Månelys - Godt eller skidt ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Månelys - Godt eller skidt ?

Indlæg af apfolmer »

Min lampe kan programmeres til at smide noget månelys ned om natten ...

Men jeg tænker lidt på om fiskene bliver stressede af at der aldrig er helt mørkt ?

Jeg påtænker den allersvageste belysning kun. Dvs 2 stk dioder på yderst lavt blus.... dette giver også nogle skønne effekter fra korallerne i mørket..

Min paletkirug "går i seng" når det blir mørkt, hver aften... bag en sten, men den gule kirug + klovne, står vist aldrig stille ...
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Re: Månelys - Godt eller skidt ?

Indlæg af snogen »

jeg vil da gerne anbefale natlys
har det selv en led strip til en bil
og den vil jeg da på ingen måde undvære

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

skal det køre hele natten? min er kun timet til at køre et par timer på hver side af dagslyset... det syntes jeg at have hørt var det optimale?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Jeg køre med mit hele døgnet, med 113 cm. m. 35 dioder. 2,1 watt ialt.

Hov. jeg glemte, at jeg mener at det er med til at gi' fiskene den ro der skal til for at ''de kan finde i seng'' så de ikke springer rundt når det bliver mørkt.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Det kan varmt anbefales. Fiskene mærker ikke lyset, og de kan til gengæld finde deres seng. Og som du ved er månen også med til at styre cyklus for koraller, mht stimulus ifbm æg"løsning". Jeg bruger den der er med til en tunze controller, lille men god.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har altid haft månebelysning på mit akvarie, det er den enkelte diode som følger med ved nogle af Tunzes produkter som køre på måne-fasen (cyklus).
LarsSteen skrev:Jeg køre med mit hele døgnet, med 113 cm. m. 35 dioder. 2,1 watt ialt.

Hov. jeg glemte, at jeg mener at det er med til at gi' fiskene den ro der skal til for at ''de kan finde i seng'' så de ikke springer rundt når det bliver mørkt.
Lars det har efter min mening intet med månebelysning at gøre, medmindre du lever i en verden med 35 måner :wink: Muligt det ser godt men er helt sikker på at dine fisk ville have det ganske fint i mørke og uden problemer ville kunne finde deres sovepladser uden denne techno-løsning.

Mht månefasen så kan man bla. pga dette sætte muslinger i gydning, dette kan vælte et akvarie med al den næring som frigives hvis der ikke er sat en overdimentioneret skummer på systemet. Sjældent det sker men har dog set et 800 liters system bryde sammen af denne årsag, efter gydning fra en meget stor musling. Efter gydning kunne man kun se 2cm ind i akvariet.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af LarsSteen »

Lord Mike skrev:Jeg har altid haft månebelysning på mit akvarie, det er den enkelte diode som følger med ved nogle af Tunzes produkter som køre på måne-fasen (cyklus).
LarsSteen skrev:Jeg køre med mit hele døgnet, med 113 cm. m. 35 dioder. 2,1 watt ialt.

Lars det har efter min mening intet med månebelysning at gøre, medmindre du lever i en verden med 35 måner :wink: Muligt det ser godt men er helt sikker på at dine fisk ville have det ganske fint i mørke og uden problemer ville kunne finde deres sovepladser uden denne techno-løsning.

Mht månefasen så kan man bla. pga dette sætte muslinger i gydning, dette kan vælte et akvarie med al den næring som frigives hvis der ikke er sat en overdimentioneret skummer på systemet. Sjældent det sker men har dog set et 800 liters system bryde sammen af denne årsag, efter gydning fra en meget stor musling. Efter gydning kunne man kun se 2cm ind i akvariet.
Det er bare fordi du ikke har set det om natten :wink: Nej men nå de bruger så lidt, så tror jeg at et tænd og sluk ur bruger mere i døgnet, derfor er det tændt hele døgnet.
Det er absolut ikke en techno løsning :naughty:
:beer:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

LarsSteen skrev:
Lord Mike skrev:Jeg har altid haft månebelysning på mit akvarie, det er den enkelte diode som følger med ved nogle af Tunzes produkter som køre på måne-fasen (cyklus).

Det er bare fordi du ikke har set det om natten :wink: Nej men nå de bruger så lidt, så tror jeg at et tænd og sluk ur bruger mere i døgnet, derfor er det tændt hele døgnet.
Det er absolut ikke en techno løsning :naughty:
:beer:
Hej Lars,

Mike har ret, om ikke andet så kan jeg følge ham i flere af hans synspunkter.

Kom selv hjem fra arbejde idag, og til mælkehvidt vand - ku dog se at min store 3-4 kg Tridacna var synderen(den var ikke færdig). 20% vandskift, og skummeren er helt død. pga for meget næring i vandet. Fiskene har det perfekt, LPS ligeså, men samtlige SPS undtaget Acropora(50% PE) er ikke foldet helt ud.

Jeg har haft samme udfordring 3 uger siden med Pocilloporaer der gyede - men det var bare sjovt at se. Dette her kunne have været livstruende.
Jeg ved dog ikke om det er månelys der gør dette, eller en kombi af mange ting, det er jp trist at man gør alt ALT ALT for at gøre sine koraller glade, og at de så vælter akvariet, når de er for glade.

Nu ser det ud som om jeg har situationen under kontrol, men var det sket mens man er på ferie er det ikke godt.
Skal nok lige op et par gange i nat....
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af LarsSteen »

Uha :dizzy: det var da en skidt sag at komme hjem til pederrevnørd, men godt at du fik redet det hele. :GO

Jamen vi er som sådan ikke uenige, vi har bare lidt forskellige syns punkter på samme sag :wink:
Mvh. Lars Steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Der skal bestemt være plads til forskellige synspunkter, heldigvis :y
Besvar