KH

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
cwdirect
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2007

KH

Indlæg af cwdirect »

Hej

Hvordan får jeg min KH ned??? Den ligger på over 16.

Det er godt nok ikke mere end 3 uger siden jeg fik sten og vand i.

Hilsen Casper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kh'en er vel ikke kommet derop af sig selv?? 3 uger og du har allerede fisk i.
cwdirect
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

KH

Indlæg af cwdirect »

Carsten skrev:Kh'en er vel ikke kommet derop af sig selv?? 3 uger og du har allerede fisk i.
Hej Carsten

KHen har hele tiden været noget høj. Jeg har snakket med en god ven som også har saltvand og han sagde det var helt OK at sætte et par fisk i. Mine andre værdier er helt perfekte - det er kun KHen der svigter mig lidt.
Jeg havde dog ikke håbet på et negativt svar, men blot et svar der kunne hjælpe.

Hilsen Casper
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Kører du med nogen form for Ca-tilsætning? Hvad siger din pH og Ca? Har du prøvet at måle med et andet kit? Hvilken type salt bruger du?
Hvis KH hele tiden har været høj uden at du har gjort noget, er mit bud at det er dit salt der blander til den høje KH.
Giv det er par uger og se om KH ikke falder af sig selv og mål evt. værdierne på noget nyblandet vand (iltet i et døgns tid).
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hvis den forhøjede KH skyldes, at dit saltvand er forholdsvis nyblandet, skal den nok falde af sig selv med tiden. Og ellers er en KH på 16 ikke farligt, som kræver drastisk handling.

Jeg vil dog også sige, at 3 uger er alt for forhastet. At dine værdier (hvilke værdier?) er fine har kun lidt at sige, om akvariet er klar til at modtage fisk. Hvis ikke akvariet er kørt nogenlunde ind (det tager mindst 4-6 uger), kan du hurtigt opleve et skred i værdier som NO2 og NH3 - i værste fald med syge og døde fisk til følge. Dette afhænger også af, om du har tilstrækkelig med teknik til at holde vandkavliteten i top. Det er blot ment som et godt råd, for at undgå unødige ærgelser på længere sigt. ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Os der har været på dette og nordicreef i nogle år, har set hvormange der er startet op, og inden for alt for kort tid kommet fisk i, samt at de efter nogle måneder smider håndklædet i ringen, fordi de har haft alt for store problemmer og tab af fisk. Netop fordi "værdierne er perfekte" inden de kom fiskene i.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Kan kun give Carsten ret, om det så modtages negativt af modtager er nok ikke lige meningen.

Tålmodighed, tålmodighed.

Mht. Kh så havde jeg et uheld med min kalkreactor for nogle måneder siden som resulteret i en KH på 22, jeg slukkede for min reactor i en uges tid hvorefter min KH faldt så den kom på plads igen efter 10 dage. Så jeg tror den nok skal falde på plads af sig selv, du skal bare give systemet ro til at modne færdig.
cwdirect
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cwdirect »

mikkel skrev:Kører du med nogen form for Ca-tilsætning? Hvad siger din pH og Ca? Har du prøvet at måle med et andet kit? Hvilken type salt bruger du?
Hvis KH hele tiden har været høj uden at du har gjort noget, er mit bud at det er dit salt der blander til den høje KH.
Giv det er par uger og se om KH ikke falder af sig selv og mål evt. værdierne på noget nyblandet vand (iltet i et døgns tid).
Hej Carsten

Min PH er ca. 8.3 og CA har jeg endnu ikke målt. Mit salt mål er 1.023

Dog har jeg lidt problemer med varmen. Jeg har ca. 28 grader i mit akvarie :-(

Hilsen Casper
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Hvis du ikke for gjort noget ved varmen tror jeg dit akvarie vil vælte når først sommeren kommer.

Hvis jeg var dig ville jeg sætter en blæser på som kan få varmen væk fra din HQI. Da jeg sætte 2 blæsere på mit system faldt min temp. med 2 grader, men dertil skal også siges at det giver en større fordampning af vand.
cwdirect
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af cwdirect »

Lord Mike skrev:Hvis du ikke for gjort noget ved varmen tror jeg dit akvarie vil vælte når først sommeren kommer.

Hvis jeg var dig ville jeg sætter en blæser på som kan få varmen væk fra din HQI. Da jeg sætte 2 blæsere på mit system faldt min temp. med 2 grader, men dertil skal også siges at det giver en større fordampning af vand.
Hej

Tusind tak for dit svar. Jeg vil straks gå igang med en kasse rundt om akvariets top. Her vil jeg placere et par blæsere. Håber det kan få min temp. noget ned.

Mvh. Casper
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Lord Mike skrev:Hvis du ikke for gjort noget ved varmen tror jeg dit akvarie vil vælte når først sommeren kommer.

Hvor meget vand fordamber der hos dig mike???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af muldfred »

Hvor meget vand fordamber der hos dig mike???
Mvh Morten Rønde

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Inden jeg satte blæser på akvariet fordampede der ca. 4 liter, hvorimod i dag er min fordampning ca. 6-7 liter dagligt og min vand temp. ligger på 25-26 grader.

Det skal dog siges at jeg samtidig med instalation af blæser også skiftede min lampe fra 2 x 150w til 2 x 250w.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af muldfred »

køre den døgnet rundt???
Mvh Morten Rønde

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Nope, kun når lyset er tændt men jeg skal have sat den til min IKS så den er styret efter hvad temp er i akvariet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af muldfred »

okay tak det kunne være min blæser også skulle slukke om natten da jeg har en fordampning på næsten 10 liter om dagen på et 160 liters
Mvh Morten Rønde

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det vil jeg mene er en dårlig ide. Ved at lade blæseren køre 24 timer i døgnet, bliver vandet kølet mere ned, end hvis den kun kører når lampen er tændt.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

muldfred skrev:okay tak det kunne være min blæser også skulle slukke om natten da jeg har en fordampning på næsten 10 liter om dagen på et 160 liters
På den måde kan du muligvis også holde en mere stabil temperatur døgnet igennem. Især hvis du kan få så meget blæs på, at vandet køles eller kan holdes på en konstant temperatur, selvom alt lyset er tændt :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"