Omvendt osmoseanlæg installationshøjde?
-
brøgger
- Scooter Blenny

- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 1000-1499 København K
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: KBH. City
Omvendt osmoseanlæg installationshøjde?
Hej forum!
Jeg har et omvendt osmoseanlæge fra Aquatic Nature. Mit spørgsmål er så hvor højt udløbet skal sidde? Har indtrykket af, at udløbet fra det sidste filter (aqua pur junior) som skal bruges i akvariet, skal sidde længere nede end osmose anlæget, så vandet kan dryppe uhindret. Men hvad med udløbet fra membranen, som skal i afløbet? Må udløbet på dette godt være lidt højere end osmoseanlægget? (overvejer at placere anlægget i et underskab, og sætte udløbet fra membranen i håndvaskafløbet, som sidder lidt højere oppe).
Håber nogen kan hjælpe.. På forhånd tak.. Brøgger
Jeg har et omvendt osmoseanlæge fra Aquatic Nature. Mit spørgsmål er så hvor højt udløbet skal sidde? Har indtrykket af, at udløbet fra det sidste filter (aqua pur junior) som skal bruges i akvariet, skal sidde længere nede end osmose anlæget, så vandet kan dryppe uhindret. Men hvad med udløbet fra membranen, som skal i afløbet? Må udløbet på dette godt være lidt højere end osmoseanlægget? (overvejer at placere anlægget i et underskab, og sætte udløbet fra membranen i håndvaskafløbet, som sidder lidt højere oppe).
Håber nogen kan hjælpe.. På forhånd tak.. Brøgger
-
spdiving
Re: Omvendt osmoseanlæg installationshøjde?
Kommer der ikke vand nok ud af anlæget er trykket for lille og du mangler en booster pumpe.
Hvis anlæget har tryk nok er det lige meget hvor højt både anlæg og tilgang og udgang det sider.
Har du muglighed for det kan du trække udgangen direkte i sumpen med 10m slange uden der sker noget ved dette.
Steen
Hvis anlæget har tryk nok er det lige meget hvor højt både anlæg og tilgang og udgang det sider.
Har du muglighed for det kan du trække udgangen direkte i sumpen med 10m slange uden der sker noget ved dette.
Steen
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Mit osmoseanlæg sidder i knapt en meters højde, men vandet løber hele vejen fra bryggers til akvarie oppe på loftet, så vandet trykkes op i 2,50 meters højde og løber ca 20meter i isoleret slange før end det når akvariet.
Så som Steen skriver, er der tryk nok på er højdden ligegyldig.
Så som Steen skriver, er der tryk nok på er højdden ligegyldig.
-
brøgger
- Scooter Blenny

- 18
Ok tak for svarene. Det lyder super godt. Men i manualen står der, at der ikke må være nogle hindringer i udløbet, men det vil der jo være, hvis udløbet sidder højere pga. trykket. Hvis udløbet er højere end osmose anlægget, kommer det sidste filter ("aqua pur junior" der filtrerer for nitrat, fosfat osv.) jo til at være fyldt med vand. Normalt drypper vandet bare ned i filteret. Det er måske oven i købet bedre hvis det er fyldt med vand?
Men
Men
- Carsten
- Rev haj

- 21
Alle filtre skal konstant være fugtige/våde. Og et silicat filter skal være vådt.brøgger skrev:Ok tak for svarene. Det lyder super godt. Men i manualen står der, at der ikke må være nogle hindringer i udløbet, men det vil der jo være, hvis udløbet sidder højere pga. trykket. Hvis udløbet er højere end osmose anlægget, kommer det sidste filter ("aqua pur junior" der filtrerer for nitrat, fosfat osv.) jo til at være fyldt med vand. Normalt drypper vandet bare ned i filteret. Det er måske oven i købet bedre hvis det er fyldt med vand?
Men
Hvem har fortalt dig at det "aqua pur junior" fjerner nitrat og fosfat?? Det må være en omskrivning af fakta.
Det lille filter, fjerner de rester der er i vandet når det har passeret osmoseanlægget.
Mediet der er i filteret er en totalafsalter. I princippet kan du lave ferskvand ud af saltvand med det filter, blot ikke ret meget.
-
brøgger
- Scooter Blenny

- 18
Det står i manualen, men jeg syntes også det lyder mærkeligt at det skulle kunne fjerne nitrat og fosfat. Men Anyway så er det altså iorden, at udløbet fra silicatfilteret (aqua pur junior) er højere end anlægget, så filteret er fyldt med vand istedet for at vandet drypper igennem filteret når det har passeret osmoseanlægget?
- Carsten
- Rev haj

- 21
Ja.brøgger skrev:Det står i manualen, men jeg syntes også det lyder mærkeligt at det skulle kunne fjerne nitrat og fosfat. Men Anyway så er det altså iorden, at udløbet fra silicatfilteret (aqua pur junior) er højere end anlægget, så filteret er fyldt med vand istedet for at vandet drypper igennem filteret når det har passeret osmoseanlægget?
-
brøgger
- Scooter Blenny

- 18
Super og tak for det.. Jeg går igang med vvs-arbejdet så..