Hej, for at starte fra en ende af: 54 L er ikke ret meget vand. Jeg har set det fungere, men det er sværere end hvis du går lidt op i størrelse fx 130 L. Desuden er det yderst begrænset hvad du kan have i et 54 L,
rejer, erimitkrebs, samt måske et par
klovnfisk, men fx kirurger er fx helt udelukket, idet der simpelthen ikke er svømmeplads nok samt at de vil svine for meget.
Jeg ville ikke undvære
skummer, men du har ret i at de små skummere generelt ikke er særligt populære. Der findes et lille hængefilter med
skummer i, hvor godt det virker ved jeg ikke.
15 W burde være fint til opstartsfasen, men det er igen yderst begrænset hvad du kan holde under den belysning. Jeg tror du skal regne med at sætte 2 stk T5 rør i. Så burde du kunne holde blødkoraler og
LPS.
SPS tror jeg ikke er realistisk.
LS kan du få flere steder. Decocean, klovnfisken eller evt privat. Det er ikke mange kilo der kan være så om du skal betale 80 eller 100 kr/k kommer ikke til at betyde det helt store. Jeg købte mine i klovnfisken og fik kasser til at have dem i. (jeg tror det er normalt)
For lige til sidst at hive fat i det med størrelsen igen tror jeg du vil blive meget mere tilfreds med et
akvarie på min 100 L og så bruge dit 54 som
sump. Det er en noget større opsætning, men det vil give dig mulighed for at have nogle af de lidt mere interessante
fisk, samt ikke at forglemme gøre det markant lettere for dig at holde dine vandværdier stabile. Et setup på 54 L, med grus og sten vil reelt kun indeholde va 35-40 L vand og så skal der altså ikke ret meget til at skubbe hele balancen.
Jeg håber du kan bruge det til noget!