Vandskifte

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Vandskifte

Indlæg af Dragefisken »

Jeg sider og overvejer hvor tit man skal foretage vandskifte og hvor meget skal vand skal skiftes når man er i gang.

Jer har IKKE et osmoseanlæg, da mine vandforhold er ok. Jeg har fået at vide at hver gang jeg tilsætter nyt vand tilfører jeg næring i vandet hvilket ikke er godt. Så mine spørgsmål er

Hvorfor skifte vand overhovedet når det tilfører næring?

Hvor tit og hvor meget bør jeg skifte? (Jeg har et 160 liters akvarie.)

Skal jeg forvente et algeangreb når jeg skifter vand?

håber i kan hjælpe.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Tror jeg kan svare på nogle af dine spørgsmål...! (ret mig endelig)
Hvorfor skifte vand overhovedet når det tilfører næring?
Det er rigtigt at du tilfører næring når du skifter vand, men samtidigt skilder du dig også af med nogle af de ting din skummer ikk kan tage...!
Hvor tit og hvor meget bør jeg skifte? (Jeg har et 160 liters akvarie.)
Mener det er 10 % ca. en gang om måneden...!

Håber at det var svar nok på nogle af dine spørgsmål..!
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

At skifte vand er sådanset overflødigt medmindre der er noget galt med vandet. Hvis alt kører som det skal, og alle værdier er hvor de skal være, er der heller ingen grund til at skifte vand.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
cwdirect
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2007

Vandskifte

Indlæg af cwdirect »

mads-fisk skrev:At skifte vand er sådanset overflødigt medmindre der er noget galt med vandet. Hvis alt kører som det skal, og alle værdier er hvor de skal være, er der heller ingen grund til at skifte vand.
Hej Mads

Det tror jeg også er korrekt det du skriver. Der fordamper jo også en hel del og dermed sker der jo et automatisk vandskifte der - er det ikke rigtigt?

Mvh. Casper
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg tror der er rigtigt mange meninger om det, nogle skifter vand en gang om ugen, andre skifter aldrig vand så det er svært at sige, men gør som du finder det bedst :wink: . Udskiftning af fordampet vand tæller ikke, for der får man ikke alle affaldsstofferne ud.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Re: Vandskifte

Indlæg af mads-fisk »

cwdirect skrev:
mads-fisk skrev:At skifte vand er sådanset overflødigt medmindre der er noget galt med vandet. Hvis alt kører som det skal, og alle værdier er hvor de skal være, er der heller ingen grund til at skifte vand.
Hej Mads

Det tror jeg også er korrekt det du skriver. Der fordamper jo også en hel del og dermed sker der jo et automatisk vandskifte der - er det ikke rigtigt?

Mvh. Casper
Se Mikkels indlæg. -Det eneste der bliver skifter ud, er at helt rent vand (H2O) skiftes ud med noget knap så rent vand.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

Når der fordamper vand fra akvariet er det stort set rent H2O der fordamper.
Dvs at de salte og mineraler der er i almindelig vandhane vand ikke forsvinder.
Hver gang du tilsætter nyt vand pga af fordampning tilsætter du salte og mineraler.
Disse forsvinder ikke alle lige nemt igen, dvs der ophobes faktisk hele tiden flere og flere af disse stoffer.
Derfor kan det være godt at lave vandskifte, fordi du på denne måde får disse stoffer med ud af akvariet, via det vand du smider ud.

Et osmose anlæg begrænser mængden af de salte og mineraler du tilsætter når du fylder vand på pga fordampning.
Bruger man osmose vand vil der derfor ikke være den samme behov for vandskifte.
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

er enig med baumann
det er en god ide at få affaldsstofferne ud af akvariet
så de ikke hober sig op
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En anden og måske overset fordel ved jævnlige vandskift er at der dermed også tilføres sporelementer, dette er især vigtigt for alle dem som ikke dosere disse jævnligt. Jeg har på en tysk side læst at manden der ikke tilsatte sporelementer men udelukkende skiftede vand og ved det havde opnået bedre farver og vækst på sine koraller.
Jeg skifter selv ca. 200 liter om måneden, hvilket svarer til 20%
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Baumann skrev:Når der fordamper vand fra akvariet er det stort set rent H2O der fordamper.
Dvs at de salte og mineraler der er i almindelig vandhane vand ikke forsvinder.
Hver gang du tilsætter nyt vand pga af fordampning tilsætter du salte og mineraler.
Disse forsvinder ikke alle lige nemt igen, dvs der ophobes faktisk hele tiden flere og flere af disse stoffer.
Derfor kan det være godt at lave vandskifte, fordi du på denne måde får disse stoffer med ud af akvariet, via det vand du smider ud.

Et osmose anlæg begrænser mængden af de salte og mineraler du tilsætter når du fylder vand på pga fordampning.
Bruger man osmose vand vil der derfor ikke være den samme behov for vandskifte.
Mange tungmetaller, som kommer i akvariet gennem hanevand, bindes til calcium (stenene) og vil derfor ikke komme ud igen ved vandskifte.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der er mange delte meninger om vandskifte for tiden. Jeg er selv tilhænger af at skifte vand fra tid til anden og jeg anvender ikke osmoseanlæg. Ikke desdo mindre er jeg overbevist om, at den største synder i forhold til næringstilførsel foregår via foderet. Det er også kun fordi, at jeg ikke kan måle hverken nitrat eller fosfat i ledningsvandet.

Mht. tungmetaller, er nogle af disse rent faktisk også sporstoffer for vores dyr. Disse introduceres også til en vis grad akvariet via foder.

Endelig kan man køre sit ledningsvand en tur igennem aktivt kul. Dette binder også tungmetaller, men det fjerner ikke nitrat og fosfat, hvis man har dette i ledningsvandet, hvor man bor.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"