Skifter eremit krebs ham?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Skifter eremit krebs ham?

Indlæg af kasbac »

Hejsa

Har haft en oplevelse i mit nystartede akvarie som har vækket spørgsmålet i overskriften.

Her kommer hele historien:

For lidt over en uge siden tullede min store eremit krebs ind i en hule mellem nogen sten. Jeg tænkte ikke videre over det indtil jeg nogle dage efter opdagede noget der lignede ham på en prik liggende og så død ud nede bag nogle sten (uden sit hus på ryggen). Efter par dage senere opdagde jeg dog hans gamle konkylie inde i hulen og mindsanten om han ikke tittede frem fra det :) Han er blevet inde i hulen ind til i dag hvor han endelig har besluttet sig for at komme ud igen og vralter nu rundt som han gjorde tidligere.

Spørgsmålet fra mig er nu, er han simpelthen gået ind i hulen for at få ro til at skifte ham? (og hedder det overhovedet ham? :) ) eller er der nogen der kan komme med en forklaring på mine observationer? Det skal måske lige nævnes at det jeg troede var hans døde krop nu er pist borte, så måske der har været en sulten snegl forbi?

Håber der er nogen der kan hjælpe med at løse mysteriet :)
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Skifter eremit krebs ham?

Indlæg af mipe »

Det er ganske rigtig observeret.
De gemmer sig gerne efter at de har skiftet exoskelet, fordi de herefter er meget sårbare overfor rovdyr, inden deres nye exoskelet er stivnet.
Det afviste exoskelet bliver meget hurtigt nedbrudt i akvariet, så det vil forsvinde i løbet af kort tid.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Det gør de nemlig, det samme gør rejer og hummere. Så man kan nogle gange se deres gamle exosskellet ligge i og flyde rundt. Første gang man ser det tror man der er en der taget til den store balje i himlen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af kasbac »