Hjælp til indbygningsakvarie i væg

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Hjælp til indbygningsakvarie i væg

Indlæg af DDT2 »

Hej
Jeg står og skal til at købe hus og der skal akvariet ind i væggen når vi flytter men mit spørgsmål er:
Det er en murstensvæg og jeg vil jo selvfølgelig lave et hul i væggen men jeg skal så have en murstenoverligger i men er der noget specielt man skal tage højde for?
der er ikke anden end væggen oven over der kommer til at presse på med vægten.
Hvor langt ind skal overliggeren ind i vægene?
det skal siges akvariet er 160 langt.

mvh. Kenneth
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Hjælp til indbygningsakvarie i væg

Indlæg af Stillhoff »

Først..jeg er ikke mure.

Mit er 90 bredt og indbygget i gasbeton. Der er intet understøtning men, det holder uden problemer.
Mit forglas ligger plant med væggen. Akvariet støtter ikke på gasbetonnen nogle steder.
Jeg har et tyndt ilmo rundt om akvariet

Hvor bred er din væg? Hvis den er meget bred skal du have plads til lys under væggen,

I stedet for at skulle fjerne mere end højst nødvendigt kunne du få lavet en firkant ramme i stål til at ligge i hullet.

Du skal være velkommen til at se hvordan jeg har gjort, selvom det selvfølgelig ikke er det samme.

Jeg har lagt lib i kanten og hele området på side hvor akvariet er.
450l indbygget
Brugeravatar
m.larsen78
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af m.larsen78 »

her er lidt du kan kigge på http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=27035
Du skal være velkommen til at skriv.
Der skal være lidt luft i sider og top
Michael

554 Liter i vægen + 250 liter sump
viewtopic.php?f=5&t=27035
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kunne jo fjerne hele muren op til loftet, og lave en ramme af træ istedet for. Den vejer intet i forhold til mursten
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Jeg har fjernet 3 skift over akvariet, Så er der plads til en lampe skruet op i vægen. I det 3. skift ligger en 10 cm træstolpe, som hviler på 20 cm i hver side( den er osse god at skrue lampe fast i) Min væg er leca-sten og ikke bærende. Men jeg vil ikke have at de øverste sten en dag ligger nede i akvariet...

Der er et par billeder under "akvarie" på min hjemmeside
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

Stillhoff skrev:Først..jeg er ikke mure.

Mit er 90 bredt og indbygget i gasbeton. Der er intet understøtning men, det holder uden problemer.
Mit forglas ligger plant med væggen. Akvariet støtter ikke på gasbetonnen nogle steder.
Jeg har et tyndt ilmo rundt om akvariet

Hvor bred er din væg? Hvis den er meget bred skal du have plads til lys under væggen,

I stedet for at skulle fjerne mere end højst nødvendigt kunne du få lavet en firkant ramme i stål til at ligge i hullet.

Du skal være velkommen til at se hvordan jeg har gjort, selvom det selvfølgelig ikke er det samme.

Jeg har lagt lib i kanten og hele området på side hvor akvariet er.
væggen er kun en murstens tykkelse samt pudslaget, så den er ikke så bred at der skulle blive nogen problemer med lyset.

Jeg må nok indrømme jeg hellere vil være på den sikre side og så have en overligger i så jeg ved der ikke sker noget :)

jamen jeg skal endelig slå på tråden hvis vi lige kommer på de kanter for det er altid rart at have set andres måder at have håndteret tingene på.
m.larsen78 skrev:her er lidt du kan kigge på http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=27035
Du skal være velkommen til at skriv.
Der skal være lidt luft i sider og top
Det var sgu lige sådan en tråd jeg manglede hehe,
du skriver i din tråd at din overligger skal tørre, er det en i selv lavede eller? hvis ikke hvad måtte du slippe for sådan en?
du skriver der skal være lidt luft på siderne og over det hvor meget har du selv gjort? et par cm?

Carsten skrev:Du kunne jo fjerne hele muren op til loftet, og lave en ramme af træ istedet for. Den vejer intet i forhold til mursten
det er helt korrekt dog tror jeg indtil videre gerne jeg vil have det bliver i mursten eftersom væggen skal pudses op igen så den bliver pæn ens over det hele.

røntved skrev:Jeg har fjernet 3 skift over akvariet, Så er der plads til en lampe skruet op i vægen. I det 3. skift ligger en 10 cm træstolpe, som hviler på 20 cm i hver side( den er osse god at skrue lampe fast i) Min væg er leca-sten og ikke bærende. Men jeg vil ikke have at de øverste sten en dag ligger nede i akvariet...

Der er et par billeder under "akvarie" på min hjemmeside
jeg var lige inde og kigge din hjemmeside ser sgu godt ud men kan se du har os trukket dit akvarie ud fra væggen hvilket jeg ikke vil have min skal bare være lig med væggen.
men det vil sige 20cm i hver side burde være fint nok at ahve støttet? er det noget du har undersøgt eller er det eget skøn?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor dybt bliver akvariet??
Hvis du ikke kan komme til det forfra, kan det blive et stort problem at få skrabet ruden helt ren for alger.
Samtidig kan det være mere end svært at få korallerne til at stå pænt, da du kun kan se noget forfra, og skal løbe rundt konstant.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

mit akvarie er 270 langt og er i en murstensvæg.. jeg skar ud og lagde 2 ståltegl der var limet sammen med fliselim i, og det holder inu og efter 2 mdr havde det ikke sat sig overhovedet, havde en laiser på..
Carstens ide om at bruge træ er enlig god nok, og tænkte selv på denne løsning, men kom frem til det ville blive noget klamp og højest sandsynelig revne mellem stenene og træet når det var ferdig malet.
Er rigtig glad for jeg valgte at beholde mine muresten.
jeg støbte også 2 stor betonfundamenter der bær de 2 jern akvariet står på..

på billedet er der kun et ståltegl men der er lagt et mere i sener.
Vedhæftede filer
DSC05118 [800x600].jpg
DSC05031 [800x600].jpg
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

carsten tak for dit indlæg der er selvfølgelig lige en synsvinkel at tage i betragtning.

melau: er der mulighed for at komme forbi dig en dag og se det du har lavet for det kunne være rart at se andre der har lavet det?
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

Ja det skulle vi nok kunne finde ud af.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

super er nemlig ved at prøve at finde ud af hvilke mål akvariet skal være havde regnet med noget i stil med 230x100x65cm
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

DDT2 skrev:super er nemlig ved at prøve at finde ud af hvilke mål akvariet skal være havde regnet med noget i stil med 230x100x65cm
Uha det er squ lækre mål :W
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Det lyder fanme som et dejligt projekt! Ærgeligt du er flyttet fra øen. Hvornår regner du med det kommer op og køre?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Hvis du vil være helt sikker, så gå i nærmeste byggemarked og køb sådan en overligger til vinduer. det virker!!!!
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

jamen jeg kan dælme ikke helt finde ud af præcis hvad mål får havde regnet med omkring 1200-1500liter og ville gerne have lidt længde på og dybde.
skal siges at planerne for akvariet bliver mest fiskeakvarie.

hvidtfeldt jamen sådan er det når kærligheden kalder hehe :P
jamen vis tår og skal til at skrive papire på huset lige om snart, derefter skal der gøres klar til det osv da vi alligevel skal have renoveret en del ting og skal have teknikrum i kælderen så det kun er selv akvariet der er oppe i stuen så det er rimelig fedt.

røntved: ja det ender det nok med, har ste på det flere steder nu og kan se der er temlig mange byggemarkeder der har dem.
finnij
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: slagelse

Indlæg af finnij »

Sig til så kigger jeg forbi med lidt bistand, er væggen bærende , kan du ikke nøjes med en murstensoverlægger så skal der en jernbjælke over.
skriv til mig , jeg er uddannet murer og byggetekniker.

Mvh Finn
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

heysa Finn
okay lyder sgu super så er du jo den helt rigtige person at få på banen til den tid.
jeg har nok os en del andre murer spørgsmål også haha
men du skal helt sikkert nok lige få en besked når vi nærmere os projektets begyndelse
Brugeravatar
kk35
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 7830 Vinderup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vinderup mellem Holstebro, Struer og Skive
Kontakt:

Indlæg af kk35 »

Du skal bare finde ud af hvorlangt dit hul i muren skal være og så gå i byggemarked så skal de nok fortælle dig hvormange sten det er det er nemmelig sådan man betegner en murstens overlægger. Det er det du skal bruge for hvis du bruger en overlægger af træ så vil det revne når du pudser det. Det kan ikke anbefales ikke at putte en overlægger i og slet ikke med de mål du nævner. Ang. hvor langt den skal stikke ind i siderne så plejer man at sige 3/4 af en stens længde men gerne mere. :h
250L + 128L
finnij
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af finnij »

Jeg vil ikke råde folk at spørge i et byggemarked, de har ikke en brik forstand om bærende konstruktioner, beregning af laster og vederlag, i dette tilfælde snakker vi om en åbning på 2300 mm, der er en teglstensoverlægger ikke nok.

mvh finn
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af DDT2 »

KK35 jeg kan sagtens følge hvad du mener men må nok desværre slutte mig til hvad finn skriver at man ikke skal stole helt på hvad de siger nede i byggemarkederne det er langt fra alle der har 100% styr på det og i sådan tilfælde som her vil jeg være helt sikker da vi snakker mange tusind kr ødelæggelse hvis det ikke holder.
finnij
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af finnij »

Nu vi snakker byggemarked, jeg er jo selv murer og jeg ser det som en fornøjelse at´kommer i silvan og bauhaus og se på fliser m.m. og få rådgivning af en på 17 år der er på eftemiddagsjob , jeg har sku lidt ondt af dem

Vil i hente rådgivning så brug en anerkendt trælasthandel
Brugeravatar
kk35
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 7830 Vinderup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vinderup mellem Holstebro, Struer og Skive
Kontakt:

Indlæg af kk35 »

Medmindre det er en bærende væg så er en alm. murestensoverlægger fint nok da den jo bare skal bære den smule sten der er tilbage over åbningen men hvis det er en bærende mur skal du selvfølgelig lige tænke dig om og evt. snakke med en murer som kommer ud og ser på det og rådgiver dig inden du begynder. det skal han ikke have ret meget for og hvis det er en bærende mur så er de penge givet godt ud.
250L + 128L
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"