Hvide pletter/parasit frit akvarie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Hvide pletter/parasit frit akvarie
Jamen spørgsmålet lyder om der er nogen der ved om ens akvarie nogen sinde bliver bliver parasit frit igen hvis man har været hårdt ramt. Her tænker jeg på hvide pletter /Cryptocaryon irritans. Vil de altid bliver ved med og være i akvariet så længe der bare er et par enkelte fisk i akvariet. Vil de få fisk der er tilbage i ens akvarie stadig holde kulturen oppe eller vil de på et tidspunkt blive så stærke at parasitten ikke kan finde grundlag til og leve af dem og dermed forsvinde helt så man i fremtiden ikke kan se det blomstre op igen lige så snart der kommer friske fisk i igen. Eller er man nød til den lidt mere hårde måde og simpelthen fange de få fisk der er tilbage og putte dem i karantæne kar og så behandle med kobber for og rense dem helt og så lade akvariet køre i 2 md uden fisk for at parasitter så ikke har noget levebrød og så derefter så forsvinde helt. Så fremtiden må hedde alle nye fisk behandles med kobber inden de rammer hovede akvariet som så i vil være parasit frit . Håber der er nogen der kan hjælpe her med lidt indput
Mvh Thue
Mvh Thue
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
Re: Hvide pletter/parasit frit akvarie
er det ikke UV der dræber parasitter? (og alt andet også....) jeg lytter lige med her....syntes også jeg har læst om en tur i ferskvand i et par minutter men man skulle gerne ramme samme ph i ferskvandet som vandet de kommer fra......
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Sygsomme vil altid være i akvariet, og ligge i dvale, indtil fisks immunforsvar er svækket.
I ny og næ ser jeg selv en plet eller 2 - typisk på min palet eller en af mine klovnfisk.
Dagen efter er de væk, så jeg er ikke urolig.
Min mening er at de kommer pga svingninger i enten temp, ph etc.
Du kan komme en syg fisk i et sundt akvarie, og den vil komme sig, såfremt den spiser.
Omvendt kan du komme en rask fisk i et akvarie med dårlige vandværdier, og den vil med det samme få pletter.
Så et meget klart råd til dig er at se på dine vandværdier, og få dem stabile, og ammoniak, nitrit på absolut 0.
Håber det hjælper dig.
Mvh
Peder
I ny og næ ser jeg selv en plet eller 2 - typisk på min palet eller en af mine klovnfisk.
Dagen efter er de væk, så jeg er ikke urolig.
Min mening er at de kommer pga svingninger i enten temp, ph etc.
Du kan komme en syg fisk i et sundt akvarie, og den vil komme sig, såfremt den spiser.
Omvendt kan du komme en rask fisk i et akvarie med dårlige vandværdier, og den vil med det samme få pletter.
Så et meget klart råd til dig er at se på dine vandværdier, og få dem stabile, og ammoniak, nitrit på absolut 0.
Håber det hjælper dig.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I princippet, vil der altid kunne ligge en parasit i dvale i akvariet.
Når parasitten falder af fisken, ligger den på bunden og "modner" hvorefter den springer og sender nye små parasitter ud i akvariet. Hvis de små parasitter ikke finder en fisk den kan sidde på inden 24 timer går den til. Men nogle af de parasitter som ligger i bundlaget, kan gå i en dvale tilstand, og så springe ved f.eks at du roder i bundlaget. og så kører møllen igen. Men hvis fiskene er i god foderstand og eller er sunde, kan parasitten ikke få fat og går til.
Parasitterne kan overleve i flere år i bundlaget.
Når parasitten falder af fisken, ligger den på bunden og "modner" hvorefter den springer og sender nye små parasitter ud i akvariet. Hvis de små parasitter ikke finder en fisk den kan sidde på inden 24 timer går den til. Men nogle af de parasitter som ligger i bundlaget, kan gå i en dvale tilstand, og så springe ved f.eks at du roder i bundlaget. og så kører møllen igen. Men hvis fiskene er i god foderstand og eller er sunde, kan parasitten ikke få fat og går til.
- dybet
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2002
svaret er ja, ich parasitter skal bruge en vaert naar de klaekkes, ellers uddoer de.
har du et 100% fiskefrit akvarie, fx med sten og koraller og koere det uden fisk i en periode, vil parasitten uddoe!

fiskene skal saa intensivt behandles med anti parasit midler, fx. kobber("kemo")
man blir forkoelet af forkoelelses vira, ingen vira ingen forkoelelse, og ingen vaert/mennesker ingen vira.
"There is a widely held belief in the marine aquarium hobby that "Ich" is always present in our aquaria and this belief is often repeated on marine bulletin boards. There is much information in the scientific literature that contradicts this belief.
C. irritans is an obligate parasite (Burgess and Matthews, 1994; Dickerson and Dawe, 1995; Yoshinaga and Dickerson, 1994). Obligate means the parasite can not survive without infecting its host, in this case, fish. Theronts have been shown to die if a suitable host is not found within the required time. Yoshinaga and Dickerson (1994) found that few theronts (0.34%) were viable 12.5 hours after excystment and Burgess and Matthews (1994) found that no theronts were viable 18 hours after excystment. Colorni (1985) found that some excysted tomites (=theronts) were observed to be moving weekly after 48 hours. While the life span of the theronts appears variable, it is limited and all will die without finding a suitable host.
If an aquarium has no fish in it, and there are no additions of fish, or anything else that could be carrying trophonts, tomonts, tomites or theronts for a period of 6 weeks or longer, all parasites will have died. An aquarium such as this is an obvious exception to "Ich" always being present.
"
http://bit.ly/cOtdTo
har du et 100% fiskefrit akvarie, fx med sten og koraller og koere det uden fisk i en periode, vil parasitten uddoe!

fiskene skal saa intensivt behandles med anti parasit midler, fx. kobber("kemo")
man blir forkoelet af forkoelelses vira, ingen vira ingen forkoelelse, og ingen vaert/mennesker ingen vira.
"There is a widely held belief in the marine aquarium hobby that "Ich" is always present in our aquaria and this belief is often repeated on marine bulletin boards. There is much information in the scientific literature that contradicts this belief.
C. irritans is an obligate parasite (Burgess and Matthews, 1994; Dickerson and Dawe, 1995; Yoshinaga and Dickerson, 1994). Obligate means the parasite can not survive without infecting its host, in this case, fish. Theronts have been shown to die if a suitable host is not found within the required time. Yoshinaga and Dickerson (1994) found that few theronts (0.34%) were viable 12.5 hours after excystment and Burgess and Matthews (1994) found that no theronts were viable 18 hours after excystment. Colorni (1985) found that some excysted tomites (=theronts) were observed to be moving weekly after 48 hours. While the life span of the theronts appears variable, it is limited and all will die without finding a suitable host.
If an aquarium has no fish in it, and there are no additions of fish, or anything else that could be carrying trophonts, tomonts, tomites or theronts for a period of 6 weeks or longer, all parasites will have died. An aquarium such as this is an obvious exception to "Ich" always being present.
"
http://bit.ly/cOtdTo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Carsten er du sikker på at parasitterne kan over leve i bundlaget selvom der ikke er nogen fisk i akvarie, syntes det meste jeg har læst omhandler at de vil totalt uddø efter et par md uden fisk iCarsten skrev:I princippet, vil der altid kunne ligge en parasit i dvale i akvariet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det tyder på at jeg vil prøve og se om jeg kan fange de sidste fisk der går i akvariet for så og sætte dem i karantæne og behandle dem for og være sikker og så lade akvariet stå i et par md for og udryde de parasitter der er tilbage for skal helt klart ikke opleve sådan en gang parasit angreb igen, det skylder man også denne hobby. Det er sjovt at man her i dk ser småt på at prøve og holde parasitter ude fra akvariet det vil da helt klart være nemmere og have med fisk og gøre hvis man kunne holde dem parasit fri, i stedet for bare og sige det bare er stress pletter, men man skal nok have prøvet bare og se sine flotte indkørte fisk dø en efter en bare fordi man skulle have nogle nye fisk i og parasitterne bare eksploderet.
Tak for de andre svar er der andre som kan komme med nogle gode andre input
Tak for de andre svar er der andre som kan komme med nogle gode andre input
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Hejsa Thue noget vi har brugt meget til fisk i ferskvand er Hvidløg. parasitter vil ikke sidde på en fisk som indeholder en god foder potion hvidløg ( GARLIC )
Det vil heller ikke skade de koraler du har tilbage, kontrat eventuelt en behandling med antiparasit i vandet.
så få købt dig eventuelt det foder jeg linker til og en extra potion Garlic, så prøv med det i første omgang. Vil du så tage skridtet videre, må du gerne låne min UV'er for en periode og min Ozonnisator med lufttørre. ( ved ikke om du har Ozon ) men uv'er kan du ikke få for mange af når du er så hårdt ramt som du er nu. skal bare lige have besked inden, hvis det er noget du vil, da jeg skal have det afmonteret fra mit system og lige have lavet lidt ændringer.
Jeg linker lige til div. foder. og nu da jeg ved du har kejser, linker jeg selvfølgelig til det rigtige foder.

http://shop.aqualight.de/product_info.p ... ff5fee5668

Det vil heller ikke skade de koraler du har tilbage, kontrat eventuelt en behandling med antiparasit i vandet.
så få købt dig eventuelt det foder jeg linker til og en extra potion Garlic, så prøv med det i første omgang. Vil du så tage skridtet videre, må du gerne låne min UV'er for en periode og min Ozonnisator med lufttørre. ( ved ikke om du har Ozon ) men uv'er kan du ikke få for mange af når du er så hårdt ramt som du er nu. skal bare lige have besked inden, hvis det er noget du vil, da jeg skal have det afmonteret fra mit system og lige have lavet lidt ændringer.
Jeg linker lige til div. foder. og nu da jeg ved du har kejser, linker jeg selvfølgelig til det rigtige foder.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg kan kun refere til hvad jeg har læst. Hvor det så lige er, husker jeg ikke.Thue skrev:Carsten er du sikker på at parasitterne kan over leve i bundlaget selvom der ikke er nogen fisk i akvarie, syntes det meste jeg har læst omhandler at de vil totalt uddø efter et par md uden fisk iCarsten skrev:I princippet, vil der altid kunne ligge en parasit i dvale i akvariet.
Det er jo også kun ganske få om nogne overhovedet, der går i den dvale tilstand.
Nøjagtigt som lopper kan ligge og vente i årevis for at springe på en hund/kat eller meneske der kommer forbi.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det er bare helt i orden carsten det kunne jo ellers være spændende nok og læse den artikkelCarsten skrev:Jeg kan kun refere til hvad jeg har læst. Hvor det så lige er, husker jeg ikke.Thue skrev:Carsten er du sikker på at parasitterne kan over leve i bundlaget selvom der ikke er nogen fisk i akvarie, syntes det meste jeg har læst omhandler at de vil totalt uddø efter et par md uden fisk iCarsten skrev:I princippet, vil der altid kunne ligge en parasit i dvale i akvariet.
Det er jo også kun ganske få om nogne overhovedet, der går i den dvale tilstand.
Nøjagtigt som lopper kan ligge og vente i årevis for at springe på en hund/kat eller meneske der kommer forbi.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ronny.w skrev:Hejsa Thue noget vi har brugt meget til fisk i ferskvand er Hvidløg. parasitter vil ikke sidde på en fisk som indeholder en god foder potion hvidløg ( GARLIC )
Hej ronny
Det var ellers sødt af dig at jeg måtte låne de ting
, men akvariet kører allerede med 55w uv og 100mg ozon og har gjort det hele tiden, med hensyn til hvidløg så har de også fået det som tilskud hele tiden hjalp lige lidt. Der er ikke nogle kejsere i akvariet mere der er kun nogle små fisk tilbage så det jeg e bange for er når jeg engang skal prøve og sætte nye fisk i igen om møllen bare starter forfra. Det er derfor jeg godt kunne drømme mig om et parasit frit akvarie til fremtiden og så behandle nye fisk inden de kommer i.
Ps de flotte kejsere som jeg fik ovre ved aquastyle går i karantæne akvarie og ser stadig super ud