Jeg er ved at undersøge lidt med lys.. Der er jo så meget at vælge imellem.. Min balje er 120*60*60 cm
Ville det være for meget lys hvis man kun havde hqi? og ville det kunne give en flot farve??
jeg forstiller mig 2 hqi på 250w som hænger fra loftet i en reflektor.
Altså uden T5.. Forstiller mig den ene tænder kl12.00 , den anden tænder kl15.00 begge er tændt til kl. 20.00 hvor den der tændtes først slukker... og den sidste slukker kl 22...
dyrt tjaaa men du skal ik skifte pærer og ingen varmeproblemer og mindre strøm og så kan du indstille den på 1000vis af indstillinger og solopgang solnedgang ja det bare fedt glæder mig til næste år så køber jeg pacific sun 160w
nej tror ik det 1w pr ltr
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096 BOYU L200 KØLER
Ja.. Men hvis jeg nu tager f. eks Pacific Sun "Black Python" 160W den er kun 38 cm lang, og mit akvarie er 120 cm lang...
Af planer med akvariet ved jeg ikke helt.. Men jeg vil jo gerne have noget så jeg har mulighed for at have de lyskrævende koraller også.. Og så kan jeg jo lige så godt finde det rigtige nu..
jeg kan kun give dig ret i at LED er alt for dyrt-jeg ville kigge lidt på de billige brugte hqi-lamper du kan finde til salg her i forumet (og vente et par år med LED til de kommer ned i en rimelig pris )
Voigt skrev:Ja.. Men kan man have for meget lys?? Jeg tænker 2* 250w hqi i 10 timer??
Jeg vil ikke mene der er noget i vejen for at have 2x250w hqi over din balje.
Tror faktis det vil være helt perfekt.
hvis du skulle overveje noget t5 lysstofrør skulle det være for få alle kanter i akvariet belyst.
morten-s skrev:Jeg vil ikke mene der er noget i vejen for at have 2x250w hqi over din balje.
Tror faktis det vil være helt perfekt.
hvis du skulle overveje noget t5 lysstofrør skulle det være for få alle kanter i akvariet belyst.
Og for også at have muligheden for at styre farverne på lys og korallers fremtræden efter ønske. Synes nogle gange det kan være svært med ren HQI at ramme plet - Dog er det set før, hos fx. Carsten (brugeren) Hans ser bestemt ikke dumt ud!
Med ren HQI skal man i hvert fald ud og se forskellige brændere i brug, og tage sig en beslutning for hvilke der lige falder i ens smag
Min mening er min personlige, og jeg vil få en del fjender på denne her bemærkning.
Jeg ville anbefale dig hqi og 2x400W med en 14K-20K far en god pæreproducent. fx BLV.
250W er ikke meget billigere end 400W, og dine farver på sps bliver markant anderledes med 400W.
lyset er da bestemt vigitgt, syntes måske bare at 800 watt er meget til sådan en "lille" balje(430L).!
Min balje er samme str og jeg bruger 2x250 og syntes faktisk det er fint.
Med venlig hilsen Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
andersen2009 skrev:lyset er da bestemt vigitgt, syntes måske bare at 800 watt er meget til sådan en "lille" balje(430L).!
Det har du muligvis ret i. men men men,
prøv at flytte en sps fx en monti fra 250W til 400W, og se en farveforskel efter 2 uger.
Vi behøver ikke diskutere det, korallen fortæller det. 250 w er en god pære, men har man åbnet foret, så er min mening at 400w rykker. Og med en bekeden merpris.
pederrevnørd skrev:Det har du muligvis ret i. men men men,
prøv at flytte en sps fx en monti fra 250W til 400W, og se en farveforskel efter 2 uger.
Vi behøver ikke diskutere det, korallen fortæller det. 250 w er en god pære, men har man åbnet foret, så er min mening at 400w rykker. Og med en bekeden merpris.
andersen2009 skrev:lyset er da bestemt vigitgt, syntes måske bare at 800 watt er meget til sådan en "lille" balje(430L).!
Det har du muligvis ret i. men men men,
Jamen jeg er slet ikke i tvivl om, hvor vidt du har ret eller ej... syntes blot det lyder voldsomt
Jeg tror nu jeg vil beholde mine 2x250w, men jeg har så også kun 50 cm vanddybde... Trådstarteren har jo 60cm og der er da bestemt forskel.
en lampe med 2 * 250w hqi 0g 4* 54w T5? 2x250=500watt og 4x54=216Watt 500+216=716 wat i timen og på 10 timer=7,1KW... Samme som min familie på2 voksne og 1 barn bruger på et døgn i 165kvm hus
en lampe med 6* 54w T5?6x54=324 watt i tmen og på 10 timer bliver det 3,2KW
Hvad koster de at have tændt 10 timer om dagen?
ovenstående er UDEN pumper, uv-lys og lign.... For mit vedkommende er det 100 watt i timen=2,4 kw pr døgn
Kenneth
en lampe med 2 * 250w hqi 0g 4* 54w T5? 2x250=500watt og 4x54=216Watt 500+216=716 wat i timen og på 10 timer=7,1KW... Samme som min familie på2 voksne og 1 barn bruger på et døgn i 165kvm hus
en lampe med 6* 54w T5?6x54=324 watt i tmen og på 10 timer bliver det 3,2KW
Hvad koster de at have tændt 10 timer om dagen?
ovenstående er UDEN pumper, uv-lys og lign.... For mit vedkommende er det 100 watt i timen=2,4 kw pr døgn
Kenneth
Hermed et pris eksempel i den høje ende med et forbrug på 10KW i døgnet.
10X1,8X30=540 kr pr måned for 2 x400W og elektronisk ballast koster dig ca 500,- pr måned.