Jeg har siddet og søgt herinde og syntes ikke jeg kan finde ret meget.
Jeg fandt en tråd fra foråret, og der var det lige kort nævnt i forbindelse med at flytte til nyt akvarie.... en mente det helt burde droppes og en anden at det skulle renses og kunne så genbruges. (eller sådan læste jeg det )
Jeg har 20 kg bundlag der har ligget i baljen i et halvt års tid...og der er helt sikkert en pæn del nams gemt i det.... men.... kan det reddes ved at rense det og blande det med nyt sand, eller skal det kyles ud?
Jeg ville genbruge det! Bare saml en smule i en murebalje og køre godt med vand igennem det (så vandet flyder over i spanden). På den måde får du renset langt de fleste urenheder ud. Det gør man så med alt bundlaget, stille og roligt. Det kan også gøres med sand, der skal man bare være mere forsigtig at sandet ikke bliver spulet op.
Det koster en masse postevand og en del arbejde. Men omvendt så er det andet sku spild i mine øjne.
MMartin skrev:De gange jeg har genbrugt bundlag har jeg skyllet det grundigt i ferskvand, og så derefter et par gange i saltvand inden jeg smed det i baljen
hvorfor med saltvand tilsidst? ingen kritik bare nysgerrighed.....jeg tænker at ferskvandet jo slår alle bakterier og smådyr m.m. ihjel?
Carsten skrev:Genbrug du bare bundlaget, men om det er så smart at skylle det i ferskvand er jeg nu ikke helt sikker på.
jeg tænkte nu på at give det en omgang med saltvand..... først resterne af hvad der var tilbage i nuværende balje og så evt blande 50-60 liter mere
Lyder fornuftigt, men der er ingen grund til at bruge en formue på at lave saltvand. Langt mindre vil nok kunne gøre det.
ok altid interesseret i at spare lidt....hvor meget (slag på tasken) vil du tro der skal til at rense det?
Til Hansen: også en udemærket ide..... men vil gerne prøve at bibeholde så meget af livet i det som muligt under ufordelagtige omstændigheder (hvis man kan sige det sådan )
Carsten skrev:Genbrug du bare bundlaget, men om det er så smart at skylle det i ferskvand er jeg nu ikke helt sikker på.
jeg tænkte nu på at give det en omgang med saltvand..... først resterne af hvad der var tilbage i nuværende balje og så evt blande 50-60 liter mere
Lyder fornuftigt, men der er ingen grund til at bruge en formue på at lave saltvand. Langt mindre vil nok kunne gøre det.
ok altid interesseret i at spare lidt....hvor meget (slag på tasken) vil du tro der skal til at rense det?
Til Hansen: også en udemærket ide..... men vil gerne prøve at bibeholde så meget af livet i det som muligt under ufordelagtige omstændigheder (hvis man kan sige det sådan )
Det er jo næsten umuligt at give et svar på, for det kommer jo helt an på hvor godt du har fået det renset med det vand fra akvariet.
Og skulle der komme en anelse skidt med, så er det jo nok ikke verdens undergang, for der er jo også masser af skidt i de levende sten.
Det er jo næsten umuligt at give et svar på, for det kommer jo helt an på hvor godt du har fået det renset med det vand fra akvariet.
Og skulle der komme en anelse skidt med, så er det jo nok ikke verdens undergang, for der er jo også masser af skidt i de levende sten.
ja det er jo så også rigtigt nok....jeg prøver det ihvertfald....jeg takker fpr rådene....der kommer garanteret flere spørgsmål som det hele skrider frem.