Tiden er vist inde til, at jeg skal have skiftet pære i min HQI. Kan man bare købe pærerne i et byggemarked? Skal det være noget specielt?
Det drejer sig om en 150w...

Nej slet ikke, din kan sagtens være en FC2kasbac skrev:perfekt med billederne Ronny!
Men skal det forståes sådan at så længe vi snakker op til 150w så er der kun en type altså rx7? for umiddelbart ligner mine brændere mest dem på FC2 billedet og de er så vidt jeg ved 150w?
70 & 150W er altid Rx7s fatninger.ronny.w skrev:Nej slet ikke, din kan sagtens være en FC2kasbac skrev:perfekt med billederne Ronny!
Men skal det forståes sådan at så længe vi snakker op til 150w så er der kun en type altså rx7? for umiddelbart ligner mine brændere mest dem på FC2 billedet og de er så vidt jeg ved 150w?
Ja se så lærte jeg også lidt idag. var sgu ikke klar over det med rx7s og fc2Nolan skrev:70 & 150W er altid Rx7s fatninger.ronny.w skrev:Nej slet ikke, din kan sagtens være en FC2kasbac skrev:perfekt med billederne Ronny!
Fc2 er kraftigere og kan sidde på 250W og opefter.
E40 (E39) er normalt 250W og opefter - denne type skærmer for UV.
Rx7s og Fc2 ligner hinanden til forveksling men det er ikke noget problem, da der ikke findes brændere på 150W med Fc2 eller 250W med Rx7s.
/Kim
Kan godt skønne mange synes alle begreper rundt lysfattninger,lengder på lyskilder og wattstyrker er en god smule forvirrendes jaNolan skrev:70 & 150W er altid Rx7s fatninger.ronny.w skrev:Nej slet ikke, din kan sagtens være en FC2kasbac skrev:perfekt med billederne Ronny!
Rx7s og Fc2 ligner hinanden til forveksling men det er ikke noget problem, da der ikke findes brændere på 150W med Fc2 eller 250W med Rx7s.
/Kim
Brændere med Rx7s eller Fc2 er, som hovedregel, IKKE med UV-beskyttelse.Knut-Arne Berg skrev:Kan godt skønne mange synes alle begreper rundt lysfattninger,lengder på lyskilder og wattstyrker er en god smule forvirrendes jaNolan skrev:70 & 150W er altid Rx7s fatninger.ronny.w skrev:Nej slet ikke, din kan sagtens være en FC2kasbac skrev:perfekt med billederne Ronny!
/Kim![]()
Lidt på kanten kansje, men siden nu det er snakk om HQI lys her inde,og håber tråd starter haver mig undskyldt
![]()
![]()
Jig skal lige til å lage mig någet diy prosjkt,for å få mig lidt mere tillegslys over en balje.
Tenkte å bruge noen 1000w halogen arbeidslyslamper fra biltema,og bygge om med eksterne 250watt ballaster osv.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... lyskaster/
Planen er å sette i 250watt Fc2 lyskilder i lampene.
Må jig fjærne holderne som sitter i,og erstatte disse med noen for 250 watt?
Haver hørt nogen siger disse pærene ER uv beskyttet,nogen IKKE,hva er sant?
Disse biltema arbeidslampene haver jo dekk glass forran,og er dette i så måde uv filter i?,eller må det købes spesielle glass,som erstatning på mål,for å bruge slige amaturer over koralbaljen,for å ikke brenne korallene(tenker da fortsatt på Fc2 lyskilder).
Fint om nogen haver svar på mine spørsmål, før jig gir mig i kast med dette prosjekt, så jig slipper å måtte "teste ud",min teori med tanke på att dette originale glass vil fungere fint på mine kære stenkoraller.