hvilken skade gør Planarier?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

hvilken skade gør Planarier?

Indlæg af jim »

hvilken skade gør Planarier? hvis de ellers gør nogle, eller fjerner man dem kun fordi de er grimme?

/jim
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: hvilken skade gør Planarier?

Indlæg af Niclas »

Langt de fleste planarier lever af smådyr eller ådsler, så jeg vil sige at du bør fjerne dem om muligt, da du risikerer at de tømmer dine levende sten for andet godt liv.
I ferskvand er de f.eks. kendt for at overfalde vandbænkebidere hvor de suger indholdet ud af bænkebideren.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

de udskiller giftstoffer når de dør.
prøv at smide en skefuld planarier i et glas kold ferskvand og se hvordan vandet misfarves.
:whistle: 200x60x60 = 720L
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Og så bliver de så mange at de dækker dine koraller, der derved ikke får nok lys og så dør de. Desuden udskiller de nogle harske giftstoffer når de dør. Dør der mange på en gang, f.eks ved bruge af medicin, så risikere du de tager alt liv med sig i akvariet...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Planarier under kontrol er OK, stiger de i antal har du for meget snavs til overs fra bla overfodring.

I sig selv er de egentlig ikke et skadedyr - men problemet er at de under de for dem rigtige betingelser kan eksplodere. Vi er flere på forum, der har prøvet at miste 90% af livet i akvariet pga disse små sataner. Som afledt effekt af deres toxinudledning ved medecinsk bekæmpelse.

Jeg har som de fleste andre lidt planarier - jeg holder dem nede ved naturlig bekæmpelse, og håber ikke det nogensinde bliver nødvendig med andet. Hos mig er det påpasselighed ved fodring og 2 stk Skooter Blennyer.

Nogle har haft sucses med 48 timers total mørke i akvariet, andre med at suge dem op. Jeg holder øje med mine og bruger dem som en måler for fodring.

Og under kontrol skal de simpelthen holdes - men tror at man må acceptere et minimum, i et akvarie, desværre.

Håber du kan bruge mit input :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af jim »

det er enelig ikke fordi jeg har mange af dem, var bare ikke klar over hvordan de var til skade for vores akvarier. så mange tak for info det var super.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"