For meget cirkulation?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 2830 Virum
Saltvand siden?: 2010

For meget cirkulation?

Indlæg af KimH »

Et mere generelt spørgsmål, og et specifikt:

Er der en snedig måde at se på, om der er for meget/forkert rettet cirkulation i akvariet. Her tænker jeg primært iforhold til fisk, da det ikke er så svært at se på koraller.

Mere specifikt, så har jeg lige skiftet min Seio (den mindste) pumpe ud med en Tunze 6015 (også den mindste), da vandet stod meget stille flere steder. I teorien burde det kun være en lille opgradering, fra ca. 1500-1800 l/t, men er du tosset der er kommet smæk på.

Godt nok er akvariet kun ca. 60 L, men har set flere herinde have en, eller endda to, 6025 pumper på, og jeg fatter det ikke helt.
Medmindre jeg sætter min meget specifikt, og rettet meget imod overfladen, så hvirvler den sand op over hele bunden, og er ekstremt "hård" ved stort set alle koraller.

Jeg har nu fundet en måde, så korallerne ser fine ud, men er lidt nervøs for min single klovnefisk (plus vil gerne have styr på det hele før den får venner). Den har godt nok selv valgt at opholde sig i et ret strømfyldt område, men det meste af tiden er dens hale på turbo. Den pisker afsted, og jeg er lidt bange for at den på et tidspunkt bliver overbelastet, især da den vel skal hvile en gang i mellem.

Så kan jeg regne med at den selv kan finde ud af at opholde sig der, hvor den har det best. Eller skal jeg hjælpe den på vej, ved at stille på flowets retning?
spdiving
Reactions:

Re: For meget cirkulation?

Indlæg af spdiving »

Dine fisk skal nok klare det. Husk ude i naturen er der mere smæk på end din lille pumpe kan klare.

Du kan se det på dine koraller bliver de direkte blæst væk så ødelægger du polypperne på korallerne og de bliver så kaldt barberet og vil dø.
Sandet bliver virvlet op pga. strømen og det kan være nødvendigt med noget grovere sand alt efter hvor fint sandet er du bruger nu.
Er sandet groft er der sgu nok mere knald på end du har brug for.

Men igen prøv at rette på pumpen eller sætte den bag dine sten så strålen bliver brut noget mere.

Grunden til at vi har meget cirk i baljen er at vi ikke ønsker døde zoner hvor der samler sig snavs. For lidt cir. i akvariet gør at der kan lægge sig et støv lag på overflade vandet eller på dine lev.sten og dette skulle helst ryge i skummeren. Derfor masser af cirk er sagen.

Steen
Brugeravatar
KimH
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 2830 Virum
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af KimH »

Det jeg syntes er lidt underligt er bare at jeg på papiret kun har fået et har hundrede liter mere i timen (ved godt det er meget % mæssigt) og der er sket en virkelig dramatisk ændring i strømmen.

Mht om der er mere end jeg har brug for, så overvejer jeg det også selv, men 1800 liter/t til 60L (30 gange) er jo bare ikke vildt meget, især ikke i forhold til hvad jeg har set andre køre.

Lige nu står stenene (groft sagt) ud fra hjørnerne, op af bagsiden af akvariet. Pumpen sidder så på den ene side og peger paralelt med bagsiden helt op af vægen.
Overvejer at ændre det til en stor stensætning, i midten og lidt ud fra bagsiden, med ved ikke om det vil ændre noget.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hvis du ellers mangler en lille pumpe, har jeg en Hydor Koralia Nano til salg - den kører 900l/t.
Den vælger bestemt ikke noget omkuld, men holder cirkulationen i gang i et lille område eller lille sti.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"