Opstart af 220 liters i Kina

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Opstart af 220 liters i Kina

Indlæg af LarsSteen »

Det gør jeg i 1'st indlæg, samt svaret fra nielsk.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Beijing, Kina

Indlæg af ThomasE »

Hej igen.

- Lars. Tak, ja det bliver bedre og bedre, men det tager laaang tid... hehe, jeg plejer ikke vaere saa god til at vente. Men alle anbefaler det jo paa det kraftigste, saa toor heller ikke lade vaere. Dette er jo mit foorste salt akvarie og jeg kan maerke at der skal noget meget stoorre op naar jeg engang tager retur til DK. Jeg er rimelig bidt allerede... nok mest fordi vandet bare bliver mere klart end ferskvand og har et helt andet skaer.
Ja jeg fik et par krabber med i koobet. Jeg har bla. set 2 krabber som begge er lyseblaa paa oversiden og naermest pink/lyseroode paa undersiden. De er super flotte, den ene er dog lidt stor (ca 3 cm hen over skjoldet). Men disse har de dersens fangarme, saa det ligner de lever af plankton eller andet som driver forbi i vandet og har ikke umiddelbart nogen haar.

- Carsten. Ja jeg haaber da at algerne er begyndt at give lidt op. Det syntes jeg det ligner, da de ikke sidder over det hele laengere, men holder sig lidt i grupper. Der hvor der eks. er et bundt traadalger, vokser de stadig. Men ellers ikke...

Vil du mene at jeg skal ud og finde et andet test kit til NO2 ogsaa? den laveste maalbare vaerdi er < 0.3 mg/l og der er vaesken helt gul. Naeste skridt er orange og saa hedder vaerdien = 0.3 mg/l. Men testen viste klar gul farve helt uden noget som helst orange, saa testen er vel lidt tvetydig? Som jeg ser det, er jeg et stykke fra de 0.3 mg/l naar der slet ikke er orange farve at se. Men hvis jeg skal have noget mere praecis, saa maa jeg paa jagt igen. Men disse var umiddelbart mulighederne jeg havde at vaelge imellem.
Lyder godt med pods'ne, for der er godt nok ved at vaere mange.

I min sump har jeg ca. 5 cm filtervat i et af rummene, som ligger med biobolde paa begge sider. Giver det nogen mening at have et "mekanisk filter" i form af filtervat? er det noodvendigt? eller skal de LS goore hele arbejdet?
Jeg spoorger fordi, de pods der ryger i sumpen og dem der allerede hygger sig/formerer sig dernede. De har jo ikke saa gode odds for at komme tilbage i akvariet, saalaenge jeg har den blokering med filtervat.
Saa hvad er bedst der?

Nogen gode ideer til hvad jeg kan goore for at nedbringe NO3 og evt. NO2? jeg lavede det foorste vandskift igaar paa ca. 15% vand. Saa er et par vandskift mere det rigtige?

Paa forhaand tak
Thomas
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Nå Jeg kunne ikke finde et foto på nettet af min krabbe , men den er i min tidligere tråd, eller her er det foto .
Vedhæftede filer
Lille anemone krabbe (Medium).JPG
Lille anemone krabbe (Medium).JPG (79.67 KiB) Vist 3888 gange
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

LarsSteen skrev:Nå Jeg kunne ikke finde et foto på nettet af min krabbe , men den er i min tidligere tråd, eller her er det foto .
http://www.google.dk/images?q=Porcellan ... 40&bih=619

http://www.uni-giessen.de/porcellanidae/
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Lars. Fin lille faetter du har dig der, jeg syntes de er super interessante at beholde, hvis ellers de ikke goor nogen skade.

- ole. tak for linksne, de krabber jeg har set minder meget om disse i form, med de store klooer og viftene. Jeg kunne dog ikke finde nogen som er samme farve som dem jeg har faaet ind. De er naermest skrigene pinke paa undersiden og lyseblaa paa toppen.

Men kan vi sige som udgangspunkt at de hoojst sandsynligt ikke er skadelige hvis det er porcelaens krabber? Eller Anemone krabber?

Og kunne stadig godt bruge et par raad mht. at bringe NO3 ned. 10-20% Vandskift 1 gang i ugen?

Pft.
Thomas
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Jeg har lige maalt vandvaerdierne igen. Og NO3 er umiddelbart lidt lysere idag, saa maaske vandskiftet har hjulpet lidt. Nevertheless, jeg syntes NO3 test kittet er alt for svaert at maale praecis med. Farve forskellen nede mellem 0,0 og 0,2 er simpelthen for lille. Saa vil ud og se om jeg kan finde et bedre saet.

NO2 Tetra test maalingen ser saaledes ud:
19102010033.jpg
NO3 Salifert test maalingen ser saaledes ud: (meget svaert at se paa billedet, men naesten lige saa svaert i virkeligheden)
19102010043.jpg
Jeg har lige spottet nogle smaa rustfarvede snegleting, de sidder paa glasset, aflange/trekants formede og ca 1-2 mm store. Mener jeg har set dem i en anden traad herinde, men husker ikke lige hvor. Noget jeg skal bekymre mig om? Jeg kan godt tage et billede af dem hvis der er brug for det.

Mvh
Thomas
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Billeder tak,også af krabben!! generelt alle krabber som blaffer med ind i akvariet er ikke reefsafe!alle krabber er omnivore,det samme gælder eremit krebs som er med i manges "clean up crew"det går ikke længe før de finder smagen for noget bedre som skrøbelige invertebrater og kødlige polypper,de er uskadelige for koraller!de små krabber er ok som kommensiale krabber eller koral krabber men det er mest fordi de aldrig forlader sin vært...
ellers vil jeg råde dig til som alle er enig at gå langsomt tilværks,lad vær med at tilsætte noget somhelst mer inden de nitrogene forbindelser har stabiliseret sig,mindst i et par uger MINDST,DVS. MINDST!
ang.din filter vat så syntes jeg at det er det som er så åndsvagt med de sokker som pladseres direkte på nedløbet!!bakteriene er tilbake på sokken inden en "ny" når at blive hængt op igen
ang.din refugium er det smart du laver et "hospitale"eller et karantæne kar,det du ikke vil er at det spreder irriterende alger og pest organismer op i akvariet.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Jeg har lige proovet paa at tage et billede af de rustfarvede larver/snegle. Men de er for smaa til at jeg kan stille skarpt paa dem. De er som sagt brune/rustfarvede og har form som et U, dog hvor hele U'et er dyret.

Krabben kan jeg kun se ca. 3 mm af kloen paa, den har fundet en hule helt inde bagved, hvor overloobet suger vand fra bunden. Den er ikke saerlig aktiv, ihvertfald ikke om dagen. Den sidder bare stille og viftene koorer konstant.

Mht. filtervat forstaar jeg ikke helt din holding? blive eller ud. Filtervattet ligger jo og presser mod glasset hele vejen rundt, saa der sker en mekaninsk filtrering og derved mener jeg ikke at pods slipper saa nemt igennem. Og de er vel gode som foder i akvariet?

Jeg er stadig ved godt mod, saa har ikke de store problemer i at vente. Saa hvis naar jeg faar stabiliseret vaerdierne vil jeg vente 2-3 uger som du skriver.

Tror ikke der bliver spredt saa meget fra mit refugium lige nu, da filtervattet isaafald blokerer det meste. Men det kommer saa igen an paa om det vat er go eller no go.

Takker for raadene
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

du skal komme til at fjerne filtervattet da ligesom hele ideen med et refugium går tabt hvis der ikke er "fri bane" mellem refugiet og akvariet..når det er sagt så har pods en fysiologi som gør det svært at fanges i en skummer.
noget andet du kunne bruge istedet efter dit alge filter er aktiv kul da hele processen gulner vandet
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Prøv om du kan fotografere tingene på glasset....er bange for at det kan være planarier. Det er fladorme som kan have forskellige farver eks. rød/brun og gul.
De formerer sig hastigt og er en pest. Hvis det viser sig at være dem er det ikke en katastrofe for dig da de uden problemer kan fjernes med kemi så længe der ikke er koraller i akvariet.
Når først der er koraller i kan det give problemer at bekæmpe dem da de frigiver gift/fourening når de dør.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

leifkrarup skrev:Prøv om du kan fotografere tingene på glasset....er bange for at det kan være planarier. Det er fladorme som kan have forskellige farver eks. rød/brun og gul.
De formerer sig hastigt og er en pest. Hvis det viser sig at være dem er det ikke en katastrofe for dig da de uden problemer kan fjernes med kemi så længe der ikke er koraller i akvariet.
Når først der er koraller i kan det give problemer at bekæmpe dem da de frigiver gift/fourening når de dør.
LSD fisk og Scooterblenny tager dem også, samme med flere gylter. Kemi vil i mine øjne være den absolutte sidste udvej.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

hvis det er de fladorme(planarier) så er de rovdyr ikke parasitter :hehe: faktisk rigtig mange platyhelminthes(platy>flad,helminth>orm på græsk)
er parasitter så det er god grund til at være nervøs 8)
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen.

Tak for jeres inputs og jeg kan sige at det med stor sandsynlighed er planarier jeg har faaet med ind. De er magen til billederne paa saltvandswiki, eller meget taet paa at vaere helt som dem.

Jeg kan ikke tage billeder af dem, da kameraet ikke vil stille skarpt og jeg har proovet med makro.

Hvis jeg skal ud og finde fisk som kan bekaempe disse, vil fiskene saa ikke ogsaa nappe pods? for hvis de spiser begge dele, saa er der laaang vej, da der jo er saa mange pods/krebsdyr i akvariet.
Jeg vil naturligvis helst undgaa at bruge noget kemisk til at fjerne dem, da det jo nok vil saette mig tilbage tidsmaessigt med indkooringen.

Gode raad modtages gerne, isaer med links (og billeder) af de fisk jeg evt. kan bruge da jeg jo er i Kina og ikke bare kan bestille per navn.

Takker
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Jeg har lige vaeret forbi saltvandsmarkedet, men de kender ikke unmiddelbart til disse planarier, selvom jeg viste dem billeder. Saa jeg er lidt paa bar bund mht. hvad jeg skal foretage mig?

En anden sjov ting som overraskede mig meget er. Ham som snakker lidt engelsk, han satte en sort molly ud i en af hans salt akvarier imens jeg var der. Denne har han tilvaennet saltvand over 10 dage, hvor han hver dag tilfoorer lidt saltvand for til sidst at naa op paa normalt salt indhold. Den sorte molly saa ud til at stortrives, den saa virkelig glad og tilfreds ud.
Det anede jeg ikke at man kunne... men man skulle naesten tro at det er for laant tid og at den ikke overlever saa lang tid??? Nogen som har proovet dette derhjemme?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En meget let måde at holde planarier nede på er et kort ferskvand dyp. Stenene rystes i ca 10-15 sekunder i det ferskevand, og alle planarierne drysser af. Ud ryde dem på den måde er nok ikke mulig.
Tropical Marine laver noget som kaldes Coralcure. Det er beregnet til at dyppe ting i inden det introduseres i akvariet.

Det er helt normalt for mollyer/sværddragere og guppier at kunne leve i saltvand. I naturen lever de meget ofte i brakvandområder
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af classie »

ThomasE skrev:Hej igen.

Mht. efterfyldning af vand, saa vil jeg have fundet mig en osmolator... men er der nogen som ved hvad den hedder paa kinesisk? hehe
Forenklet kinesisk = 自动充水 Traditionel kinesisk = 自動充水 iflg. Google translate (har søgt på automatisk vandpåfyldning)

Held og lykke med udtalelsen af ovenstående :P Ellers må du printe det og vise ekspedienten.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Carsten. Takker for raadene, men vil det ikke vaere synd nu hvor jeg efterhaanden er ved at have gang i LS (haaber jeg) og der er maaske 20 ad de planarier totalt. De sidder sjovt nok kun paa den hoojre side rude indtil videre.
Hjaelper det noget at fange dem op jeg kan se? ved godt at det ikke udrydder dem, men kan maaske holde dem lidt hen. Og hvor farlige er de egentligt? Lever de af koraller? eller bliver akvariet helt fyldt med dem efter noget tid?

Vildt nok af disse ferskvandsfisk kan klare sig i saltvand. Det havde jeg alligevel aldrig troet.

- classie. Hehe, takker jeg vil forsooge mig lidt hen af vejen. Her fra starten har jeg de fint med at fylde vand paa manuelt ca 1 gang i ugen, men kan godt se at en osmolator maaske vil hjaelpe med en mere jaevn vandstand og derved faar skummeren til at koore optimalt hele tiden? Jeg vil tro der er 10-12 cm fald i min sump over 1 uge og den skummer mest naar vandstanden er hoojest.

Nu kom jeg saa til at tanke: Kan det vaere pga. forskellig vandstand i sumpen og dermed en ikke 100% koorende skummer naar vandstanden er lav. At mit NO3 niveau var maalbar i forgaars? For jeg har lige maalt igen og idag er der ingen rood/lilla farve at se paa testvaedsken.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft et mega angreb af dem, og sugede dem ud, så godt jeg kunne en gang om ugen.
Der hvor jeg fjernede dem, var lyset kraftige efter oprensingen.
Planarierne er i sig selv ikke skadelige, men hvis/når de dør udskiller de en gift, som er meget kraftig.
Hele akvariet kan lægges død af dem, så det er bestemt ikke noget at spøge med.
Planarierne opholder sig kun hvor der er lys, så de må få næring den vej.

De levende sten tager ikke skade af det kortvarige ferskvandsdyp. Snegle og søstjerner vil slippe grebet når de kommer i ferskvand, men det er blot at samle dem op igen.

Angående skummer, så ja.

Den her osmolator er nok lavet i Kina, så den må være til at få
http://www.fish-street.com/dual_senor_e ... ory_id=139
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Hej Thomas, meget flot akvarie du har fået dig der og til en pris jeg synes lyder helt utrolig.
Går og overvejer et akvarie med nogenlunde samme mål.
Er der nogen herinde der ved hvor meget en pakke som den Thomas her har købt ville koste i Danmark - bare sådan cirka?
/Kewin - 160L
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Hvordan går det med planarierne?
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen.

Jeg fulgte Carsten's raad og sugede dem op jeg kunne se. Der har paa intet tidspunkt vaeret mange af dem, saa det hjalp rigig meget. Jeg ville dog ikke skylle stenene i ferskvand, da jeg gerne vil fremad og alt i alt ser den baljer her i Kina som en proovelse paa saltvand. (jeg ved jo ikke hvornaar jeg faar nok af det herude og vil hjem igen, men regner med 1-2 aar mere).

- Kewin, takker. Jeg syntes selv det er en fin stoorrelse, men har alligevel fundet ud af at jeg blev lidt snydt. Forhandleren der snakker engelsk, har et magen til staaende bare i 70x70x60cm. (samme underskab bare i graat) og meget meget let brugt. Hele akvariet, underskab og armatur kan jeg faa for 1000 rmb (800 kr) Saa med skummer og de andre smaating jeg fik med, kunne jeg nok have sparet 6-700 dkk.

- AndersNT, det gaar fint nok. Jeg syntes ikke det er noget problem at holde dem i skak. Der er ikke saerlig mange og jeg kan ikke se dem paa sten osv. endnu.

Jeg rensede alger igaar aftes lige inden akvarie lyset blev slukket. Da jeg har en ide om at det kan faa alge processen til at forsvinde lidt hurtigere. De andre gange jeg har renset glasset for groon alger, gaar der ikke andet end 2-3 timer og der sidder et fint nyt lag paa glasset. Men her til morgen (med slukket lys) syntes jeg at det hele saa meget mere klart ud. Og alle glas sider er fine og rene.
Hvad mener I? nogen fordel i at rense lige inden man slukker lyset, saa det alge stoov man renser af, har tid til at ligge sig andre steder end at blive til ny naering for algerne? pga. lyset koorer?

En anden ting, min skummer, skummer ikke saerlig meget. Men ved ikke om det kan vaere normalt nok, naar jeg ikke har noget i akvariet endnu som belaster?
Der kommer lidt skum hele tiden, men kun noget der ligner en kvart liter paa en uge maaske.
Ellers maa jeg jo goore det jeg har villet goore laenge, tage skummeren ud og se om den kan justeres nogen steder? Det gik nok lidt for staert med at faa akvariet ind og startet vandpaafyldningen, saa jeg aner ikke om den kan justeres nogen steder?
Nogen bud paa det? det er en motor skummer og der er nogenlunde ok billede paa side 1 i denne traad.

Tak for hjaelpen til jer alle og rigtig god dag!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Du giver selv lidt af svaret på hvorfor din skummer ikke rigtigt giver noget. Der er ikke nogen belastning af akvariet, så det der har været fra opstarten af er skummet af nu.
Det som den kan fjerne nu er henfaldende alger, og det er jo nok ikke meget det giver.
En skummer skal også renses engang imellem.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Carsten, tak - saa er jeg mere rolig. Jeg har bestilt en osmolator idag, saa vandstanden kan blive mere jaevn i sumpen. Den kommer om 3 dage, men det ser ikke ud til at den virker via en svoommer paa billedet han viste, naermere som 2 poler som maaler noget spaending? Men det finder jeg ud af om 3 dage, det er ikke nemt at forstaa hinanden naar det er fagsprog og svaere ord.

Udover at bestille osmolatoren har jeg "dummet" mig lidt. For da jeg skulle betale kunne jeg ikke lade vaere med at spoorge paa priser paa en anemone, en musling, 3 snegle og en koral. Ved godt at jeg burde have ventet lidt laengere, men dem jeg har koobt skulle vaere "mei ventie" no problem at holde. Hehe, saa nu er jeg spaendt paa jeres svar paa det...

Sneglene:
27102010081.jpg
Snegl fra undersiden (den var oppe paa glasset under 2 min fra ankomst):
27102010084.jpg
Haaber at sneglene spiser alger, hvad jeg kunne forstaa saa skulle de tage noget paa glasset som var black colour, men det ved jeg ikke lige hvad er. Haaber han tager fejl af groon og sort. Jeg spurgte efter dem som spiste det groonne paa glasset. Nogen som kan svare paa hvad det er for nogle faetre? de er en del stoore end en femmer i stoorellsen.
Den art jeg kan finde som ligner mest er en Tectus Conus?

Anemonen:
27102010098.jpg
27102010086.jpg
Nogen som kan svare paa om det er et dumt sted jeg har placeret den? de LS som er i naerheden har mange spidser saa ved ikke om den kan kravle rundt paa disse?
Jeg haaber ikke den er for svaerd at styre, jeg syntes bare at den var saa flot.
Nogle bud paa navn? Entacmaea quadricolor?

Korallen:
27102010089.jpg
Nogle bud paa navn?

Muslingen:
27102010095.jpg
Gaar ud fra det er en Tridacna? men hvilken?

Og et par billeder af akvariet. Lidt grumset da jeg flyttede en sten inden de nye beboere slap loos.
27102010109.jpg
27102010112.jpg
27102010116.jpg
Da jeg skal hjem i min. 3 uger til jul regner jeg med at vente med fisk til starten af Januar.

Haaber ikke jeg har dummet mig for meget?
God dag
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Korallen er en Sacrophyton, og er en af de mere hårdføre at slagsen.
Muslingen er noget mere sart. Hvilken art det er kan du prøve at finde ud af her:
http://www.reeflex.net/kategorie/64.html
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ville aflevere astraea sneglene,de ligner ikke dem at reproducere sig samt det er mere mad for trochus sneglen,vær lige obs på at hvis den falder ned fra glasset kan den ikke vende sig selv
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Carsten, hvis korallen er en af de mere haardfoore, saa gaar jeg en slem tid imoode er jeg bange for. Jeg er lige kommet hjem fra arbejde og den ser desvaerre noget slatten ud:
28102010182.jpg
Modsat igaar aftes:
27102010118.jpg
Jeg har lige maalt mine vandvaerdier:
Nitrat - ingen maalbar. Vaesken er helt klar lys uden det mindste roodt = 0
Nitrit - jeg kan stadig kun maale < 0.3 mg/l. Men igen vaedsken er gul som er den lavest maalbare i mit testkit og orange er < 0.5 mg/l. Men den er helt gul, som det test vaeske jeg drypper i. Saa er rimelig sikker paa at den er ok.
Temp - 24.5 grader
Ph - 8.0-8.1
Salinitet - 1.024
Det er de vaerdier jeg pt. kan maale...

Nogen inputs om hvorfor den kan se saadan ud? Kan den faa for meget lys? (den staar lige i smoorhullet indtil videre)
Det ligner lidt den er ved at gaa i oplysning. Glad det er den ihvertfald ikke.

Muslingen stortrives, den er ca. 2-3 cm aaben og man kan kigge ind i den. Jeg var baade paa reeflex og saltvandswiki inden jeg skrev indlaegget igaar. Men mindes der stod noget ved Maxima omkring spidse flager paa skallen. Denne har meget spidse flager, men jeg laeser lige lidt op paa det naar jeg er faerdig med at skrive her.

Anemonen har det ogsaa fint, den sidder vertikalt 90 grader mellem 2 sten, men jeg tror den er undervejs lige nu. Saa den har nok ikke fundet sig det rette spot endnu.

Sneglene, er dog ikke saerligt aktive? (nogen som ved om trochus er nataktiv - gaar stadig ud fra at det er den type)

Jeg er lidt nede over den koral haenger med naebbet, saa haaber nogen har nogle gode bud? (der blev ioovrigt skiftet 15-20% vand i weekenden)

- Ole, tak for hintet mht. at trochus ikke kan vende sig.
Hvilke astrea snakker du om? jeg koobte kun disse 3 trochus.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er ganske normalt at en Sacrophyton hænger lidt i den første tid. Der kna gå ganske lang tid før end at polyperne kommer helt frem. Og der er ingen grund til at gå i panik, hvis den en dag har lukket sig helt sammen. Det er også gankse normalt og et led i dens cyklus.
Jeg havde engang en Sacrophyton som din, der var flere måneder om at folde sig helt ud.

Har du fået din osmolator?? Og gider du tage et billed af den, samt hvad du måtte betale for den.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen.

Tusind tak for hurtigt svar.

Jeg har ikke faaet osmolatoren endnu, regner med at den kommer paa loordag. Men klart, jeg poster et par billeder saa snart jeg har faaet den. Den koster 198 yuan = 160 dkk og ser ud til at vaere inkl. en lille pumpe og vandtilfoorsel med 6 mm slange hvis jeg saa rigtigt fra billedet.

Skal jeg hjaelpe min anemone op et sted mere flat? eller skal jeg bare lade den kravle lidt rundt? jeg er bare bange for at de LS koral spidser jeg har sat den paa, maaske ikke er det bedste underlag.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Jeg fandt den paa taobao.

http://item.taobao.com/item.htm?id=3632900115

Der er flere billeder paa denne annonce og det er maaske en svoommer der laver maalingen alligevel.

God dag hjemme
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Og han har endda koraller med priser paa.

Jeg bruger google chrome og kan derved oversaette siden. Ved ikke om det virker hos jer hvis ikke i bruger chrome?

Men priserne kan man da se...

http://linhuashuizu.taobao.com/?search= ... ryType=cat
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"