Refugium + sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
anders77
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2010

Refugium + sump

Indlæg af anders77 »

Hej
Jeg har et spørgsmål ang refugium: Hvad er begrundelserne for at lave et refugium? Er det til yngel? Er det til algevækst/styring eller hvorfor?

Ang sump: Ideen med at kunne gemme sit teknik væk og have det samlet andet sted forstår jeg, men hvilke begræsninger/ulemper giver en sump? Hvis man har et 130l RSM hvor der ikke er behov for sump, hvorfor laver nogen folk så en sump i underskabet? (Synes det ser blæret ud og interessant ud :wink: )

Mvh
Anders
RSM130. AquaJapanT5
Tunze DOC nano9002, Tunze Turbelle Nanostream 6015,6025.
Intank Mediarack, mod.skummerkop.
Aqualight RO picobello 190l.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Refugium + sump

Indlæg af jesper kristensen »

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Sumpen giver flere mugligheder for at skjule og bruge extra udstyr og gør det nemere at koble udstyret på.

Feks. en reaktor til biopelles eller andet medie er altid sjovere at have i en sump hvis den skulle blive utæt.
I sumpen kan man lave et ferskvands kammer til automatisk påfyldning af ferskvand det gode er at går der noget galt kan vandet være i systemet så man ikke får vand på gulvet, istedet for at man havde en beholder ved siden af og den syndes der manglede vand og man har vand på gulvet.
Der er også et støre udvalg af skummer hvis man ønsker at køre med dette på et RSM for den der følger med er hvist kun lige til at holde en enkelt lille reje.
Refugium klik på ordet så kommer der en lille atikel frem om dette.

Steen
anders77
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af anders77 »

Har selvfølgelig læst linket omkring Refugium på Wiki. MEN, der står jo ikke alverden og slet ikke noget om fordele, betydning eller ulemper :?

Tak for svaret, Steen. Giver mere mening ifht sump til RSM :y
RSM130. AquaJapanT5
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

anders77 skrev:Har selvfølgelig læst linket omkring Refugium på Wiki. MEN, der står jo ikke alverden og slet ikke noget om fordele, betydning eller ulemper :?

Langt langt de fleste benytter Refugium som opbevaringsplads for ekstra Levende Sten - Jo flere Kg, jo bedre. Og samtidigt har rigtigt mange også Makro Alger i, hvis ikke man kører på Pellets - Fx. Chaetomorpha sp. eller Caulerpa sp.

De er - Med ganske lavt krav til lys, ret gode til at hjælpe med at holde Nitrat'en nede, og der er også lidt delte meninger, om hvilke typer, der kan være med til at forebygge Fosfat - Dog i ret begrænset omfang.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
anders77
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af anders77 »

Han$en skrev:
anders77 skrev:Har selvfølgelig læst linket omkring Refugium på Wiki. MEN, der står jo ikke alverden og slet ikke noget om fordele, betydning eller ulemper :?

Langt langt de fleste benytter Refugium som opbevaringsplads for ekstra Levende Sten - Jo flere Kg, jo bedre. Og samtidigt har rigtigt mange også Makro Alger i, hvis ikke man kører på Pellets - Fx. Chaetomorpha sp. eller Caulerpa sp.

De er - Med ganske lavt krav til lys, ret gode til at hjælpe med at holde Nitrat'en nede, og der er også lidt delte meninger, om hvilke typer, der kan være med til at forebygge Fosfat - Dog i ret begrænset omfang.

Takker for det brugbare og interessante indlæg! :)

Så man kan evt bruge et refugium til ekstra "filter"plads i form af flere LS, nitratrensende materiale osv.
Jeg har bare også set at det bruges til at have fiskeyngel i. Er det korrekt?
Det betyder ikke at et refugium er mere nitratholdigt eller har højere værdier end hovedakvariet?
RSM130. AquaJapanT5
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

anders77 skrev:Takker for det brugbare og interessante indlæg! :)

Så man kan evt bruge et refugium til ekstra "filter"plads i form af flere LS, nitratrensende materiale osv.
Jeg har bare også set at det bruges til at have fiskeyngel i. Er det korrekt?
Det betyder ikke at et refugium er mere nitratholdigt eller har højere værdier end hovedakvariet?
Jamen altså, et Refugie er bare en "isoleret" del af akvariet - Der er såmænd ingen regler for hvad det kan og ikke kan.. Nogle bruger det endda som fragment akvarie, og sætter lys over til dette.

Men jo, visse bruger det også til opbevaring af yngel, svage fisk osv. Og nej, vandet har nøjagtig samme kvalitet som resten af stederne. De fleste refugier er opbygget i midten af sumpen, lige efter skummeren - Men igen, dette er absolut heller ikke en regel, og kan laves på et hav af måder! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
jesper kristensen
Reactions:

Lige et spørgsmål ang sumpen og filter. Jeg skal have bygget en sump her en af dagene og regner med den skal være delt op i 2 rum.
1. rum er nedløb og skummer.
2. rum er retur. Ved siden af sumpen skal der stå en beholder til ferskvand.
Ville dette ikke fungere? Baljen er på 430L og sumpen på 128L.
Jeg står bare helt af når jeg læser om alt det der caulerpa noget og de andre filter tingester.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

jesper kristensen skrev:Lige et spørgsmål ang sumpen og filter. Jeg skal have bygget en sump her en af dagene og regner med den skal være delt op i 2 rum.
1. rum er nedløb og skummer.
2. rum er retur. Ved siden af sumpen skal der stå en beholder til ferskvand.
Ville dette ikke fungere? Baljen er på 430L og sumpen på 128L.
Jeg står bare helt af når jeg læser om alt det der caulerpa noget og de andre filter tingester.
Det vil uden tvivl fungere. Refugie er blot som skrevet, oftest brugt som ekstra holdeplads til Levende Sten - Jeg fx. elsker at have få sten i akvariet, og dermed mere svømme og koral plads, og så have de sidste stem i sumpen, for stadig at holde et anbefalet forhold mellem antal kg sten, og liter vand.

Caulerpa algerne er som sagt gode til at hjælpe til med Nitrat og Fosfat nedbrydning.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
jesper kristensen
Reactions:

Arhhh ok. Hvor mange sten til et 430L skal der så til?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"