carsten.
Schuran pico reaktor er født uden et hul for en ph probe. Derfor tænkte jeg er der andre muligheder for at styre tilførslen.
Et link til Schuran:
http://www.schuran.com/english/calciumsea.html

Jesper
Carsten skrev:Hvordan havde du tænkt dig at få et korrekt resultat hvis du ikke målte inden i reaktoren?
Oftest kommer vandet fra reaktoren ud i dråber, og det skal så opsamles på en eller anden måde for at ph proben kan måle på det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jla skrev:Hej Carsten.
Schuran pico reaktor er født uden et hul for en ph probe. Derfor tænkte jeg er der andre muligheder for at styre tilførslen.
Et link til Schuran:
http://www.schuran.com/english/calciumsea.html

Jesper
Carsten skrev:Hvordan havde du tænkt dig at få et korrekt resultat hvis du ikke målte inden i reaktoren?
Ok! kan godt se at det kna være et problem.
På den anden side, er der nogen speciel grund til at det lige skulle være den kalkreaktor??

Hvis det er prisen som er retningsgivende, så er der alternativer
http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbere ... :8071.html
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

er det en ph kontrol jeg ikke kender?
en anstændig ph skal altid være detsamme>formiddagen lav,høj om aften :-o
når man har mange stenkoraller så skal den levere mindre kalk eller??
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det giver samme resultat, hvis du bare lader udgangsvandet dryppe i en beholder, hvor du har placeret proben.

Jeg er ret sikker på, at jeg har set Melev (www.melevsreef.com) har et par billeder af det et sted på sin side eller i sin akv. tråd på Reefcentral, hvis du mangler inspiration.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Stefan skrev:Det giver samme resultat, hvis du bare lader udgangsvandet dryppe i en beholder, hvor du har placeret proben.

Jeg er ret sikker på, at jeg har set Melev (http://www.melevsreef.com) har et par billeder af det et sted på sin side eller i sin akv. tråd på Reefcentral, hvis du mangler inspiration.
både og, jeg syntes ikke mit kørte ordenligt da jeg gjorde det sådan. min erfaring var også det er bedst at bruge en omvendt flaske til det, da en beholder tager længer tid om at skifte phén.. lavede min i sin tid sådan her:

den røde er ph måler, den grå er udgangs vandet fra kalk reactoren. på den måde løber vandet forbi ph måleren, og min erfaring er, det gav en bedre måling. syntes nu måling direkte i reaktoren virker bedst.
Vedhæftede filer
ph.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:
Stefan skrev:Det giver samme resultat, hvis du bare lader udgangsvandet dryppe i en beholder, hvor du har placeret proben.

Jeg er ret sikker på, at jeg har set Melev (http://www.melevsreef.com) har et par billeder af det et sted på sin side eller i sin akv. tråd på Reefcentral, hvis du mangler inspiration.
både og, jeg syntes ikke mit kørte ordenligt da jeg gjorde det sådan. min erfaring var også det er bedst at bruge en omvendt flaske til det, da en beholder tager længer tid om at skifte phén.. lavede min i sin tid sådan her:

den røde er ph måler, den grå er udgangs vandet fra kalk reactoren. på den måde løber vandet forbi ph måleren, og min erfaring er, det gav en bedre måling. syntes nu måling direkte i reaktoren virker bedst.
Det var da en smart og ganske simpel måde!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

StarF har selvfølgelig helt ret i, at det kan tage tid for vandet i beholderen at skifte pH ift. hvis proben er direkte i reaktoren. Ganske smart løsningsforslag!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

selvom det virker sådan så var det nu ikke for at være fræk,
jesper overvejer at købe en schuran pico af mig og kan da godt se den også kan køre på den måde som beskrevet.
dog ser jeg ph proben som overflødig luksus så heller bruge de penge på en doseringspumpe så den ikke går i stå eller kalker til,proben skal vel også renses hele tiden og kalibreres
målningen beror på den bobbel tæller der er og kh i akvariet @ > 6-8..
ret mig endelig hvis jeg tar fejl
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

En probe er ingen tvingende nødvendighed. Jeg har aldrig brugt den som sidder i min reaktor.
Men at lade målingen bero på antallet af bobler i bobbletælleren, synes jeg er en dårlig ide. Det kommer jo helt an på mediet, men det kna man selvfølgelig finde ud af.
Men efter hånden som mediet i reaktoren bruges, skal der mindre og mindre co2 til at holde ph'en på plads. Der er det smartest at have en probe, med tilhørende controller.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

ole. skrev:selvom det virker sådan så var det nu ikke for at være fræk,
jesper overvejer at købe en schuran pico af mig og kan da godt se den også kan køre på den måde som beskrevet.
dog ser jeg ph proben som overflødig luksus så heller bruge de penge på en doseringspumpe så den ikke går i stå eller kalker til,proben skal vel også renses hele tiden og kalibreres
målningen beror på den bobbel tæller der er og kh i akvariet @ > 6-8..
ret mig endelig hvis jeg tar fejl
Min ph probe er en billig en fra ebay, da jeg tjekkede hvorvidt den målte nøjagtig efter 1 års brug målte den 0.03 under det min nykaliberet probe målte i samme vand... Så nej de skal ikke hele tiden tjekkes, desuden er det ikke kritisk om den måler "rigtig" 100% så længe fejlen er konstant, så kan du justere dig ud af det. Jeg syntes det er dejligt let at styre min kalkreactor med probe, men ja det er sikkert luksus, men probe og ph styring koster jo ikke det vilde idag. og det er sku noget letter bare sænke phén i reactoren med 0,05 hvis kh falder, end at sidde og tælle bobler ;)

ps. så er der vel også et sikkerheds moment i det.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"