trochus eller tectus har ikke bump på huset,hvis du kiggger på dem ovenfra og ned kan du se den ligner en stjerne deraf navnet astraea som pgså bliver kaldt for kantet turbo snegl(modsat trochus fra græsk>trochos=hjul),,skulpturene bliver ikke store på dem som er samlet ind til hobbyen.det er en varmt vands art..- Ole, tak for hintet mht. at trochus ikke kan vende sig.
Hvilke astrea snakker du om? jeg koobte kun disse 3 trochus.
Opstart af 220 liters i Kina
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Opstart af 220 liters i Kina
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da priser der er til at forstå!!
http://item.taobao.com/item.htm?id=7982196939
Står der noget navn ud for den??
Har en magen til og ved ikke hvad den hedder.
Der er ikke nogen SPS?? Det er måske ikke noget man gør så meget i derovre?
http://item.taobao.com/item.htm?id=7982196939
Står der noget navn ud for den??
Har en magen til og ved ikke hvad den hedder.
Der er ikke nogen SPS?? Det er måske ikke noget man gør så meget i derovre?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- ThomasE
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Beijing, Kina
- ole. Takker for forklaringen, saa du mener det er turbo snegle jeg har? jeg kan ikke finde dem, da jeg ikke har deres rigtige navn. Men det er vel godt nok, da det jo er dem mange anbefaler. De er dog ret dovne her fra starten af...
- Carsten, Ja det ser ret saa billigt ud hos ham. Butikken ligger i Shanghai og jeg er i Shanghai hver anden / tredje uge. Saa regner med at jeg vil ind og se hvad han har dernede. Dog er priserne meget lig hvad jeg har faaet i Beijing til nu. Anemonen kostede 50 rmb, Korallen kostede 50 rmb, Sneglene 15 rmb/stk og muslingen 80 rmb (rmb til dkk = gange 0.
.
Hvis I downloader Google chrome som internet program, saa kommer der altid en option hvor google kan oversaette siden direkte. Jeg har altid brugt Internet Explorer, men syntes faktisk at Google chrome er et bedre program og uploader siderne en del hurtigere. (blot FYI)
- Carsten, Ja det ser ret saa billigt ud hos ham. Butikken ligger i Shanghai og jeg er i Shanghai hver anden / tredje uge. Saa regner med at jeg vil ind og se hvad han har dernede. Dog er priserne meget lig hvad jeg har faaet i Beijing til nu. Anemonen kostede 50 rmb, Korallen kostede 50 rmb, Sneglene 15 rmb/stk og muslingen 80 rmb (rmb til dkk = gange 0.

Hvis I downloader Google chrome som internet program, saa kommer der altid en option hvor google kan oversaette siden direkte. Jeg har altid brugt Internet Explorer, men syntes faktisk at Google chrome er et bedre program og uploader siderne en del hurtigere. (blot FYI)
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Hej Thomas, det ser godtnok fint ud. Efter min mening ( erfaring ) kan du sagtens stoppe flere blødkoraller i uden problemer. Muslinger er sarte, du skal have den højere op i lyset ellers dør den af energimangel på sigt.
Din anemone - tja - de er som anemoner er - sarte og fuldstændigt uforudsigelige. Men den skal nok selv finde rundt og bestemme sig for hvor den vil leve eller dø. Når denne dør vil jeg kraftigt anbefale at købe dig nogle hammerkoraller. De er lette og minder lidt om dem i udseende..
Ellers prøv med en fungia.
Din anemone - tja - de er som anemoner er - sarte og fuldstændigt uforudsigelige. Men den skal nok selv finde rundt og bestemme sig for hvor den vil leve eller dø. Når denne dør vil jeg kraftigt anbefale at købe dig nogle hammerkoraller. De er lette og minder lidt om dem i udseende..
Ellers prøv med en fungia.
SPS : Stability provides succes
- ThomasE
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- nielsk, tak. Haaber jeg faar styr paa de sidste groon alger en gang, der kommer et meget fint lag paa glasset ca hver anden dag.
Mht. muslingen, skal jeg placere den paa noget af stensaetningen mener du?
Jeg venter lige en uge eller 2 inden jeg koober flere koraller... jeg er jo i forvejen tyvstartet en smule. ups
Mht. muslingen, skal jeg placere den paa noget af stensaetningen mener du?
Jeg venter lige en uge eller 2 inden jeg koober flere koraller... jeg er jo i forvejen tyvstartet en smule. ups
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
I følge valutakurserne, er 1 RMB = 0,81 DKR.ThomasE skrev:Carsten, Ja det ser ret saa billigt ud hos ham. Butikken ligger i Shanghai og jeg er i Shanghai hver anden / tredje uge. Saa regner med at jeg vil ind og se hvad han har dernede. Dog er priserne meget lig hvad jeg har faaet i Beijing til nu. Anemonen kostede 50 rmb, Korallen kostede 50 rmb, Sneglene 15 rmb/stk og muslingen 80 rmb (rmb til dkk = gange 0..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
nej jeg tror ikke det er turbo,turbo snegle har runde former som en turban,åbningen på huset ligner nærmest et katteøje og sidder ikke direkte under huset som på en trochusole. Takker for forklaringen, saa du mener det er turbo snegle jeg har? jeg kan ikke finde dem, da jeg ikke har deres rigtige navn. Men det er vel godt nok, da det jo er dem mange anbefaler. De er dog ret dovne her fra starten af...
det er ikke så svært at finde slægten på dine snegle,som du har bemærket ligner de jo hinanden men de 100 vis af forskellige typer i en slægt kræver en ekspert fordi de ligner hinanden så meget..
http://www.gastropods.com/Taxon_pages/T ... IDAE.shtml
http://www.gastropods.com/Taxon_pages/T ... IDAE.shtml
-
- Reactions:
- 19
Ja find et sted hvor muslingen står stabilt på en sten, eller køb en lille keramikskål/holder til den hvis de forhandler det derovre også.
- ThomasE
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
- Carsten, hehe. Jeg forsoogte ogsaa at skrive 0.otte, men otte alene bliver til en blaa smiley her paa siden... Men ja, gang med 0.otte eller 0.otte1.
- ole, ok. Men de er af arten Trochus saa? Det er sgu ikke helt nemt for en newbie som mig.
- nielsk, jamen det vil jeg proove... forresten, hvor er det jeg skal kigge efter de hvide snylte snegle? under bunden paa muslingen, eller skal man ind og se indeni den? (hvilket er meget svaert da den jo lukker sig saa snart man naermer sig den. Saa vil jeg lige tjekke for disse med det samme.
God weekend i DK - Nu er det weekend i Kina land... og en velfortjent kold ool er liiige rundt om hjoornet.
SKAAL / GAMBEI
- ole, ok. Men de er af arten Trochus saa? Det er sgu ikke helt nemt for en newbie som mig.
- nielsk, jamen det vil jeg proove... forresten, hvor er det jeg skal kigge efter de hvide snylte snegle? under bunden paa muslingen, eller skal man ind og se indeni den? (hvilket er meget svaert da den jo lukker sig saa snart man naermer sig den. Saa vil jeg lige tjekke for disse med det samme.
God weekend i DK - Nu er det weekend i Kina land... og en velfortjent kold ool er liiige rundt om hjoornet.
SKAAL / GAMBEI
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har mistet en musling til de der pyamidesnegle, så jeg ved hvor de blandt andet sidder.
De sidder i alle folderne på muslingen.
Jeg forsøgte at skrubbe dem af med en tandbørste, og det lykkedes fint. De sidder også nede ved foden på muslingen.
Muslingen klarer fint en tur under den temperede vandhane, eller et kort dyp i ferskvand.
Jeg forsøgte at skrubbe dem af med en tandbørste, og det lykkedes fint. De sidder også nede ved foden på muslingen.
Muslingen klarer fint en tur under den temperede vandhane, eller et kort dyp i ferskvand.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
http://www.gastropods.com/Taxon_pages/S ... IDEA.shtmlole, ok. Men de er af arten Trochus saa? Det er sgu ikke helt nemt for en newbie som mig.
det svære er at finde en tropisk type!
-
- Reactions:
- 19
Hvis den har bare 1 snegl skal den have med grov-filen. Jeg bruger en hobbykniv og skærer alle "lameller" af på skallen og bagefter skrubbes den med en stiv børste i ferskvand hvor den så får lov at stå 30 min. Sneglenes æg skal også væk.Carsten skrev:Jeg har mistet en musling til de der pyamidesnegle, så jeg ved hvor de blandt andet sidder.
Den drastiske metode har virket for mig og reddet 4 muslinger. De tåler det fint...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- ThomasE
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Hej igen.
Saa fik jeg koobt osmolatoren og lidt smaating. Flyttet lidt rundt paa tingene i baljen og tjekket efter pyramide snegle paa muslingen og der var ingen at finde, hverken i spraekkerne paa skallen, underneden eller nogen steder. Saa dem haaber jeg saa jeg er sluppet for.
Her kommer lige et par billeder af osmolatoren og den virker som jeg foorst skrev uden svoomer, men en lille sort box som aabenbart kan foole vandet. Den er sat til og det virker fortrinligt, saa snart overfladen af vendet rammer den sorte box starter pumpen. Som ogsaa er udstyret med saadan en fooler, saaledes den ikke koorer hvis res er toomt.
Naa, men her et par billeder. (alle billeder de sidste 14 dage er ioovrigt taget med min nye Nokia N8 mobil, hvilket jeg syntes er ret godt af et mobil cam)
Hvad pakken indeholdte. Fooler Fooler Fooleren monteret i sumpen. Nu er det ved at vaere knapt med pladsen i sumpen. Udover osmolatoren koobte jeg en reje og et par koaller mere, kunne ikke lade vaere og nielsk skriver jo at der godt kan puttes blood koraller i. Saa jeg tager lige et par billeder naar de har aabnet sig.
Fik desuden svar paa hvorfor der slet ingen SPS koraller er. De er aabenbart ikke lovlige og han sagde at politiet ville komme hvis nogen begynder at saelge dem. Ved ikke om det har noget med fredning at goore, men det er jo kun et godt tegn paa at de respekterer det, hvis det er tilfaeldet.
Saa fik jeg koobt osmolatoren og lidt smaating. Flyttet lidt rundt paa tingene i baljen og tjekket efter pyramide snegle paa muslingen og der var ingen at finde, hverken i spraekkerne paa skallen, underneden eller nogen steder. Saa dem haaber jeg saa jeg er sluppet for.
Her kommer lige et par billeder af osmolatoren og den virker som jeg foorst skrev uden svoomer, men en lille sort box som aabenbart kan foole vandet. Den er sat til og det virker fortrinligt, saa snart overfladen af vendet rammer den sorte box starter pumpen. Som ogsaa er udstyret med saadan en fooler, saaledes den ikke koorer hvis res er toomt.
Naa, men her et par billeder. (alle billeder de sidste 14 dage er ioovrigt taget med min nye Nokia N8 mobil, hvilket jeg syntes er ret godt af et mobil cam)
Hvad pakken indeholdte. Fooler Fooler Fooleren monteret i sumpen. Nu er det ved at vaere knapt med pladsen i sumpen. Udover osmolatoren koobte jeg en reje og et par koaller mere, kunne ikke lade vaere og nielsk skriver jo at der godt kan puttes blood koraller i. Saa jeg tager lige et par billeder naar de har aabnet sig.
Fik desuden svar paa hvorfor der slet ingen SPS koraller er. De er aabenbart ikke lovlige og han sagde at politiet ville komme hvis nogen begynder at saelge dem. Ved ikke om det har noget med fredning at goore, men det er jo kun et godt tegn paa at de respekterer det, hvis det er tilfaeldet.
- ThomasE
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 14
Hej igen.
Er lige kommet tilbage fra Shanghai hvor jeg har arbejdet siden onsdag. Og maa nok sige at jeg er glad for at komme hjem til et akvarie med meget faa alger. Det er som om det hele begynder at spille nu.
- Osmolatoren har gjort at skummeren producerer rigtig tyg brun skum istedet for det lidt vandige, naar vandstanden i sumpen ikke var konstant. Den har afskummet ca. 250 ml siden soondag.
- De koraller jeg har koobt ser ud til at stortrives, de er endnu mere oppustede og flotte i forhold til da jeg koobte dem i butikken. Syntes jeg selv ihvertfald..
- De roode alger i refugiet ser ud til at vokse stille og roligt. Men regner stadig med at jeg vil koobe nogle af de groonne alger naar jeg ser dem igen.
- Jeg er allerede traet af den sooanemone jeg koobte. Den har vaeret paa bagsiden af stenene en hel uge nu, den er foldet ud, men frygter at den gaar i pumpen eller noget. Overvejer kraftigt at flytte stenene og saa paent aflevere den tilbage. Tror der gaar lidt tid inden jeg skal have en anemone igen, den er ikke saerlig spaendende naar man ikke kan se den og bliver til en bekymring istedet for en "nydelse"
Men her kommer lige et par billeder af de koraller jeg koobte i soondags. Der er ikke renset glas, saa der er en lille hinde af alger.
Hele akvariet Jeg har ikke haft tid til at gaa paa jagt efter navnene paa dem endnu, men regner jeg med at jeg kan naa imorgen eller soondag.
Koral placeret paa sandbunden ca 15x10 cm i str. 80 rmb (65 kr) Koral placeret bagerst venstre hjoorne ca. 25x10 cm i str. 120 rmb (100 kr) Koral placeret i forgrunden hoojre side ca 15 cm i diameter. 80 rmb (65 kr) Koral placeret lige bag den forrige (jeg kan nemt bytte de to's placeringer saafremt den anden er mere lyskraevende) denne staar naesten midt. 10 cm i diameter. 60 rmb (48 kr) Koral som er faestnet paa en sten ca. 8 cm i diameter. 60 rmb (48 kr) De sidste 2 er en lidt anden type ca 12x7 cm i str. 100 rmb stk. (80 kr) Samt en reje, som jeg glemte at tage billede af. Men tror det er en Stenopus hispidus.
Jeg koobte ogsaa et par nye test saet saa her er vaerdierne fra i soondags.
PH 8.0
KH 8 dH
NO2 <0.3 mg/l
NO3 10 mg/l
Salinitet 1.025
Temp 26 grader C
Regner med at maale dem senere iafen og se om jeg er heldig og NO3 er faldet. (lavede ogsaa 15% vandskift i soondags)
Rigtig god weekend til jer alle. Forslag og raad er altid velkomne...
Thomas
Er lige kommet tilbage fra Shanghai hvor jeg har arbejdet siden onsdag. Og maa nok sige at jeg er glad for at komme hjem til et akvarie med meget faa alger. Det er som om det hele begynder at spille nu.
- Osmolatoren har gjort at skummeren producerer rigtig tyg brun skum istedet for det lidt vandige, naar vandstanden i sumpen ikke var konstant. Den har afskummet ca. 250 ml siden soondag.
- De koraller jeg har koobt ser ud til at stortrives, de er endnu mere oppustede og flotte i forhold til da jeg koobte dem i butikken. Syntes jeg selv ihvertfald..
- De roode alger i refugiet ser ud til at vokse stille og roligt. Men regner stadig med at jeg vil koobe nogle af de groonne alger naar jeg ser dem igen.
- Jeg er allerede traet af den sooanemone jeg koobte. Den har vaeret paa bagsiden af stenene en hel uge nu, den er foldet ud, men frygter at den gaar i pumpen eller noget. Overvejer kraftigt at flytte stenene og saa paent aflevere den tilbage. Tror der gaar lidt tid inden jeg skal have en anemone igen, den er ikke saerlig spaendende naar man ikke kan se den og bliver til en bekymring istedet for en "nydelse"
Men her kommer lige et par billeder af de koraller jeg koobte i soondags. Der er ikke renset glas, saa der er en lille hinde af alger.
Hele akvariet Jeg har ikke haft tid til at gaa paa jagt efter navnene paa dem endnu, men regner jeg med at jeg kan naa imorgen eller soondag.
Koral placeret paa sandbunden ca 15x10 cm i str. 80 rmb (65 kr) Koral placeret bagerst venstre hjoorne ca. 25x10 cm i str. 120 rmb (100 kr) Koral placeret i forgrunden hoojre side ca 15 cm i diameter. 80 rmb (65 kr) Koral placeret lige bag den forrige (jeg kan nemt bytte de to's placeringer saafremt den anden er mere lyskraevende) denne staar naesten midt. 10 cm i diameter. 60 rmb (48 kr) Koral som er faestnet paa en sten ca. 8 cm i diameter. 60 rmb (48 kr) De sidste 2 er en lidt anden type ca 12x7 cm i str. 100 rmb stk. (80 kr) Samt en reje, som jeg glemte at tage billede af. Men tror det er en Stenopus hispidus.
Jeg koobte ogsaa et par nye test saet saa her er vaerdierne fra i soondags.
PH 8.0
KH 8 dH
NO2 <0.3 mg/l
NO3 10 mg/l
Salinitet 1.025
Temp 26 grader C
Regner med at maale dem senere iafen og se om jeg er heldig og NO3 er faldet. (lavede ogsaa 15% vandskift i soondags)
Rigtig god weekend til jer alle. Forslag og raad er altid velkomne...
Thomas
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Der er ikke så meget at sige, andet end at det ser rigtig fornuftigt ud, og at vi i Danmark er pænt misundelige på det prisleje korallerne i Beijing ligger på!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lige et par kommentarer til korallerne.
Det første billed er polypper af slægten Protopalythoa eller Palythoa.
Det er bestemt ikke nogle man skal fumle for meget med. De kan udskille en temmelig stærk gift, som kan lamme armene i laang tid. Blot så du lige ved det!
Næste koral er en Catalaphyllia jardinei. den skal stå på bunden. I naturen lever den i søgræs bede.
Derfor er en placering på sten ikke god. Det kan beskadige vævet på den.
Det første billed er polypper af slægten Protopalythoa eller Palythoa.
Det er bestemt ikke nogle man skal fumle for meget med. De kan udskille en temmelig stærk gift, som kan lamme armene i laang tid. Blot så du lige ved det!
Næste koral er en Catalaphyllia jardinei. den skal stå på bunden. I naturen lever den i søgræs bede.
Derfor er en placering på sten ikke god. Det kan beskadige vævet på den.