Vand i baljen og larm i hytten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9430 Vadum
Geografisk sted: Nørhalne

Vand i baljen og larm i hytten

Indlæg af puffer »

Tak for de mange lykønskninger med det nye akvarie. :lol: Nu er der så kommet (fersk)vand i baljen for lige at teste hele molevitten, inden den store premiere. Men ak, for h..... hvor det larmer! :shock: Og intet tér sig, som vi regnede med.
Pumpe (Aquabee UP2000/1) og skummer (Deltec APH600) skulle være gearet til 2000 l/h begge to, så de skulle jo gå fint hånd i hånd. Men pumpen suger returkammeret så tomt, som den nu kan slippe af sted med. Og den skulle jo gerne stå under vand ...

Nå men ikke nok med det. Røret til skummeren er monteret med et overløb (t-stykke), så evt. overskydende vand kan løbe fra, og det skal jeg da lige love for, at det gjorde ... Først plaskede og sjaskede vandet ud af overløbet, så tog vi vand af. Det hjalp, men pumpen suger stadig sumpen tør. Er der noget, vi ikke helt har fattet? :roll:

Nu er der slukket for pjasken og summen og hvad vores sump ellers kunne finde på at udstøde af lyde ...
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Bare bliv ved med at smide mere og mere vand i systemet indtil den ikke suger returkammeret tomt. Det er jo det sidste led i en serieforbindelse, der vil blive påvirket, når vandet flyttes rundt andre steder.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Hej Mads

Vi startede med mere vand. Problemet var, at det løb via overløbet, der er monteret på røret fra akvariet til skummeren, så det fossede ud i det rene vand fra skummeren, og så er det jo ikke så rent mere ... men det er måske helt naturligt?
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En hane på røret til skummeren kan gøre underværker.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Ang larmen så prøv at ligge en filtersvamp under pumperne, hvis de står på sugekopperne kan pumperne godt brumme en del.
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

husk lige at skummeren er til saltvand og ikke ferskvand... :)
så hvis den ikke funker er det derfor
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Mere vand og mindre larm

Indlæg af puffer »

Tak for de gode tips - hanen har virkelig gjort underværker for larmen fra returpumpen - nu sluprer den ikke længere returkammeret tør.

Så er der bare larmen fra skummeren tilbage - lige nu står den på skridmåtter til et badekar - det har da hjulpet lidt, men vi forsøger med en filtersvamp, når vi får fingre i en.

:?: Vi regner med at få akvariet klar til saltvand i weekenden. Vi fyldte det op med ferskvand i weekenden. Kan vi hælde salt i det vand, når det har stået i 10 dage? Eller skal vi forfra igen?
/Christian og Anna

Billede
Baumann
Reactions:

Indlæg af Baumann »

puffer skrev:Hej Mads

Vi startede med mere vand. Problemet var, at det løb via overløbet, der er monteret på røret fra akvariet til skummeren, så det fossede ud i det rene vand fra skummeren, og så er det jo ikke så rent mere ... men det er måske helt naturligt?
Jeg er selv ved at starte saltvand op for første gang og sådan som jeg har forstået det skal alt vandet ikke gennem skummeren. Skummeren skal bare suge det vand den kan og resten ryger bare direkte retur til baljen. På denne måde slipper du også for at dit retur kammer bliver tømt.
Men det kan være jeg er helt galt på den :|
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

du kan sakens putte salt i hvis det har stået med cirk på men det bliver nok lidt tåget et par dage
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Men var opmærksom på at når man blander det i akvariet kan der forekomme kalk, som er næsten umuligt at få af :shock:
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

ØV! Så kommer vi nok til at tømme hele baljen - det har stået uden cirkulation :shock:

Det med kalk lyder grimt, men hvordan i alverden får man 500 l saltvand i baljen uden at blande i akvariet :?

Baumann, vi har fået en hane på, så vi kan justere vandmængden gennem slangen fra returpumpen, så nu kan den ikke længere suge kammeret tørt. Tror i øvrigt ikke, du er helt galt på den - sådan har vi også forstået det ...
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

Da jeg skulle ha vand i min balje, blandede jeg saltvandet i en 20L dunk og lod det stå i 15-30 min med en luftpumpe for så var saltet opløst og tågen væk . Derefter kunne vandet komme lige i baljen.
Selvom at det kun var 20L af gangen, så tager det ikke lang til at fylde en balje.
Har aldrig haft problemer med kalk. Har også hørt at det kan være ret hårdt for stenende, at blande saltet direkte i baljen.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg blandede i 3 17l spande og ventede til alt salt var opløst så bare i baljen det virkede fint
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

jeg smed det 700 liter i min balje og tilførte så lidt over 20 kg i løbet af nogle timer - men det var også før der kom sten i og der var fuld knald på min pumpe i mellem tiden
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Du kan sagtens blande det i baljen.
Tænd for et varmelegeme og lad det stå til vandet er 25grader.

Fuld cirkulation på og så blande saltet i stille og roligt. Så snart der sker udfældning rører du som en vild med en træpind eller andet, der ikke er metal.

Men lad nu være med at køre det gennem sumpen, før du har fået det blandet - det må ikke komme til at stå stille nogen steder.

Jeg slap ihvertfald for nogen form for udfældning i mit 250liters på den måde.

Mvh
Kim
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Jeg ville opløse det i en spand først og så hælde det over i baljen. Prøvede på mit 250 l. at blande det i baljen og fik det ondenste kalklag.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"