opstart af nyt 160 L hjørneakvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rasmushightower
Reactions:

opstart af nyt 160 L hjørneakvarie.

Indlæg af rasmushightower »

Hejsa, har planer om at sælge mit 530 liters ferskakvarie (grundet pladsmangel), for at opsætte et 160 liters hjørneakvarie.

Da jeg er helt ny i saltverdenen har jeg en lang række spørgsmål som nok er meget back to basic, håber I bærer over med mig :wink:

1. Hvor mange kg. levende sten skal jeg have?

2. ville gerne lave en indvendig sump med skummer i, er det meget svært?
(kan sagtens selv lave rummet osv, ved dog bare ikke hvor stort det skal dimensioneres?)

3. jeg har ingen erfaring med powerheads, hvor mange/store skal jeg have nogle forslag til en fornuftig økonomisk løsning?

4. opsætning af det hele for at få en ordentlig bevægelse i akvariet?
(hvor mange udstrømmere skal man ca have? -og hvordan gemmer man dem bedst?)

5. jeg tænkte på noget fint lyst sand, er det godt?

Grundet økonomi (er på SU :) ), starter jeg op på den mest simple måde, med akvarie, indvendig sump, skummer, levende sten, lys og varme. så vil jeg forsøge at styre resten manuelt :)
Vil I ikke tro det er muligt at styre sådan ?

uha, der var faktisk meget jeg er i tvivl om :oops:

Med venlig hilsen

Rasmushightower
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

100 *100 * 50 cm cube
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

1) Stenene er det vigtigste filter i akvariet, de levende sten er med til at nedbryde affaldsstoffer i akvariet, så det gælder om at have så mange så muligt, selvfølgelig skal fiskene også have plads

2) Overløber skal ikke være nogen speciel størrelse, jeg har selv indvendigt og synes det er rart at man i hvert fald kan have en hånd der nede og rode lidt rundt... (Evt kig i mit galleri)

3) min erfaring er at det er godt at have mere end 1 cirkulationspumpe, for hvis man har bygget alle sten op, og der er en død zone i akvariet, kan man altid rykke en af pumperne så man undgår døde zoner... man siger minimum 10 gang cirkulation i timen, men gerne 20 gange..

4) det med cirkulation kan man først se når stenene står i baljen..

5)Fint lyst sand er fint..Jeg købte levende sand hos akvarieudstyr.dk

6) Jeg har startet mit på samme måde, og det har virket i næsten 3 måneder så vidt jeg husker...

Hvis du ikke vil ud og indvestere i HQI, har http://www.e-akvariet.dk nogen lidt billiger løsninger med noget t5 power compakt..
rasmushightower
Reactions:

#2 Super artikel:) -tak for linket

#3 yes, hvor mange kg skal jeg have til 130 liter, en ca 30 kg? (udfra artiklen)

-Så kort sagt skal overløbet bare laves så der er plads til skummeren, og det er det, og så man liiige kan få en hånd ned :)

-sådanne cirkulationspumper? -hvad kan anbefales, de skal jo helst fylde mindst muligt! (skal de forbindes med et filter, eller sættes de bare op for udelukkende at skabe cirkulation?

-levende sand? (der findes mange levende ting til saltvandsakvarier :)

-Kanon med en lidt billig løsning mhp. lys :)
begrænser det meget ift. hvilke koraller osv man kan have?
rasmushightower
Reactions:

sorry, ikke 130 liters, det er 160 liter :)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

hej
jeg har et 100 liters og har 25 kg. sten. og det er vist nok meget, jeg tror du skal have 30 - 35 kg.
reefsecretsbogen, som nærmest er en bibel siger en fjerdedel til en femtedel litervolumen

Powerheads bruges udelukkende for at skabe cirkulation. Jeg bruger EHEIM compact pumper - de er prisbillige hos bl. a akvarie west - 150 kr for 1000 l/time
med hensyn til overløb skal du have plads til en pumpe også

jeg ville personligt ikke starte med koraller ud over de mindst lysfølsomme, fordi de andre kræver en masse anden og dyr teknik.
Skiveanemoner zooantheller med videre

Men et godt råd ud fra egne erfaringer: Osmoseanlæg kommer du ikke uden om, med mindre du vil slås med oceaner af alger i lang tid.
jeg troede også i sin tid, at det var unødvendigt!!

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
rasmushightower
Reactions:

Ok, kanon:) jeg har kigget rundt på nettet efter "brugte" levende sten, men kan ikke lige finde nogle, så det er vel bare at købe nogle hos en forhandler, og så sætte tålmodigheden igang :) ??

Kanon, troede de kostede mere, tak for tippet!!

Jeg vil starte med de skiveanemoner og zooantheller du snakker om, aå tager jeg den derfra!

Osmoseanlæg, hvor meget koster sådan et? (lyder dyrt ;) ) og hvad skal man være opmærksom på ved køb af et sådan et?

Den pumpe der skal sidde i sumpen, hvad slags er det? (håber det er ok jeg stiller så basale spørgsmål :) )
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa og velkommen...

Spørgsmålene vil jeg ikke besvare, da du allerede har fået gode svar. Men et rigtig godt råd er at komme ud og se et allerede indkørt akvarie, og spørg på alt hvad du kommer i tanke om.

Jeg kan ikke se på din profil hvor du kommer fra, men du skal være velkommen her. Men ellers så er jeg sikker på du nok finder en i dit område (man vil vel gerne vise akvariet frem, når nu man bruger alt den tid (og penge) på skidtet)

Men jeg kan se alt du ved hvad det vigtige er, nemlig "tålmodighed" og det kan ikke siges mange gange nok, man ser desværre tit folk ikke har det.

Endnu engang velkommen, men pas på det kan blive dyrt :roll:
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af DennisS »

Hej rasmus, du kan se i mit galleri, der kan du se den måde jeg har lavet mit teknik, og du er velkommen til at skriv til mig, hvis du har spørgsmål..

Et osmoseanlæg koster som regel fra 1000 kr og op...
jeg køre godt nok uden osmose, men når jeg skal have gang i mit 250 liters køber jeg et..
rasmushightower
Reactions:

Hejsa:)
Jeg kommer fra Aalborg!
Det ville nok være en god ide at finde en i Aalborg man kunne få lidt vejledning af :)
Jeg kan se at man kan købe udstyr for voldsomt mange penge, det var også en af grundtankerne bag denne tråd, at jeg ville forsøge at skabe et nogenlunde økonomisk overblik :)

sådan et osmoseanlæg, hvor kan man erhverve sig sådan et? (og til hvilken pris? :) )

Når jeg engang får det op at køre skal det også vises frem til så mange som muligt ;)
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af DennisS »

Osmose anlæg kan fås hos akvarieudstyr.dk og klovnfisken har også nogen...
rasmushightower
Reactions:

Kanon billeder du har dig der Dennis :)

Jeg tror jeg vil tage dig op på det tilbud og at maile lidt frem og tilbage når jeg kommer lidt tættere på opsætningen :)

Hmm, sådan et osmoseanlæg, kan se de er på tilbud hos klovnfisken for tiden. Men hvor nødvendigt er sådan et? Hvor meget arbejde er der for mig ellers? (og hvad er det præcist det gør, der er så meget bedre end at jeg gør det?)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Har du mod på ebay, så er der flere ebay-shops, der sælger omvendt osmose-anlæg:

http://stores.ebay.de/TOP-Messtechnik-Shop_Osmoseanlagen-Zubehor_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ14QQftidZ2QQtZkm

Brug PayPal, så kan du bruge dit VISA el. MasterCard.

Mvh
Kim
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af DennisS »

Osmose er langt bedre end ledningsvand, det sortere alle de unødvendige ting fra, og det er ikke nogen dårlig investering...Tak for rosen for billederne...

Du skrev: Jeg tror jeg vil tage dig op på det tilbud og at maile lidt frem og tilbage når jeg kommer lidt tættere på opsætningen,

Den skal du nok lige forklare igen...
rasmushightower
Reactions:

:)
Jeg mente blot at jeg nok finder 100 ting jeg er i tvivl om når jeg rent faktisk står og skal sætte det hele op, så der skal du nok regne med der kommer en mail ;)

Jeg kan godt se ideen i at den sorterer affaldsstoffer fra.
Jeg kan så ikke forstå hvorfor det er mellem 90 og 500 liters(dem jeg lige har set), er det ikke bare det vand man skal fylde op med (pga. fordampning), der skal komme via et sådan anlæg?
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af DennisS »

Jamen du skriver bare...

Ja altså sådan en anlæg sættes til vandhanen, og så køre det bare, det er så kun 1/3 del af vandet som kan bruges, resten er affaldsvand...

men den 1/3 del osmosevand du kan bruge, er det som du skal bruge til fordampning...det er jo så også det du skal bruge til at lave vandskift, hvor du selvfølgelig blandet det med salt...
rasmushightower
Reactions:

ahhh, havde ikke lige tænkt på det i forbindelse med vandskifte :)
så kan jeg godt se det smarte i det, det vil sige man kan mærke en markant forskel i alger når man bruger sådan en fætter? :)

Tænkte det som en der skulle køre hele tiden, men det er jo så kun de gange man skal fylde vand i akvarie :)

hvordan er din/jeres erfaringer med sådan en?
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af DennisS »

Jeg har ikke et endnu, jeg skal ud og købe et, når jeg skal have gang i min nyindkøbte 250 liters...

Så jeg har ingen erfaring...
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Mozoo er også nogle billige powerheads og har da hørt en del positivt om dem....! Det skulle nok være muligt at finde nogen i Aalborg men kan umiddelbart kun lige komme efter Nadia (mener da det er Aalborg) :)
mht. osmoseanlæg er det så ikk også noget med hvor godt ledningsvandet er der hvor man bor (nogle steder er det mere nødvendigt end andre)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
rasmushightower
Reactions:

Ok, dem vil jeg prøve at kigge efter så :)

Det kan da være jeg skulle høre hende ad om jeg kan komme på besøg en dag så. :)

Hmm, det fik jeg også ud af det link jesper fra århus sendte mig. Men hvordan ser man hvordan vandet i ens område er?? har prøvet at søge lidt på nettet, men det virker ikke til at stå nogle steder...
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Har du prøvet din kommunes hjemmeside eller dit lokale vandværk umidelbart mine bedste gæt
MVH
Mathias
STATUS:
rasmushightower
Reactions:

Det vil jeg gøre:)

Jeg er nødt til at høre hvad jeg skal kigge efter af værdier?

Mvh
Rasmushightower
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Du kan ihvert falde se på Nitrit, nitrat og PH...! så ved jeg ikk om man skal sev på f.eks. Jern, Magnesium og :roll:
MVH
Mathias
STATUS:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"