Søpølse viden....

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Søpølse viden....

Indlæg af Valentin »

Kære med forum medlemmer..

Jeg har længe været lidt forelsket i disse her grimme skabninger, som har fået navnet søpølse..

De fåes i så mange forskellige seje farver og former.. ( ja hvorfor de bliver spist i nogle lande ka jeg så ikke helt forstå )..griner.. De spiser ens sand og skider det ud igen rent, nogle spiser alger på ens ruder om natten mens andre er dag aktive..

Min viden stopper så her, og vil rigtig gerne vide om en bestemt art er reefsafe eller om nogle er mere giftige end andre, og alt muligt andet i har oplevet af sjove ting eller læst..

Ved selvfølgelig alt det her med at det er en Nitrat bumpe hvis den dør og den kan ryge i en pumpe eller endda selv kravle i overløbet ( har net over, så god fornøjelse hr søpølse ) så alle de der almindelig ting som de fleste af os kender, som mine disse ting der sker og eller ka ske med alle dyr, det er ikke de svar jeg søger..

Søger ikke beviser eller noget, så alle svar er gode, ingen dumme spørgsmål i min verden, kun dumme svar.. ( men det er jo altid rart med en morgen eller middags griner.. ) så kom glad alle sammen, glæder mig meget til at høre jeres historier..

Ps.... Har vi en her inde fra der har været så sej at smage en, så gir jeg en krammer og en kiks.. griner.. Spøg til side, men vil vildt gerne høre om det så var en delikatesse eller ....
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Re: Søpølse viden....

Indlæg af Deep Ocean »

Jeg har haft min sorte søpølse i snart 9 år. Det er vist nok Akvariet ældste beboer! Den er ganske reefsafe sammen med mange andre søpølse arter. Jeg har stadig ikke haft noget uheld med den og er ganske tryg ved at den ikke kommer i en pumpe og dræber akvariet.
http://www.reeflex.net/tiere/694_Holothuria_atra.htm
Jeg har ikke prøvet at spise en søpølse men en søagurk, og det var noget af det ulækreste jeg har smagt. Kan absolut ikke anbefales!
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Troels det sand som den skider ud er altså ikke fint rent. Det er lysebrune pølser som den stabler fint. Den kan ikke fordøje alt i sandet.
Jeg har en pink pølse fra fiji sosm har tøffet rundt i 2 år. Der var 2 fra start men den ene forsvandt uden de store katastrofer i baljen...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej troels,

Enig med de andre - jeg har selv en stor Pink en, og den gør et kanon arbejde.

Sandet bliver da ikke kridvidt efter at haveværet igennem den, men det hjælper dog en del. Jeg er selv kun glad for den, som en del af mit cleanupcrew, men når min datter er her, eller naboens børn kommer over - så er det Søpølsen og Nemo der tales om :-)

Mht smagen kan jeg ikke sige noget, men jeg er jo Thai gift, og hun kigger da en del på den - siger den er alloy=smager godt haha
God søndag til dig :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde en sort søpølse, som vandrede rundt og gjorde det som de nu gør. Den holdt sig ikke kun til bunden, men vandrede rundt på ruderne også. den dumpede et par gange ned i en koral, dog uden at skade sig selv og korallen. Oplevede dog ikke at den spiste noget alge fra ruderne.
Forærede den væk, da jeg ikke var sikker på at den fik nok at spise, da jeg ikke har meget sand i bunden.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har haft en Holothuria edulis i 4 år.
Ingen problemer med den og den tøffer bare rundt og hygger sig.

Det er et af de dyr, som får stor opmærksomhed, når vi har gæster ;)

/Kim
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Jeg har også overvejet en søpølse i mit akvarium, men har altid fået at vide at hvis de dør (hvilket det lød som om de kunne finde på hvert minut det skulle være), at så ryger stort set hele baljen med, især hvis man har et mindre akvarium.

Men her lyder det jo som om at de da er nogenlunde til at have med at gøre?

Jeg ved stadig ikke helt om jeg tør, men har da et akvarium på 160 liter som godt kunne finde plads til en en dag!
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

bare sørg for at dine pumper er sikre, så sju der ikke være nogen problemer. Jeg tror at mange siger den er giftig, fordi et andet dyr som fx et søæble har vildt giftige æg i sig, og disse er dødelige for fiskene.

Kan godt forestille mig at en større søpølse der dør i et mindre akvarie kan give problemer - men det gør en død fisk oz, hvis den får lov at ligge.

så indkøber du en søpølse der passer størrelsen til akvaium, burde du ikke få problemer, blot du har et fint bundlag
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Aften forum.. Og tak til jer alle for de gode svar.. Virkelig fedt at komme hjem til efter en lorte dag på job.. så smilet er da lidt tilbage, det lyder jo på jer alle som om at det faktisk godt ka lade sig gøre at have en af disse smukke og sjove skabninger.. Det ka godt være den er grim, men den er bare så unik at der er noget der gør den til et smukt dyr..

Deep ocean.. For satan en gammel fætter, Har den ikke delt sig nogle gange så....?

Niels k.. Øv troede ellers den gjorde det helt rent.., men lidt har jo selvfølgelig også ret..

Peder.. Grineren at du kone siger at den er alloy, så må du hellere høje godt øje med den..gg.. Vidste der var nogle lande hvor de spiser dem.. ( bare ikke min lille søde .. den mangler sku egentlig et navn..gg.. )

Nolan.. Lige som jeg også vil mene.. alle gæster vil flippe helt over det fantastiske dyr, og som de fleste af jer har den / dem i pink.. det er virkelig den sejeste.. Min kæreste er bare ikke så vild med lige den, men så må hun jo ud..griner..

Carsten.. Du siger noget med mad nok.. der skal jeg lige have tænkt en gang mere, da jeg faktisk havde tænkt mig koral grus som bundlag, men det er måske for stort for dem....? der burde eller bliver nok at spise for den med masser af bundlag..

Niclas.. Jeg var mest bange for dyrest kravlen rundt og ville lige gøre mig ekstra sikker på at det kun vil være Nitrat som jeg vil få problemer med i forhold til pølsens levetid / evne i min tank, og som peder også skriver burde det ikke vre meget værre end en stor død fisk.. og ka de fanges er problemet jo lidt ude..

Jeg vil have mig en søpølse.. SMILER..

Har i flere navne end dem i allerede har foreslået....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"