Mini LED Projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: Mini LED Projekt

Indlæg af bio »

Brian C skrev:jeg har været inde og kigge på de LED's men kan ikke rigtig beslutte mig for hvor mange der er nødvendige
og jeg tænker på at bruge en blanding af 10.000K og 20.000K
de to akvarier jeg har tænkt mig at lege med er et 50*30*30 og et 120*25*25 (L*B*H)
er det en fordel med linser, bør man gå efter noget dimmbar, jeg burde måske have noget rødt med ind over for planterne/algernes skyld
Jeg har bestilt stumper til et lille projekt med røde, hvide og blå 10w LEDer. Jeg har også bestilt en dæmper hvor de tre farver burde kunne reguleres individuelt...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Hvad vil du tro (+/-) det vil løbe op i at lave ca. 100W LED?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

AndersNT skrev:Hvad vil du tro (+/-) det vil løbe op i at lave ca. 100W LED?
100w burde du i LED's plus Driver kunne gøre for noget der minder om 600-700,-

Dertil kommer så køling, det er ikke til at sige. Nogle har selv profiler liggende, som mig, andre kan få dem gratis osv osv. :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Okay. Tak! :-)
Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Indlæg af Rean »

b2t skrev:Skal nok smide dem over noget vand så det også kan ses.. :)
Ja vi venter spændt :) For det ser da rigtig spændende ud - Specielt efter Hansen viste før/efter billeder :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Rean skrev:Ja vi venter spændt :) For det ser da rigtig spændende ud - Specielt efter Hansen viste før/efter billeder :)
Ja, der er sgu krudt på de LED's. Jeg har lige malet den lille lyskasse, mig og min bror fik bakset sammen i dag, over en 6-pack.. Regner med at samle skidtet her engang om 3 kvarters tid, og få den sat over det lille akvarie. Så kommer der lige et billede, af måske SF's mindste lyskasse konstrueret i træ :biggrin:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Bedre sent end aldrig.

Lyskassen er strikket sammen, og malet. Det ser plat ud på billederne, og er slet ikke så slemt i virkeligheden. Men er dog slet ikke tilfreds med den maling jeg brugte. Den bliver slebet ned igen med et korn 400, spartlet, grundet, og rullet 2 gange med sort, og låget skal stadig liiiige justeres en smule. Men indtil videre, får den lov at se ud som den gør, indtil jeg får tid til at rode med den igen.

Synes selv det meste er tænkt igennem, og taget højde for. Driveren er åben, men der er alligevel heller ingen chance for at der kommer vand op, så det er ligegyldigt. Den bliver også ret varm, så den nyder godt af airflowet omkring den, fra den lille 40mm blæser, som styres via en Fanmate. 5500Rpm larmer ;)

"Gulvet" inde i kassen, hvor alle dimser sidder monteret, er 4cm over vandoverfladen, og der er dækglas imellem, grundet at LED'en blot lyser gennem et hul, uden beskyttelse. Til at fodre blæseren med frisk luft, er der 3x 4mm huller i bagsiden. Blæseren sidder lige over LED'ens 5 x 5 cm køleprofil, og holder denne omkring 30c. Alt i alt, vil jeg mene det er et vellykket lille stykke legetøj :D

Enjoy:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af b2t »

Det skal nok komme.. er stadig igang med at lave lyskassen og lidt.. men er der snart.. :)

Rean skrev:
b2t skrev:Skal nok smide dem over noget vand så det også kan ses.. :)
Ja vi venter spændt :) For det ser da rigtig spændende ud - Specielt efter Hansen viste før/efter billeder :)
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Fedt lys! Burde vist snart kigge lidt på at lave en lille lampe :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har fået mine LEDs hjem og kørte lige lidt test i dag.
Fårk, der er godt nok blus på ;)

Jeg havde selvfølgelig fjæset lige over dioden, da jeg tændte kontakten.... konklusionen er så, at der må være en ret stor del blåt lys i dem - hvis jeg skal dømme efter de gule firkanter jeg havde for øjnene efterfølgende ;)

Jeg sætter et 54L op til test og så må det tjene, som beslutningsgrundlag.

@Han$en:
Hvordan klarer dit nano sig, med det nye lys?

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nolan skrev:Jeg har fået mine LEDs hjem og kørte lige lidt test i dag.
Fårk, der er godt nok blus på ;)

Jeg havde selvfølgelig fjæset lige over dioden, da jeg tændte kontakten.... konklusionen er så, at der må være en ret stor del blåt lys i dem - hvis jeg skal dømme efter de gule firkanter jeg havde for øjnene efterfølgende ;)

Jeg sætter et 54L op til test og så må det tjene, som beslutningsgrundlag.

@Han$en:
Hvordan klarer dit nano sig, med det nye lys?

/Kim
Hehe, jeg lavede samme stunt - Det er dejligt lige at blive lidt små-blind for en stund :T

Det klarer sig super! Xenia'en er min testkoral der i - Det pumpede meget svagt før, og havde lange, tynde stilke, og så ret sølle ud - Nu er det blevet helt kompakt og kraftigt, og Pumper omkring 2 pump i sekundet! Ud over det ser det virkelig også pludselig ret sundt ud! Som vi alle ved er det meget glad for lys, så tænkte det måtte være det mest oplagte, da jeg ikke har lyst til at smide SPS / LPS i 5L vand, med en overflade der er brunere, end visse nationaliteter.

Mine skiver der i er dog ikke ret udstrukne mere, og min konklusion på den front må være at de får alt det lys de har brug for, og lidt til, og derfor ikke behøver at folde sig enormt ud. Så mit projekt for akvariet bliver - efter endt flytning, at få lavet en stenopsætning, og prøve at lægge skiverne en smule i skygge, tilføje nogle polypper, både i delvis skygge og i direkte lys, og så ryger der en Caulastrea med i også!

En ting er dog sikkert - Jeg køber nogle flere af disse dioder! Mit 54L bliver lavet til fragment system omkring foråret - Og så kan jeg sgu få min 70w HQI skiftet ud med 40w LED's i stedet :biggrin:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Det lyder sgu fedt ;)
Hvis det virker på mit testakvarie, ender det nok med, at jeg vil prøve dem i større skala, på et tidspunkt.

Jeg er i øvrigt i gang med, at lave en dimbar driver til dem. Tanken er, at de skal kunne styres fra akvariecomputeren, så der kan laves solop- og -nedgang.

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nolan skrev:Jeg er i øvrigt i gang med, at lave en dimbar driver til dem. Tanken er, at de skal kunne styres fra akvariecomputeren, så der kan laves solop- og -nedgang.
Fortæl lige lidt mere om den :)

Jeg ville gerne have en dimbar på min, for lige at få skiverne til at folde sig en smule mere ud.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Heh..... ;)
Det er sgu lige groft nok, når man er nødt til, at dæmpe lyset, for at tingene trives.

Der er mange producenter, der er begyndt, at lave all-in-one LED drivere. Den jeg har valgt, kommer fra Linear Technology - LT3474 - og den kan sådan set det hele. Der er bare nogle ret væsentlige designkrav til sådan noget switch-skrammel, så det er ikke bare lige noget, man lodder sammen i en fuglerede ;)

/Kim
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

:BI og gerne links til hvor i har købt og hvordan i har sat det sammen ... nåå ja lav en brugsanvisning så selv jeg kan finde ud af det.

Men igen har jeg i tankerne, dette er jo små /mindre akv. men ved halv store akv. hvad er der at spare, da der åbenbart skal næsten lige så mange watt til om det er hqi - t5 eller led, hvis man ser bort fra varmen, som jeg ikke har nogle problemer med ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

LarsSteen skrev::BI og gerne links til hvor i har købt og hvordan i har sat det sammen ... nåå ja lav en brugsanvisning så selv jeg kan finde ud af det.

Men igen har jeg i tankerne, dette er jo små /mindre akv. men ved halv store akv. hvad er der at spare, da der åbenbart skal næsten lige så mange watt til om det er hqi - t5 eller led, hvis man ser bort fra varmen, som jeg ikke har nogle problemer med ?
Da jeg stadig kun eksperimenterer, gider jeg ikke lave en DIY-beskrivelse endnu.
Ydermere mener jeg ikke, at konstruktionen af et switch-mode chopper-kredsløb er en egnet opgave for ret mange mennesker. Jeg vil klart anbefale, at not-so-diy-ish køber en færdig driver.
Hvis det lykkes, at lave det, til en ordentlig pris, kan det da tænkes, at jeg gider lave lidt ekstra men det må vi se på, til den tid.

Jeg tror i øvrigt ikke, der er mange der kører lige så meget lyseffekt/m2 på store akvarier, som på små. Mit 250L havde jeg 2x150W over (600W/m2) mens jeg regner med, at køre 2x250W med store reflektorer (312,5W/m2) over mit nye projekt.
Derfor er en del af mine LED-eksperimenter også minded på, at finde frem til den nødvendige mængde LEDs pr. m2 for et fornuftigt lysudbytte.

/Kim
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

For lige at pille min tråd frem igen - Kan ikke huske om jeg lovede en lille video, men uanset hvad, kommer her en.

Filmet med mobiltelefon, og da jeg ikke har råd til iPhone 4 lige nu, må i nøjes med at forestille jer hvad det skal forestille. Siden installationen af denne LED skal jeg love for at Xenia'en er skudt i vækst, og samme gælder for den røde skive! Denne har smidt en aflægger fra foden af, og den lille grønne der kan skimtes har delt sig i 2 også. Alt i alt er der smæk på for pengene :)

[video][/video]
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"