Nå, men så er der sket lidt nyt her i Vietnam, hvor tingene jo går lidt "frisk" fremad.
I går var jeg en tur nede hos min leverandør Mr. Hung for at se om han havde fået nye
fisk/
koraller og få bestilt et par små akvarier til mine unger. Vi fik så diskuteret verdenssituationen og fik en dansk/vietnamesisk akvariesnak over en kop grøn te og en cigaret.
Efter noget tid, gik det op for mig at Mr. Hung allerede var klar til at smide de sidste 2
fisk i akvariet, da han mente at de hele så fint ud. Han havde faksisk dagen forinden forsøgt at fange en af de Blue Tangs jeg havde bestilt hos ham, men sagde at det ikke var lykkedes ham at fange den, da den havde et utal af gemmesteder i et af hans akvarier, som er spæk fyldt med levendesten.
Jeg sagde, at jeg synes det gik lidt hurtigt og også at man i DK gjorde det meget anderledes. Mr. Hungs svar var: "In Vietnam very very different" og "You see no problem...all your
fisk and
koral good - right?". Det kunne jeg jo ligesom ikke modsige, så inden længe var Mr. Hung og jeg igang med noget, der ville få enhver jysk hestehandler til at himle med øjnene.
Mr. Hung foreslog at jeg istedet for den Blue Tang han ikke kunne fange fik en gul Butterfly
fisk og så to stk. helt små Blue Tangs i stedet for den anden jeg skulle have haft. Egentlig synes jeg det virkede som en god idé - især fordi jeg synes min Naso
fisk er for stor til mit
akvarie (tror jeg ender med at retunere den, selv om den dog virker glad og tilfreds) og fordi jeg synes de oprindelige bestilte Blue Tangs virkede alt for store, da jeg så dem igen i butikken. De nye er kun er par cm og har derfor bedre svømmeplads.
Nå, men udover min gule butterfly
fisk (som jeg er helt vild med) og de 2 helt små Blue Tangs, så fik Mr. Hung også overtalt mig til at købe et par sorte og hvidstribede små
fisk oveni. Et par kostede 150.000 Dong (45 kr.) og han skulle så have 50.000 Dong for at levere det hele. Det ender så med vi får drukket ud og røget færdig - og jeg 2 timer efter har hele 5 nye
fisk i akvariet.
Der er nu gået en dag og det hele ser ud til fungere, selvom jeg synes der ihvertfald ikke skal flere
fisk i nu. (og nok skal af med min store naso
fisk) Mine små Blue Tangs forsvandt i går efter at have svømmet rundt i akvariet nogle timer, men de er i dag igen "på banen" og alle fiskene spiser fint.
Fiskene ser ud til at være blevet ret gode venner. Det eneste er den største af mine nye hvid og sortstribede
fisk (ved ikke hvad de hedder), som indimellem er lidt agressiv overfor den anden. De svømmer dog sammen hele tiden, så måske er det fordi en ene lige skal sætte den anden på plads fra tid til anden.
De få brune
alger som jeg havde er snart helt væk nu. Jeg har målt vandet hver dag og kan ikke finde noget at sætte en finger på. Alle
koraller har det godt og fiskene trives også. Nu må vi så se om det hele holder og om Mr. Hung har ret i at det i Vietnam er "very different".