Fødepumpe til nitratfilter

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Fødepumpe til nitratfilter

Indlæg af snib »

Hej

Vil gerne have nogle forslag til velegnede fødepumper til mit nitratfilter.
Lige p.t. fødes filteret via hævert-effekt, og tidligere har jeg brugt en Aqua Medic SP3000 peristaltisk pumpe, som jeg ikke synes har fungeret så godt.

Pumpen skal styres via en redox-controller, så det er vigtigt at den kan tåle at blive tændt og slukket MANGE gange.
Hvis den så derudover er relativ let at sætte til en 4-6 mm slange, så er det toppen.
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Fødepumpe til nitratfilter

Indlæg af ronny.w »

kan du forklare hvorfor den skal styres via en redox controller. en føde pumpe til et nitrat filter skal kører hele tiden, så der er et tilpas flow igennem dit nitrat filter samt svovlmedia.

Kan ikke rigtig se hvorfor du vil tænde og slukke for et nitrat filter hele tiden.

Kan du ikke bruge en aquabee up 1000 med 10 W forbrug.

http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=4105

Ellers laver Tunze nogen mega små nogen, som petsupply har haft til 85 kr. pr. pumpe
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Fødepumpe til nitratfilter

Indlæg af snib »

ronny.w skrev:kan du forklare hvorfor den skal styres via en redox controller. en føde pumpe til et nitrat filter skal kører hele tiden, så der er et tilpas flow igennem dit nitrat filter samt svovlmedia.
Mit nitratfilter fungerer bedst når det har et redox-potentiale på ca. -200 mV. Imidlertid skal jeg konstant justere gennemløbsflowet for at holde det der (det svinger rigtigt meget) - ihvertfald når jeg bruger hævert-effekt. Jeg formoder, at det langt hen ad vejen også vil være tilfældet, hvis jeg blot sætter en fødepumpe på.

Så jeg vil lave følgende løsning (som jeg mener at have set ved aqua-medic eller anden producent):
Nitratfilteret fødes af to pumper. Den ene kører konstant og dette flow alene medfører at redox-potentialet er på ca. -300 mV. Den anden pumpe styres af controlleren og sørger for at hæve redox-potentialet det sidste stykke.
Således skal jeg kun sjældent justere flowet fra første pumpe.

Tak for svar
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"