valg af powerheads.?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Havndal -DK

valg af powerheads.?

Indlæg af Pedersen8970 »

Hejsa i mit indlæg,
opstart af akvarie, skriver et par af jer at de powerheads jeg har i ikke er nær nok, men ingen fortæller hvor meget i mener cirkulationen skal op på, fakta om akvariet

indvendige mål:
Grundmål (5kt) 87cmx51x51x73x35
højdemål 81,5

antal liter vand i baljen fysisk 420L

Pt. er der 2 jetmax mp 900 og en luftskimmer i, der giver cirkulationen. hvad skal jeg op på hvad er jeres forslag (de skal være egnet til at koble til en styreskinne.

glæder mig til at hører hvad i mener. :happy:
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: valg af powerheads.?

Indlæg af Nolan »

Jeg vil råde dig til, at bruge stream-pumper i stedet for powerheads. De giver langt bedre flow med en mindre strømregning.
Kig efter Tunze, Vortech o.l. kvalitetsprodukter. Det kan betale sig i længden.
Du skal mindst cirkulere vandet 20 gange i timen. Meget gerne meget mere ;)

Jeg tager lige fat i dine specs (fra signaturen) også.
- Du skriver 23kg sten - det er ikke meget til 420L vand. Taler vi lette, luftige sten, bør du have 45-50kg til den mængde vand.
- Hvad er det for en skummer? Hvad er den rated til? Producenterne er slemme til, at overdrive deres rating på skummere. Jeg ville aldrig bruge en skummer, der var rated til mindre end den dobbelte mængde vand.

/Kim
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

Hejsa igen,
Jeg valgte selv de 23kg sten, det er en god blanding af luftig og mere kompakte sten, årsagen til jeg ikke købte mere var fordi jeg fik det indtryk at det ikke var et større problem og bruge dem som startgrundlag og så hen af vejen samtidig med køb af 1-2fisk introducerede eksvis 10kg. nye levende sten. :dizzy:

Men jeg kan regne ud at jeg så skal ud og skaffe en væsentlig større streampumpe, inden jeg gør ret meget mere.
og samtidig skal jeg så også have en større skimmer, idet den er beregnet til brug i et 150L akvarie, men den kan vel bruges som en god start, skimmer? :dizzy:
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Problemet med, at tilføre sten "hen ad vejen" er, at du hver gang vil opleve en nærings-cycling. Det giver ustabilitet, hver gang du ændrer i betingelserne.
... gør du det, i forbindelse med tilførsel af flere fisk, er der fare for, at det aldrig falder på plads, da de bakterier, der skal omsætte næring, ikke er til stede i tilstrækkeligt stort omfang.

For mere information omkring næringsstoffer og deres kredsløb, kig under nitrogenkredsløbet på saltvandswiki (klik på det blå link).

Ang. streampumper, så køb nogle brugte 6100 pumper her på forum. Der er ofte nogen til salg til fornuftige penge. Alternativt, hvis du vil have nye, så er Tunzes nanostreams lækre - køber du 6025 og modificerer dem ( http://saltvandswiki.dk/wiki/Tunze_6025_Mod ), får du ca. 4500L/t for knap 400kr.

Skummeren kan du lige så godt opgradere med det samme. Jeg forsøgte selv, at spare på dette område, da jeg startede op i sin tid - big mistake - det tog sindssygt lang tid, før mit akvarie blev stabilt (12mdr+) og det var først efter, at jeg satte en skummer på, som kunne klare opgaven.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad mener du med en styreskinne??

Nolan nævner Tunze 6100, de kan styres med en multicontroller. 6025 kan ikke styres.
Det er meget få 220 volts pumper som kan klare at tænde og slukke konstant, og der kna heller ikke skrues ned for dem.

Men ellers er jeg helt enig i det som han skriver. Det er lidt som i Matador at rykke tilbage til start hele tiden ved at komme sten i efter hånden.

Det er et dårligt råd du der har fået.
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

Heysan,
tak for svarene, jeg har fundet nogle resun waver 4000 de skulle give 4000l stk. kombineret med de 2 powerheads på hver 920L.

Det giver en teoretisk vandcirkulation på 9840L, kombineret med de liter som skummeren cirkulere. Hermed skulle jeres råd om 420literx20= cirkulation på 8400L i timen, være opfyldt.

:GO

Hvad angår sten, henter jeg yderligere 20kg yderligere imorgen som ryger direkte ned til de andre 23L = 43L, med tiden regner jeg da med at skulle have koraller, som jo også kommer på sten, så jeg når de 40kg, som i sætter som minimum.

Skummerproblematikken, må jeg få styr på hen af vejen (jeg prøver og bygge en luftskummer i pvc.selv.)

tak nok engang. :beer: :biggrin:
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

De der Resun er noget lort, for at sige det mildt! De giver heller ikke så meget flow, som producenten påstår. Lad være med at købe billige pumper til cirkulation, det er penge ud af vinduet i sidste ende, for du ender med at købe nogle ordenlige i sidste ende.
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Pedersen8970 »

StarF,
jeg ved ikke hvordan resun er som pumper i akvarierne, derfor poster jeg som jeg gør, for at lære, men jeg vil dog sige at jeg har en stor resun membran luftpumpe, den har kørt uden fejl i lidt over 9år, nuvel den larmer en smule mere, iforhold til andre mærker, men den funker da helt vildt godt endnu, tiltrods for at den har stået på lager af og til. Derfor troede jeg sådan set at de kunne bruges. :dizzy:

Men hvad vurdere du at disse billige pumper så reelt cirkulere ? :hehe:
Bedste hilsner,
Sergej
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"