KH værdi meget høj
Efter at have haft reaktoren slukket i en lille uge, faldt værdierne til Kh 10 og Ca 320.
Jeg tændte den så op igen med et lavt flow på 3-5 l/t og efter 1 uge er værdierne så Kh 14.5 og Ca 360.
Jeg går nu udfra at det må være mit lave Mg på 1160 der måske giver mig problemer.
Nu er reaktoren slukket igen, og jeg har købt Magnesium pulver hos Klovnfisken som jeg nu langsomt vil tilføje for at hæve Mg til 1300-1350.
Når min Kh så igen er faldet til 10 vil jeg så manuelt tilføre CalciumChlorid manuelt indtil en værdi på 420-450 opnås.
Derefter vil jeg så prøve at starte reaktoren op igen.
Er der mon ikke måden at gøre det på?
/Henrik
Jeg tændte den så op igen med et lavt flow på 3-5 l/t og efter 1 uge er værdierne så Kh 14.5 og Ca 360.
Jeg går nu udfra at det må være mit lave Mg på 1160 der måske giver mig problemer.
Nu er reaktoren slukket igen, og jeg har købt Magnesium pulver hos Klovnfisken som jeg nu langsomt vil tilføje for at hæve Mg til 1300-1350.
Når min Kh så igen er faldet til 10 vil jeg så manuelt tilføre CalciumChlorid manuelt indtil en værdi på 420-450 opnås.
Derefter vil jeg så prøve at starte reaktoren op igen.
Er der mon ikke måden at gøre det på?
/Henrik
KH på udgangsvandet ligger på mellem 35 og 40 hvis Ph-værdien i reaktoren er på 6.3Lord Mike skrev:Jamen hvad var din kh på udgangsvandet fra reactoren?
Mener den skal ligger omkring 35.
Det er efter hvad Deltec selv anbefaler. Men som sagt mange kombinationer for Flow og Ph-værdi er afprøvet.
Der er ikke stor forskel i resultatet - jeg ender med en for høj KH og for lav Ca.
Så lav magnesium på 1160 må være problemet i føste omgang.
/Henrik
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Det er bare fordi, at mit udgangsvand har en kh på 35 og ca på omkring 500. Mit udgangsvand løber i en stråle og dette giver et resultat i akvariet på en konstant ca på 420 samt en kh på mellem 8 - 10. Min PH i reactoren styres af min IKS til mellem 6,5 og 6,7.
Men jeg har aldrig været opmærksom på min MG, i forbinelse med min reactor. Så jeg ved ikke om det har noget med hinanden at gøre.
Men jeg har aldrig været opmærksom på min MG, i forbinelse med min reactor. Så jeg ved ikke om det har noget med hinanden at gøre.
Desværre - det er prøvet af, også over et par uger.jolle skrev:jeg havde den samme kamp(alt for høj kh) da min reaktor skulle justeres... men hav lidt tålmodighed for det hele sker ikke på et par dage... men skru op for flowet og ned for co2´en og se hvordan dine tal ændrer sig på et par uger!!!
Hvis jeg kører med en Ph på 6,6-6,7 så har udgangsvandet en Kh på omkring 20.
Kører jeg så med denne Ph værdi med et flow på 12-15 l/t er det samme resultat - Kh stiger meget men Ca kun lidt.
Dette resultat fremkommer så bare hurtigere end hvis jeg kører med et lavt flow.
Så derfor:
Til lige mit akvarie så er en kalkreaktor lige pt ikke løsningen.
Løsningen bliver:
Kh lader jeg falde til det "naturlige" niveau i mit akvarie som er ca 9-10.
Mg bliver tilført så Mg værdien kommer op på 1350
Ca bliver tilsat så værdien kommer op på 420-450
..og så kan jeg starte reaktoren, for at vedligeholde Ca værdien i akvariet.
/Henrik
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3230 Græsted
- Geografisk sted: Græsted nordsjælland
det eneste der er at gøre er at blive ved indtil du har fundet den indstilling der er perfekt for din balje... det tog da også mig en rum tid inden min kh faldt pga samme kamp som du står i nu, men jeg blev bare ved med at prøve... ellers ville jeg skifte medie i reaktoren evt til ARM fra carib sea da dette opløses ved en højere ph dvs der skal mindre co2 til før mediet bliver opløst, og derved kan du muligvis reducere din kh! men prøv nu at væbne dig lidt mere med tålmodighed eller skift mediet det skal nok virke hos dig også 

Nu er det blevet smidt 3 kg salifert magnesium pulver i
Kh ligger på 10
Mg ligger på 1450
Ca ligger på 320
Nu skal der så hældes noget i som hæver Ca - men ikke Kh.
Nogen gode forslag - jeg har købt en bøtte med 1 kg uspecificeret! CalciumChlorid (mærkeligt eller hvad?) hos Klovnfisken.
Er det det der skal i, eller vil det også hæve Kh?
Ud af busken, hvad skal der i?
Kh skal bare ikke op!
/Henrik

Kh ligger på 10
Mg ligger på 1450
Ca ligger på 320
Nu skal der så hældes noget i som hæver Ca - men ikke Kh.
Nogen gode forslag - jeg har købt en bøtte med 1 kg uspecificeret! CalciumChlorid (mærkeligt eller hvad?) hos Klovnfisken.
Er det det der skal i, eller vil det også hæve Kh?
Ud af busken, hvad skal der i?
Kh skal bare ikke op!
/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ikke noget mærkeligt i at det ikke er noget navn på bøtten. Det er noget som vejes af, af den rene vare. Det var noget som Decocean gjorde en del i. Det bliver ikke billigere af at der er et firma navn på.
Om det hæver Kh eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men du kunne jo forsøge med en lille smule først.
Om det hæver Kh eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men du kunne jo forsøge med en lille smule først.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Kalciumklorid burde ikke umiddelbart påvirke KH, da KH afspejler koncentrationen karbonater og bikarbonater. med kalciumklorid tilføjer du jo blot kloridioner sammen med kalcium. Hvis der endelig sker noget med KH, tror jeg højst, at den vil falde en smule. Der er et øvre loft for, hvor høj en KH + kalciumkoncentration man kan have på én gang. Det er nok det loft, der hidtil har hindret din kalciumkoncentration i at stige.
Wow - fantasktisk nørdet, og så alligevel lige til at forstå.nyberg skrev:Kalciumklorid burde ikke umiddelbart påvirke KH, da KH afspejler koncentrationen karbonater og bikarbonater. med kalciumklorid tilføjer du jo blot kloridioner sammen med kalcium. Hvis der endelig sker noget med KH, tror jeg højst, at den vil falde en smule. Der er et øvre loft for, hvor høj en KH + kalciumkoncentration man kan have på én gang. Det er nok det loft, der hidtil har hindret din kalciumkoncentration i at stige.
Tak for den

/Henrik
Calcium a' hva for noget
Nå, men så kom tiden hvor Ca skulle forhøjes.
Så jeg havde indkøbt en fin bøtte uspecificeret Calcium hos Klovnfisken.
Calcium........... yeah right !!!!
Calciumchlorophyl... Calciumplofyl......Calciumsulfat.....Calcium et eller andet - hvad ved jeg det var Calcium, der stod da Ca på bøtten + lidt mere.
Men det måtte da være Calcium så.
Hvor meget skal der så i, tænkte jeg. Nå ind på reef-calculateren og kigge. I pulver form for de forskellige produkter landede jeg på omkring en 300 g for at øge Ca fra 320 til 420. Så jeg ville starte med 100 g, for ikke at smide det hele i på en gang.
Jeg blandede pulveret op i en gang osmosevand, og hældte det i.
SÅ BLEV DER HVIDT, OG JEG BLEV NERVØS.....
Checke, checke, ckecke............
CALCIUM HYDROXID !!!!!!!!!!
Det er jo til kalkvandsmiksere - og det har jeg lige smidt 100g af direkte i baljen - lol
Nu er jeg spændt på resultatet, men mon ikke hele lortet ryger en tur ("det en ommer") forfra !!
Der er hvidt, det lover jeg
- mine 2 Kiruger svømmer dog stadig rundt (i blinde?)
Er der nogen der har prøvet det før, og hvad følgerne er?
/Henrik
Så jeg havde indkøbt en fin bøtte uspecificeret Calcium hos Klovnfisken.
Calcium........... yeah right !!!!
Calciumchlorophyl... Calciumplofyl......Calciumsulfat.....Calcium et eller andet - hvad ved jeg det var Calcium, der stod da Ca på bøtten + lidt mere.
Men det måtte da være Calcium så.
Hvor meget skal der så i, tænkte jeg. Nå ind på reef-calculateren og kigge. I pulver form for de forskellige produkter landede jeg på omkring en 300 g for at øge Ca fra 320 til 420. Så jeg ville starte med 100 g, for ikke at smide det hele i på en gang.
Jeg blandede pulveret op i en gang osmosevand, og hældte det i.
SÅ BLEV DER HVIDT, OG JEG BLEV NERVØS.....
Checke, checke, ckecke............
CALCIUM HYDROXID !!!!!!!!!!
Det er jo til kalkvandsmiksere - og det har jeg lige smidt 100g af direkte i baljen - lol
Nu er jeg spændt på resultatet, men mon ikke hele lortet ryger en tur ("det en ommer") forfra !!
Der er hvidt, det lover jeg

Er der nogen der har prøvet det før, og hvad følgerne er?
/Henrik
Nu klarer det langsomt op igen, her 4 timer efter at der røg 100g Calciumhydoxid direkte i baljen
Nu kan jeg da se bagruden igen
Mine 2 kirurger svømmer lystigt rundt igen, og der er liv i min klovnfisk, dog ser dens anemone H. magnifica mere end ked ud af det.
De øvrige koraller er sprunget ud igen, men nogen af dem har fået et lille brunligt skær - men de ser da alle ud til at være i live.
Måske er jeg heldig med følgerne på min newbie fejl
Nu lader jeg det lige slappe af til i morgen formiddag, så skal jeg se hvilken indflydelse det havde på værdierne.
/Henrik

Nu kan jeg da se bagruden igen

Mine 2 kirurger svømmer lystigt rundt igen, og der er liv i min klovnfisk, dog ser dens anemone H. magnifica mere end ked ud af det.
De øvrige koraller er sprunget ud igen, men nogen af dem har fået et lille brunligt skær - men de ser da alle ud til at være i live.
Måske er jeg heldig med følgerne på min newbie fejl

Nu lader jeg det lige slappe af til i morgen formiddag, så skal jeg se hvilken indflydelse det havde på værdierne.
/Henrik
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Halleluja! du er fast on the trigger..... 

750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Christian
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Jeg har MANGE gange lavet baljen hvid når jeg ikke liiige har kunne dy mig for at give den et ordentlig skud gennem tiderne. Har alrig haft problemer med det !
Men en ting er sikkert - bland det op i vand først. Jeg har engang prøvet og lige skulle drysse lidt på overfladen....de klumper der falder ned(meget små endda) brænder korallerne farligt meget og der går mange uger inden at det er helet igen
Det gør man kun EN gang !
Men en ting er sikkert - bland det op i vand først. Jeg har engang prøvet og lige skulle drysse lidt på overfladen....de klumper der falder ned(meget små endda) brænder korallerne farligt meget og der går mange uger inden at det er helet igen

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Jeg blandede som sagt de 100g CalciumHydroxid op i 1 liter osmosevand, og så hældte det i over ½ time. Først så det ikke så slemt ud, men så efter ½ time gik det helt amok, og vandet blev TOTALT hvidt, man kunne højst kigge 5 cm ind i baljen.
STATUS:
Her til morgen er PH faldet ned til 8.25 efter at have været oppe og spidse på 8,9
Kh er FALDET fra 10.5 tl 7.5
Ca er FALDET fra 320 til 300 - skulle den ikke stige?
Vandet er klart igen, men sten er overgroede af et hvidt lag - ligesom glasset, men det er jo bare et rense issue.
Det ser ud til at jeg slap med skrækken
/Henrik
STATUS:
Her til morgen er PH faldet ned til 8.25 efter at have været oppe og spidse på 8,9

Kh er FALDET fra 10.5 tl 7.5
Ca er FALDET fra 320 til 300 - skulle den ikke stige?
Vandet er klart igen, men sten er overgroede af et hvidt lag - ligesom glasset, men det er jo bare et rense issue.
Det ser ud til at jeg slap med skrækken

/Henrik
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Når kalciumhydroxid, Ca(OH)2, blandes i vand, hvor der i forvejen er opløst kalciumbikarbonat, Ca(HCO3)2, som i vores saltvandsakvarier, sker følgende reaktion:
Ca(OH)2 + Ca(HCO3)2 -> 2 CaCO3 + 2 H2O
CaCO3, kalciumkarbonat, er stort set upløsligt, og er muligvis det, der sidder på dine ruder. Det er nok også derfor, at du oplever et lille fald fra 320 mg/l til 300 mg/l. Det kan også skyldes måleusikkerhed.
Ca(OH)2 + Ca(HCO3)2 -> 2 CaCO3 + 2 H2O
CaCO3, kalciumkarbonat, er stort set upløsligt, og er muligvis det, der sidder på dine ruder. Det er nok også derfor, at du oplever et lille fald fra 320 mg/l til 300 mg/l. Det kan også skyldes måleusikkerhed.