Er mange ved at være træt af deres Bio-Pellets ?
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Er mange ved at være træt af deres Bio-Pellets ?
Syntes der er flere og flere der sælger deres pellets.. og en del der skriver de stopper med dem..
Har selv fået cyano, hvilket der ikke er set i min tank før ( har dog kun kært ca 7 måneder ) men en lille smule cyano skal da ikke slå os ud skal det....?
Har selv fået cyano, hvilket der ikke er set i min tank før ( har dog kun kært ca 7 måneder ) men en lille smule cyano skal da ikke slå os ud skal det....?
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Er mange ved at være træt af deres Bio-Pellets ?
Der er også mange blandede meninger om dem på Reefcentral og andre fora rundt omkring i verden.
Det har dog stadig ikke skræmt mig fra at forsøge at starte mit næste med en omgang pellets lige fra dag 1.
Det har dog stadig ikke skræmt mig fra at forsøge at starte mit næste med en omgang pellets lige fra dag 1.
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Tror heller ikke der sker de store ting ved at starte med dem, det er mere når pellets-ene kommer i en kørende tank med koraller og sådan, at der kan ske et eller andet fuck op.. Ville helt sikkert også til hver en tid altid starte med pellets hvis jeg en dag skal starte nyt op.. De rykker satme Nitraten helt i bund, og så pænt hurtigt..
Mvh Troels
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg er skam ikke træt af mine, de har gjort livet meget lettere, det eneste sted hvor jeg har problemer er omkring Po4, men jeg fodrer osse ret kraftigt
men som med alle "mirakel" midler, så er der altid nogen der får problemer, fordi de enten går for hurtigt frem, forventer... ja mirakler, fordi det skete jo ved Poul.
men der er jo ikke nogen akvarier der kører fuldstændig ens.
og så er der jo den med tålmodigheden, ting tager tid
men som med alle "mirakel" midler, så er der altid nogen der får problemer, fordi de enten går for hurtigt frem, forventer... ja mirakler, fordi det skete jo ved Poul.
men der er jo ikke nogen akvarier der kører fuldstændig ens.
og så er der jo den med tålmodigheden, ting tager tid
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Godt at høre du også er tilfreds Brian..
Jeg tænker nemlig idt det samme med den skide tålmodighed og når folk som sagt har hørt hvor vildt det har virket for Poul, jamen så ka de fleste jo slet ikke slappe af..
Har sku endda selv haft problemer med at styre mig med ml om ugen, som skulle i reaktoren..
Overskriften skulle måske have heddet.... Har folk ikke lært tålmodigheden endnu..hehe
Jeg tænker nemlig idt det samme med den skide tålmodighed og når folk som sagt har hørt hvor vildt det har virket for Poul, jamen så ka de fleste jo slet ikke slappe af..
Har sku endda selv haft problemer med at styre mig med ml om ugen, som skulle i reaktoren..
Overskriften skulle måske have heddet.... Har folk ikke lært tålmodigheden endnu..hehe
Mvh Troels
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg kendte engang en Poul. Han var ikke for heldig!!!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Anders månsson skrev:jeg kendte engang en Poul. Han var ikke for heldig!!!

ak ja, den tålmodighed, efter at have arbejdet i branchen har jeg efterhånden lært en del om saltvandsakvaristers tålmodighed, eller rettere mangel på samme...
men der er som om nogen glemmer at ting tager tid i denne hobby, det tager osse tid inden pellets virker optimalt, i forhold til det vand de nu engang bliver brugt i
og nogle glemmer at læse hvad der står på det de bruger, og istedet lytter de kun til hvad der bliver sagt her på forum... det er osse fint nok, hvis det er 100% samme produkt,
men i dette tilfælde blandende man to produkter sammen, som måske er det samme, måske ikke, og så er det at det kan gå galt
at jeg mistede et par koraller, ja nu var det jo Hystrix, og de er lidt underlige, når de når en vis størrelse, og samtidig lavede min KH det hop
og sjovt nok, så er de fleste enige om at vandværdierne ikke må ændre sig for hurtigt, alligevel læsser de en god portion pellets i, med det resultat at bla nitrat dykker, til noget nær 0 i løbet af nul-komma-nix
jeg har besluttet mig for at mine pellets kører i minimum 6 måneder mere, inden jeg så meget som tænker på at overveje om de skal blive eller ud.
men indtil videre ser tingene ganske fornuftige ud, lige på nær Po4, men igen mit forbrug af bla Nori og frost, samt koralfoder er osse i den høje ende
og jeg overvejer da osse lige at give reaktoren ca 200 ml mere, da de så passer med max doseringen, for at se om det gør en forskel
Mvh. Brian
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Øhh sig mig lige er I 2 ikke lige hurtige nok til at dømme folk?? Inden i beskylder folk for at være utålmodige/uerfarne skulle I måske lige vente med at få svar fra ALLE dem I mener, der stopper/opgiver?
Jeg syntes ikke der er så mange, der har givet op på dem endnu, men indrømmer da blankt at jeg er en af dem. Jeg har aldrig ment at det var et mirakkel middel da vi vist næsten alle sammen godt er klar over et sådan ikke eksisterer.... trods nærmere modsat opråb her på forum fra nogle, der lovpriser dette produkt som den største opfindelse siden hjulet!
Årsagen til at jeg stopper er af flere grunde, men hovedsagligt er jeg i gang med planlægningen af en omlægning på mit setup og min reaktor passer så ikke rigtig ind og jeg gider ikke til at skulle til at bokse med reaktor igen....... Indkørslen af pillerne har ikke voldet mig nogen problemer med indholdet af levende og ej heller har jeg mistet noget på grund af pillerne. Der ud over passer det generelt ikke ind i mit setup at reaktoren udløb skal være ved skummerens indtag.
Dog vil jeg sige..... jeg startede hovedsagligt med det fordi at det skulle være sååå meget nemmere end VSV, man kunne ikke overdossere, pillerne skulle kontrollere både Fosfat, Nitrat, give foder til koraller osv, osv.... Men det viser sig jo at for at få effekt, skal man have den rigtige mængde (ikke for lidt, men sandelig heller ikke for meget.... man kunne så vist alligevel overdossere), man skal have det rigtige flow i reaktoren (ikke for meget og ikke for lidt) vandet fra reaktoren skal udmunde ved indtaget til skummeren osv, osv.... Det var lige pludselig ikke så nemt alligevel. så var det meget nemmere da man bare blandede en portion VSV og fyrede det i med en doseringspumpe.... der skulle man i det mindste bare sørge for ikke at overdosere og der er positiv effekt næsten med det samme.
Jeg syntes ikke der er så mange, der har givet op på dem endnu, men indrømmer da blankt at jeg er en af dem. Jeg har aldrig ment at det var et mirakkel middel da vi vist næsten alle sammen godt er klar over et sådan ikke eksisterer.... trods nærmere modsat opråb her på forum fra nogle, der lovpriser dette produkt som den største opfindelse siden hjulet!
Årsagen til at jeg stopper er af flere grunde, men hovedsagligt er jeg i gang med planlægningen af en omlægning på mit setup og min reaktor passer så ikke rigtig ind og jeg gider ikke til at skulle til at bokse med reaktor igen....... Indkørslen af pillerne har ikke voldet mig nogen problemer med indholdet af levende og ej heller har jeg mistet noget på grund af pillerne. Der ud over passer det generelt ikke ind i mit setup at reaktoren udløb skal være ved skummerens indtag.
Dog vil jeg sige..... jeg startede hovedsagligt med det fordi at det skulle være sååå meget nemmere end VSV, man kunne ikke overdossere, pillerne skulle kontrollere både Fosfat, Nitrat, give foder til koraller osv, osv.... Men det viser sig jo at for at få effekt, skal man have den rigtige mængde (ikke for lidt, men sandelig heller ikke for meget.... man kunne så vist alligevel overdossere), man skal have det rigtige flow i reaktoren (ikke for meget og ikke for lidt) vandet fra reaktoren skal udmunde ved indtaget til skummeren osv, osv.... Det var lige pludselig ikke så nemt alligevel. så var det meget nemmere da man bare blandede en portion VSV og fyrede det i med en doseringspumpe.... der skulle man i det mindste bare sørge for ikke at overdosere og der er positiv effekt næsten med det samme.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg stoppede pga dino problemer.
regner med at sku køre med disse piller igen, når jeg kommer det lort til livs
regner med at sku køre med disse piller igen, når jeg kommer det lort til livs

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jeg tror du overser noget i mit indlæg, jeg angiver utålmodighed som en mulig årsag, og ja jeg har godt set din salgstråd, men den har intet med min udtalelse at gøre, men det har det faktum at jeg efterhånden har oplevet en del saltvandsfolk qua mit tidligere job i petsupplyBruno skrev:Øhh sig mig lige er I 2 ikke lige hurtige nok til at dømme folk?? Inden i beskylder folk for at være utålmodige/uerfarne skulle I måske lige vente med at få svar fra ALLE dem I mener, der stopper/opgiver?
en anden ting der taler for udtalelsen omkring utålmodighed, er at vertex pellets ikke har været på markedet ret længe
til resten af dit indlæg, pellets er da lette, og husker man at læse vejledningen, så står der da osse på vertex at de kan overdoseres.
men det kan da ikke være lettere, i med pellets, reduceret mængde i starten , som øges langsomt, især i etablerede akvarier
flowet justeres på kuglehanen så de står og danser let, og det er sådan set det
at VSV er så let, som du gør det til, den tror jeg ikke på, det skal indkøres og det kan gå grusomt galt hvis man gør noget galt
og VSV kan da så vidt jeg ved osse overdoseres
Mvh. Brian
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Det må man sige ja tilBrian C skrev: og VSV kan da så vidt jeg ved osse overdoseres

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4000 Roskilde
I mine øjne er det den bedste investering jeg nogensinde har gjort. Jeg måler 0 i nitrat og 0,03 i phosphat og jeg fodrer 2-3 gange om dagen.
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
Hvad man så syntes er nemmest er jo så et spørgsmål om temperament... Personligt har jeg brugt en hel del mere tid på pellets end jeg har med VSV. Jeg skriver på intet tidspunkt at VSV ikke skal indkøres og hvis du læser mit indlæg vil du også se at jeg skriver at man skal sørge for ikke at overdosere.Brian C skrev:
at VSV er så let, som du gør det til, den tror jeg ikke på, det skal indkøres og det kan gå grusomt galt hvis man gør noget galt
og VSV kan da så vidt jeg ved osse overdoseres
Jeg skriver jo heller ikke at Pellets ikke virker og de sikkert er en god ide. Personligt gider jeg dem bare ikke mere da jeg alligevel skal lave om og JEG finder VSV meget nemmere... og jo VSV ER nemt..... lige så nemt som Pellets.... og lige så godt vil jeg vove at påstå
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
Gjorde jeg også mens jeg kørte VSV. Gør jeg ikke længere efter jeg droppede VSV og gik over på Pellets.....jens lyn skrev:..... Jeg måler 0 i nitrat og 0,03 i phosphat og jeg fodrer 2-3 gange om dagen.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ok så hvordan ligger kampen mellem VSV og pellets? Jeg kører selv VSV men har da helt sikkert overvejet pellets. Ikke fordi jeg synes det er nemmere - kan sgu godt overskue at smide lidt i hver dag- men mere fordi jeg havde en forhåbning om at det var endnu mere effektivt end VSV.
Så hvad er dommen om de to?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
Jeg tror faktisk det er et spørgsmål om temperament.... er du til æbler eller pærerBingocaller skrev:Ok så hvordan ligger kampen mellem VSV og pellets? Jeg kører selv VSV men har da helt sikkert overvejet pellets. Ikke fordi jeg synes det er nemmere - kan sgu godt overskue at smide lidt i hver dag- men mere fordi jeg havde en forhåbning om at det var endnu mere effektivt end VSV.

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: Ikke angivet
Herfra kan der også kun meldes tilbage om positive oplevelser med pellets. Havde (som flere andre) problemer i indkøringsfasen, men efter at de 2 svampe er blever fjernet samt montering af nylonnet læs: fiskenet oppe i toppen spiller min reaktor også bare derudaf.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har her i weekenden droppet mine pellets til fordel for rowaphos igen. Jeg har også fået problemer med fosfat, og som resultat heraf har jeg fået cyano. Først startede det i det små, men nu har det bredt sig voldsomt. Så derfor har jeg skiftet tilbage til rowaphos. Jeg fortryder jeg startede med dem i sin tid, for mit akvarium kørte fantastisk uden nitrat eller fosfat, men nu har jeg mistet en del koraller(har endnu ikke fundet fejlen, men måske pga. ændring i fosfaten) og en del farve på mange af mine acroporaer/montiporaer. Jeg vil mene, at man ikke skal starte med pellets, med mindre man har problemer med nitraten, for det fjerner åbenbart nitrat supergodt! Men hvis man har et velkørende akvarium, så lad være med ændre noget, for det man gør virker åbenbart
Jeg håber på at rowaphossen kan være med til at fjerne cyanoen - men er kun under indkøring af rowaphos igen...

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har nu valgt at køre både med pellets og rowa samtidig ( trods der skrives at det ikke spiller så godt sammen ) men har sku både Nitrat og fosfat, og det er ligesom om fosfaten kun bliver taget hos nogle af os og andre der selvfølgelig også bruger pellets får kun fjernet deres Nitrat..
Schwensen : du må da lige få suget dit cyano op inden det breder sig for meget, jeg havde også fået en hel del faktisk, sugede det op og tilsatte lidt nyt vand, og har intet set til det siden.. ( 7 - 9 - 13 )
Schwensen : du må da lige få suget dit cyano op inden det breder sig for meget, jeg havde også fået en hel del faktisk, sugede det op og tilsatte lidt nyt vand, og har intet set til det siden.. ( 7 - 9 - 13 )
Mvh Troels
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvor står der at Pellets og rowa ikke køre sammen ?? NP producenten, siger at man BØR bruge rowa hvis man har mange fisk elelr fodre meget, da det ikke optaget po4 lige så hurtig som no3.
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ved da ikke lige hvor det står, og gider ikke sidde her og skrive hvem der har fortalt mig det ved anden lejlighed.. Skriver bare at der er nogle der har skrevet eller mener at rowa ikke dur med pellets og fred være med det vel.. Det er jo vel bare en ekstra foranstaltning.. og den ville jeg jo så lige høre om var rigtig.. Men lad os da få manden på bordet og pine ham indtil vi får sandheden.. ( vertex og Np )
Men ved du da at der ikke sker noget....? du burde også vide at vertex/Np er de samme pellets, men der står sku lidt forskelligt på begges brugsforviringer, og hvad er rigtigt....?
Men ved du da at der ikke sker noget....? du burde også vide at vertex/Np er de samme pellets, men der står sku lidt forskelligt på begges brugsforviringer, og hvad er rigtigt....?
Mvh Troels
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
De er temlig sikkert det samme, og der er ikke et problem i at bruge rowa sammen med pellets. Jeg oplevede ingen problemer!
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Du kørte vel heller ikke særlig lang tid med dine pellets..
Men jeg bliver bestemt ved med at køre med begge ting og så må tiden jo vise om der sker noget ved det..
Men jeg bliver bestemt ved med at køre med begge ting og så må tiden jo vise om der sker noget ved det..
Mvh Troels
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det står på posen med vertex pelletsStarF skrev:Hvor står der at Pellets og rowa ikke køre sammen ?? NP producenten, siger at man BØR bruge rowa hvis man har mange fisk elelr fodre meget, da det ikke optaget po4 lige så hurtig som no3.
Mvh. Brian
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Syntes nok jeg havde set/hørt det et sted..
Jeg prøver nu lykken med begge dele alligevel..

Mvh Troels
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jamen det gør jeg da osse, og er det det der skal til så fint med det...Valentin skrev:Syntes nok jeg havde set/hørt det et sted..![]()
maskinparken er heldigvis stadig en hel del mindre end tidligere
Mvh. Brian
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4640 Fakse
mine pellets virker bare der er super
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det er sjovt hvis np og vertex er det samme, at der er så forskellig vejledning.Brian C skrev:det står på posen med vertex pelletsStarF skrev:Hvor står der at Pellets og rowa ikke køre sammen ?? NP producenten, siger at man BØR bruge rowa hvis man har mange fisk elelr fodre meget, da det ikke optaget po4 lige så hurtig som no3.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det er osse min tanke, det kunne være lidt sjovt at lave et forsøg med de to sat op mod hinanden, i noget identisk vandStarF skrev:det er sjovt hvis np og vertex er det samme, at der er så forskellig vejledning.Brian C skrev:det står på posen med vertex pelletsStarF skrev:Hvor står der at Pellets og rowa ikke køre sammen ?? NP producenten, siger at man BØR bruge rowa hvis man har mange fisk elelr fodre meget, da det ikke optaget po4 lige så hurtig som no3.
Mvh. Brian
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ville være et spændenden projekt..
Jeg har købt fra begge producenter og kan virkelig ikke se den mindste forskel..
Men var det ikke også et eller andet med at det skulle komme fra samme samle bånd og så være solgt videre til vertex og NP....?
Jeg har købt fra begge producenter og kan virkelig ikke se den mindste forskel..
Men var det ikke også et eller andet med at det skulle komme fra samme samle bånd og så være solgt videre til vertex og NP....?
Mvh Troels