Hjælp til at blande saltvand - "ser ikke rigtigt ud"
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Hjælp til at blande saltvand - "ser ikke rigtigt ud"
Hejsa....
For 2 uger siden(ca.) blandede jeg mit første saltvand.
Jeg blandede ca. 40 l. i en tubberwear boks fra IKEA, hvori jeg har placeret
et varmelegme og en cirkulationspumpe.
Saliniteten er lige i skabet, men vandet ser ikke helt rigtigt ud.
Der er en del flager/små stykker af salt, er ikke sikker på om det er salt,
det siddet sig på alt der kommer i kontakt med vandet er det er noget fedtet.
Derudover er vandet meget guligt/grønligt.
Det jeg gerne vil vide er, om dette er normalt når man har blandet saltvand?
Eller om det lyder helt forkert?
På forhånd tak.
For 2 uger siden(ca.) blandede jeg mit første saltvand.
Jeg blandede ca. 40 l. i en tubberwear boks fra IKEA, hvori jeg har placeret
et varmelegme og en cirkulationspumpe.
Saliniteten er lige i skabet, men vandet ser ikke helt rigtigt ud.
Der er en del flager/små stykker af salt, er ikke sikker på om det er salt,
det siddet sig på alt der kommer i kontakt med vandet er det er noget fedtet.
Derudover er vandet meget guligt/grønligt.
Det jeg gerne vil vide er, om dette er normalt når man har blandet saltvand?
Eller om det lyder helt forkert?
På forhånd tak.
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
Re: Hjælp til at blande saltvand - "ser ikke rigtigt ud"
ja...det lyder helt forkert. saltet burde være opløst efter ihvertfald 1 time, og vandet burde være klart.
Hvad salt bruger du?
er det meningen den tubberwear boks skal være dit akvarium? eller hvorfor har du sat varme og cirkulation til?
Hvad salt bruger du?
er det meningen den tubberwear boks skal være dit akvarium? eller hvorfor har du sat varme og cirkulation til?

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Det kan være en kalkudfældning, har du brugt hanevand eller osmosevand?
Hvis vandet ligefrem er farvet vil jeg ikke tøve med at hælde det ud og prøve igen i en anden beholder. Hvilken kasse er det du har brugt? Nogle former for plastic er mistænkt for at afgive noget til vandet.
Er der andet end vand, cirkulation og varmelegeme i beholderen?
Hvis vandet ligefrem er farvet vil jeg ikke tøve med at hælde det ud og prøve igen i en anden beholder. Hvilken kasse er det du har brugt? Nogle former for plastic er mistænkt for at afgive noget til vandet.
Er der andet end vand, cirkulation og varmelegeme i beholderen?
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Cirkulation kan jeg forstå men varmelegeme er efter min mening udnødvendigt. Har været udsat for at der er noget af saltet der svære at opløse end andet, hvor lang tid har det kørt?
Vandet kan godt se farvet ud hvis du blander i en "hvid" balje og lyset du ser under ikke er særlig optimalt. Du har den samme effekt i et prøverum i en tøjbutik. Der vil lyset gøre at du har mere farve i huden, så ser man ikke så bleg ud når man prøver en alt for dyr skjorte
Ja saltvand kan godt have en følelse af at det er fedtet det vil jeg sige er helt normalt, jeg har i hvert fald ikke oplevet det anderledes.
Vandet kan godt se farvet ud hvis du blander i en "hvid" balje og lyset du ser under ikke er særlig optimalt. Du har den samme effekt i et prøverum i en tøjbutik. Der vil lyset gøre at du har mere farve i huden, så ser man ikke så bleg ud når man prøver en alt for dyr skjorte

Ja saltvand kan godt have en følelse af at det er fedtet det vil jeg sige er helt normalt, jeg har i hvert fald ikke oplevet det anderledes.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ligegyldigt hvad, kalkudfældning mm. så skal vandet ikke være grønt !!
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Geografisk sted: Aabenraa
Har du brugt osmosevand? evt. med silikat/nitrat filter som er helt nyt? det kan nemlig godt farve det første vand grønt eller brunligt om man vil.
Har det stået i den kasse fra ikea i 2 uger nu?
Det er også rigtig nok som Martin skriver at dit vand godt kan se favet ud når det står i sådan en kasse.
Har det stået i den kasse fra ikea i 2 uger nu?
Det er også rigtig nok som Martin skriver at dit vand godt kan se favet ud når det står i sådan en kasse.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Nej grønt lyder mærkeligt - har du gjort kassen ren du har vandet i, og skyldet den godt?
Når jeg blander vand, kan der også godt komme aflejringer på siderne og på pumpen, det skraber
jeg af 1/2 dag før jeg kommer vandet i baljen.
Jeg bruger selv cirkulation for at få saltet godt blandet i vandet, og varmelegeme for at få temp. op på
26 grader, og ikke 21 grader som der er i vores stue.
Blander selv i en 30 l. balje.
Når jeg blander vand, kan der også godt komme aflejringer på siderne og på pumpen, det skraber
jeg af 1/2 dag før jeg kommer vandet i baljen.
Jeg bruger selv cirkulation for at få saltet godt blandet i vandet, og varmelegeme for at få temp. op på
26 grader, og ikke 21 grader som der er i vores stue.
Blander selv i en 30 l. balje.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Boksen er udelukkende beregnet til at blande vandet i, intet andet.
Hvorvidt dette plastik udskiller skadelige kemikalier skal jeg ikke kunne svarer for.
Saltet er af ukendt mærke, da det var noget jeg fik sammen med mit akvarie.
Hvilken beholder er anbefalelsværdig til mit næste forsøg?
Smutter også lige ud og køber 7 kg. red sea salt i stedet, så jeg ved hvad jeg har med at gøre.
Hvorvidt dette plastik udskiller skadelige kemikalier skal jeg ikke kunne svarer for.
Saltet er af ukendt mærke, da det var noget jeg fik sammen med mit akvarie.
Hvilken beholder er anbefalelsværdig til mit næste forsøg?
Smutter også lige ud og køber 7 kg. red sea salt i stedet, så jeg ved hvad jeg har med at gøre.

- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja Red Sea er sikkert fint - brugte det selv engang. Men bruger nu tropic marin, da der også er MG og Ca i det,
og der er virkelig noget "power" deri! Jeg har købt sådan en "strand spand", der altid er på tilbud om sommeren,
sådan en blød en. Kostede vist 30kr. Den udskiller ikke noget, og den har jeg brugt uden problemer i et år nu.
og der er virkelig noget "power" deri! Jeg har købt sådan en "strand spand", der altid er på tilbud om sommeren,
sådan en blød en. Kostede vist 30kr. Den udskiller ikke noget, og den har jeg brugt uden problemer i et år nu.
- AndersBaun
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
Stefan J skrev:Smutter også lige ud og køber 7 kg. red sea salt i stedet, så jeg ved hvad jeg har med at gøre.
hvad brugte du da før?

- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Køkkensalt? Læsø salt!? 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Tag og hæld noget vand i et glas og se om det er vandet som er farvet, eller det er kassen som giver det en underlig farve.
Beslutter du dig for at købe noget andet til at blande vandet i. Så hold dig fra murerbaljer, de er godt nok billige, men de afgiver ting til vandet som ikke er gode.
Beslutter du dig for at købe noget andet til at blande vandet i. Så hold dig fra murerbaljer, de er godt nok billige, men de afgiver ting til vandet som ikke er gode.
- Tobias
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Vejgaard
Øhh ikke for at stjæle fokus, men i fredags startede jeg et akvarie på 20 liter hvor vandet havde været blandet i en stor murerbalje og været deri i et par timer. Tror du dette har nogen effekt?Carsten skrev:Tag og hæld noget vand i et glas og se om det er vandet som er farvet, eller det er kassen som giver det en underlig farve.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Svært at svare på. Men jeg tror ikke et så kort ophold betyder alverden.Tobias skrev:Øhh ikke for at stjæle fokus, men i fredags startede jeg et akvarie på 20 liter hvor vandet havde været blandet i en stor murerbalje og været deri i et par timer. Tror du dette har nogen effekt?Carsten skrev:Tag og hæld noget vand i et glas og se om det er vandet som er farvet, eller det er kassen som giver det en underlig farve.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Geografisk sted: Aabenraa
Jeg personligt tror det er rigtig svært at sige. Det er vel alt efter hvilke materialer der er brugt netop af den producent der har lavet din spand.Tobias skrev:Øhh ikke for at stjæle fokus, men i fredags startede jeg et akvarie på 20 liter hvor vandet havde været blandet i en stor murerbalje og været deri i et par timer. Tror du dette har nogen effekt?Carsten skrev:Tag og hæld noget vand i et glas og se om det er vandet som er farvet, eller det er kassen som giver det en underlig farve.
Jeg var hos en igår og hente nogle fragmenter og der lagde jeg mærke til at han blandede vand i en murerbalje og må da sige at hans akvarie stod rigtig flot

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5000 Odense C
Jeg bruger de der fodder spande til hundemad.. oghar gjord det i et år nu.. Mit vand er som det skal være også selvom det har stået i nogel døge med salt og bare kørt rundt.. så dem er jeg næsten 99% sikker på ikke afgiver nogfet de ikke må.. også selv om jeg til tider kun bruger hane vand..
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Jeg blander også i en murerspand og har aldrig oplevet nogen bivirkninger. Kan da selvfølgelig have været heldig. Det står som regel 12-18 timer i sådan en spand.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten