Hvem æder mine koraller?!

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvem æder mine koraller?!

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:Hej igen,

Jeg er altså ikke dygtig nok til at lave hjemmebesøg :-) Prøver blot at hjælpe. Når jeg har brug for expertbistand bruger jeg selv Carsten fra Decocean - han er min mentor.

Jeg synes det ser ud som om at samtlige af dine SPS er enten døde eller skræntende. er det korrekt at det er dem du har problemer med ?

Dine zoanthus og lps ser ok ud - og det synes jeg ´da er et spor der er interessant. Både mht skadedyr og med kemi.

Koraller indbyrdes laver utroligt meget kemisk krigsførelse - hvis dine vandværdier er i orden, så kunne det være en årsag. Har set før at sps kan have problemer i akvarier med mange zoanthus og blødkoraller - men det er et skud i tågen.

Hvilket lys kører du med ?

ved jeg spørger meget, men vi skal i bund med denne her :-)
Jeg kører med 2x 18w PL rør + 70w HQI - 20.000K Marine Lux. Jeg vil dog ikke helt kunne lure hvordan krigsførslen skulle kunne være forklaringen. Synes ikke der står noget tæt nok på nogle af de punkter, der har huset SPS?
Carsten skrev:Er det ikke lige voldsomt nok at skrive at alle hans SPS ser skrantende/døde ud? Efter hvad jeg kan se er der kun en, den som det hele startede med.
Hvis du ser godt efter på det ene billede, kan du se min Montipora digitata der prøver at vende tilbage igen. Og som skrevet, var der også en Hystrix i ganske fornuftig størrelse. Den er dog længe væk..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

tak for dit svar,

De behøver skam ikke at røre hinanden for at dræbe hinanden, som fx sweepertentacles.

Dit akvarie undrer mig - selv den sps der er ved at dø, har polypper ude. !!
Du har pæne farver på de andre ting - jeg er oprigtigt i tvivl her.

Men er det korrekt at du ikke har problemer med blødkoraller, zoanthusser og lps ?

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:tak for dit svar,

De behøver skam ikke at røre hinanden for at dræbe hinanden, som fx sweepertentacles.

Dit akvarie undrer mig - selv den sps der er ved at dø, har polypper ude. !!
Du har pæne farver på de andre ting - jeg er oprigtigt i tvivl her.

Men er det korrekt at du ikke har problemer med blødkoraller, zoanthusser og lps ?

Peder
Ja, helt korrekt. Alt andet end SPS står helt som det skal!

Det der nemlig også undre mig, er at alle SPS har stået som denne, og set ud som om intet er hændt, selvom der er store nøgne pletter! Der hænger lidt "flap-hud" omkring dens "sår" som der også har gjort på de andre, men ellers står Stylophora'en kniv skarpt :wc:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

prøv igen,fragmenter går til enda dem som bliver lavet ude på "marken"
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

jeg bliver nødt til at læse på nettet, og spørge min mentor her :-)

Umiddelbart vil jeg ikke mene det er skadedyr, men at du mangler "noget" i vandet som dine sps har brug for.

Ellers er jeg tibage på kemien, men jeg må lige i tænkebox - bruge en livline her - det er et surt problem du har, men om ikke andet interessant. Det skal vi finde svaret på.

Ellers er man jo ikke tryg, tænker på hvornår det bliver stylo'ens tur :-(
Jeg tænker lige, og taler med en ven - kommer tilbage til dig.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ole. skrev:prøv igen,fragmenter går til enda dem som bliver lavet ude på "marken"
Det virker blot ret skummelt, at det sker i rækkefølgen, en koral ad gangen, og over en 2 mdr periode?

Det der også undre mig ret meget, er at polypperne har været ude på de raske steder, af alle 3 koraller.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Du skulle vel ikke tilfældigvis ha skiftet til Aquamedic Salt... præcis det der skete for mig da jeg blandende Aquamedic og tropic marin salt
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:jeg bliver nødt til at læse på nettet, og spørge min mentor her :-)

Umiddelbart vil jeg ikke mene det er skadedyr, men at du mangler "noget" i vandet som dine sps har brug for.

Ellers er jeg tibage på kemien, men jeg må lige i tænkebox - bruge en livline her - det er et surt problem du har, men om ikke andet interessant. Det skal vi finde svaret på.

Ellers er man jo ikke tryg, tænker på hvornår det bliver stylo'ens tur :-(
Jeg tænker lige, og taler med en ven - kommer tilbage til dig.

Mvh
Peder
Fedt at du gider bruge tid på det her - Det er jeg glad for!

Stylo'en er klart min yndlings SPS, og jeg vil dælme være ked af, hvis den ikke kan reddes!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Har selv samme problem.. Alle mine lps samt blødkoraller står smukt, men stille og roligt dør mine sps-er en af gangen.. Ved ikke om jeg er blevet ramt af RTN pga kh drop med mine nye pellets, eller hva fanden der sker..

Så holder mig lige lidt til her og håber der kommer flere svar..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Valentin skrev:Har selv samme problem.. Alle mine lps samt blødkoraller står smukt, men stille og roligt dør mine sps-er en af gangen.. Ved ikke om jeg er blevet ramt af RTN pga kh drop med mine nye pellets, eller hva fanden der sker..

Så holder mig lige lidt til her og håber der kommer flere svar..
hej Val,

Det er et "kendt" problem med vidundermidlerne - zeo,vsv og biopelletes at det kan gå for hurtigt med de gode vandværdier, hvilket giver stress, og rtn/stn.

Hold altid igen med dosering af disse ting, og pas på med vandgennemstrømning på pellets og zeo, det er ligesom en overdosering.

Men jeg mener ikke det er samme problem hos Hansen her.

Held og lykke til dig, men tror nu blot du skal måle, lave log, og geare en tand ned på bioen.

Hansen - Styloen skal reddes, ved hvordan du har det - har jo prøvet selv at miste noget, det er vel hovedårsag til forummet her - vi skal hjælpe hinanden.

God aften til begge :-)
Peder

mvh
Peder
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Ihhhh syntes ellers jeg gik langsomt frem med mine pellets.. kun 100 ml om ugen.. men måske for meget alligevel..

Håber det bedst for din koral Hansen.. ihvertfald god aften her fra også..smiler..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er et kendt problem at Acropora og Sacrophyton kan komme på tværs af hinanden, uden at være i fysisk kontakt.
Sacrophytonen kan udsende nogle gifte(nældegifte?) som ihvertfald Acroporaer kan have svært ved at klare.
Jeg har selv en ganske stor Sacrophyton og har aldrig oplevet nogle problemer i den retning, men det betyder jo ikke at problemet ikke er der.

Om andre SPS'er er lige så sårbare ved jeg ikke
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Det er et kendt problem at Acropora og Sacrophyton kan komme på tværs af hinanden, uden at være i fysisk kontakt.
Sacrophytonen kan udsende nogle gifte(nældegifte?) som ihvertfald Acroporaer kan have svært ved at klare.
Jeg har selv en ganske stor Sacrophyton og har aldrig oplevet nogle problemer i den retning, men det betyder jo ikke at problemet ikke er der.

Om andre SPS'er er lige så sårbare ved jeg ikke
I så fald - Kan du uddybe det lidt mere hvordan det virker? Det kunne jo være en mulighed, og det er nok sværere for evt. følsomme SPS'er i et 54L at modstå et sådant "angreb" end i dit noget større akvarie!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

http://www.thereeftank.com/forums/f6/wh ... 39481.html

check dette link - de beskriver problemet - de mener endda at aktivt kul hjælper.
Så har du da lidt læsestof hvis konen er kedelig idag hehe :-)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:http://www.thereeftank.com/forums/f6/wh ... 39481.html

check dette link - de beskriver problemet - de mener endda at aktivt kul hjælper.
Hvis det skal hjælpe, hver gang hun er kedelig, skal der skrives nogle flere indlæg :K

Jeg bukker og takker - Så vil jeg sætte mig til at studere det!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

kenneth145 skrev:Du skulle vel ikke tilfældigvis ha skiftet til Aquamedic Salt... præcis det der skete for mig da jeg blandende Aquamedic og tropic marin salt
Akvariet har udelukkende kørt med Aqua Medic salt. Jeg har dog brugt lidt Instant Ocean ved sidste vandskifte.. ?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:http://www.thereeftank.com/forums/f6/wh ... 39481.html

Det lyder som noget jeg kunne lide af! Jeg vil sgu prøve at hænge en sok med Aktivt Kul på overløbets faldstamme, med det samme!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Han$en skrev:
kenneth145 skrev:Du skulle vel ikke tilfældigvis ha skiftet til Aquamedic Salt... præcis det der skete for mig da jeg blandende Aquamedic og tropic marin salt
Akvariet har udelukkende kørt med Aqua Medic salt. Jeg har dog brugt lidt Instant Ocean ved sidste vandskifte.. ?
Hmm.. har hørt fra flere der har haft problemer efter at ha blandet netop aquamedic salt med andet. Der er flere tråde om det på nettet skal se om jeg kan finde dem igen..mit stoppede først efter et stort vandskifte med tropic marin. forhandleren jeg købte saltet af tog det igen da han også havde haft problemer med det.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

kenneth145 skrev:
Han$en skrev:
Hmm.. har hørt fra flere der har haft problemer efter at ha blandet netop aquamedic salt med andet. Der er flere tråde om det på nettet skal se om jeg kan finde dem igen..mit stoppede først efter et stort vandskifte med tropic marin. forhandleren jeg købte saltet af tog det igen da han også havde haft problemer med det.
Bummelum!

Det får jeg nok lidt problemer med at gøre noget ved, må jeg desværre tilstå! Jeg har intet salt, og finanserne ligger ikke til at indkøbe nyt lige nu, med snarlig flytning osv.. :angry:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke

Indlæg af Thomaas »

Din acan har godt nok ændret farve.
Den var super fed lige da du havde fået den. Nu er den bare rød :K Jeg troede ikke de skiftet farve som sps osv.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Thomaas skrev:Din acan har godt nok ændret farve.
Den var super fed lige da du havde fået den. Nu er den bare rød :K Jeg troede ikke de skiftet farve som sps osv.
Acan's er kendt for ikke at opføre sig ens i forskellige baljer.. Men jeg vil også vædde med at den ikke har fået lys nok hos Brian :T
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:
kenneth145 skrev:
Han$en skrev:
Bummelum!

Det får jeg nok lidt problemer med at gøre noget ved, må jeg desværre tilstå! Jeg har intet salt, og finanserne ligger ikke til at indkøbe nyt lige nu, med snarlig flytning osv.. :angry:
mon ikke der er nogen som du kan låne 1,2 Kilo af på øen. ( regnet ud på 40 liter vand.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

ronny.w skrev:
Han$en skrev:
kenneth145 skrev:
Han$en skrev:
Bummelum!

Sgu da slemt hvis man ikke har til salt til akvariet - svarer til at mangle salt til et æg.
Send mig en pb, hvis ingen tæt på dig hjælper, så kommer jeg forbi city med et par kg Tropic marin Pro

Mvh
Peder

mon ikke der er nogen som du kan låne 1,2 Kilo af på øen. ( regnet ud på 40 liter vand.
Brugeravatar
noller
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 5883 Oure
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af noller »

Bor lidt langt væk men du kan godt få noget salt af mig.........
465L, 200L sump på vej :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Sgu da slemt hvis man ikke har til salt til akvariet - svarer til at mangle salt til et æg.
Send mig en pb, hvis ingen tæt på dig hjælper, så kommer jeg forbi city med et par kg Tropic marin Pro

Mvh
Peder
Brugeravatar
noller
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 5883 Oure
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af noller »

Jeg kommer til vanløse senere og kan godt tage noget med der ind, :beer: det er også Tropic marin Pro, eller red sea
465L, 200L sump på vej :-)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Rare mennesker!! :pray:

Jeg kan fanges på kærestens mobil, min egen er død - 42 92 42 25.. Det vil jeg være taknemmelig for! :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nå, det kan jeg så heller ikke engang - 3's netværk er nede. Åbenbart derfor hverken min eller hendes telefon virker :angry:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Han$en skrev:Nå, det kan jeg så heller ikke engang - 3's netværk er nede. Åbenbart derfor hverken min eller hendes telefon virker :angry:
http://www.bt.dk/digital/3-mobiler-er-doede
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Ja, det er herligt..