400L med sump
400L med sump
Så har vi fået voes 400L Geis aquarium 120 x 60 x 60 med buet front og under skab og overløb.
Jeg har valgt at køre rørene igenem vægen og ud i et skab vi har i køkknet for at slippe for støj i stuen og så er der også mere plads i skabet til tekniken.
Sumpen er en Schuran acrul sump med mekaniskfiltrring og skummer.
Alt er fra Thomas Klovnfisken og jeg mangler kun at få HQI lampen af ham som er en Giesemann 2 x 250 wat 14000 K magen til den han har over koral øen.
lidt billeder af opstarten.
Hilsen Steen.
Jeg har valgt at køre rørene igenem vægen og ud i et skab vi har i køkknet for at slippe for støj i stuen og så er der også mere plads i skabet til tekniken.
Sumpen er en Schuran acrul sump med mekaniskfiltrring og skummer.
Alt er fra Thomas Klovnfisken og jeg mangler kun at få HQI lampen af ham som er en Giesemann 2 x 250 wat 14000 K magen til den han har over koral øen.
lidt billeder af opstarten.
Hilsen Steen.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Næ men det har været pisse dyrt.
Jeg har købt det meste brugt inde hos Thomas og det er kun kalkreaktoren der er helt ny.
Jeg har uv og ozonisator der også kommer på men der mangler jeg lige lidt reserve dele.
Jeg har en retur pumpe og en tunze med single controller som giver flov i baljen.
end til videre har jeg 65 Kg levene sten i baljen.
Jeg har købt det meste brugt inde hos Thomas og det er kun kalkreaktoren der er helt ny.
Jeg har uv og ozonisator der også kommer på men der mangler jeg lige lidt reserve dele.
Jeg har en retur pumpe og en tunze med single controller som giver flov i baljen.
end til videre har jeg 65 Kg levene sten i baljen.
Den blå hane er frem løb til sumpen og først skal det igenem vat for at tage det værste skidt og så ryger vandet ned i det næste kammer, hvor noget af vandet går ned i nogle rør og ienem nogle filter poser her kan man have feks. aktivt kul eller ligene .. og den anden halvdel går ned i en propel der risler vandet over koral grus og videre ud i kammeret med filter poserne.
Fra det kammer går vandet ud til skummer og retur pumpen til akvariet.
Skummerens retur vand føres ned i filterposerne igen.
der sider 3 stk filterposer i sumpen.
Steen.
Fra det kammer går vandet ud til skummer og retur pumpen til akvariet.
Skummerens retur vand føres ned i filterposerne igen.
der sider 3 stk filterposer i sumpen.
Steen.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
normalt vil de nye skiver sidde fast på stenen allerede når den deler sig.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Nu har jeg ikke haft den i så lang tid men ind til videre virker den ret god.
Men den larmer en del og det er som om at der ikke er plads nok til pumpen der føder skummeren når der også skal stå en retur pumpe.
så den kunne godt havde været en 5 - 10cm bredere.
Der hvor vandet risler ned over coral gruset virker det som om at vandet bliver afkølet samtidig.
som er en ret god ting og det er samtidig mugligt at montere en blæser i kameret da det ikke bliver fyldt med vand så luft kan blæse hend over gruset men ind til videre har jeg ikke gjort det, jeg ser lige om det bliver nødvendigt først.
Problemet med larmen er at returrøret fra skummeren står og bobler og det gør de 3 rør også der går ned i de filterposerne.
Jeg har prøvet at justere vandstanden i sumpen for at se om det kunne hjælpe men det gjorde det ikke.
Skruger jeg ned for vand tilførlsen i skummeren holder den op med at boble men så træker den heller ikke luft med ind.
Thomas har skrevet til Shuran for at finde en løsning på problemet.
Så end til videre så bobler den lidt inde i skabet.
Steen.
Men den larmer en del og det er som om at der ikke er plads nok til pumpen der føder skummeren når der også skal stå en retur pumpe.
så den kunne godt havde været en 5 - 10cm bredere.
Der hvor vandet risler ned over coral gruset virker det som om at vandet bliver afkølet samtidig.
som er en ret god ting og det er samtidig mugligt at montere en blæser i kameret da det ikke bliver fyldt med vand så luft kan blæse hend over gruset men ind til videre har jeg ikke gjort det, jeg ser lige om det bliver nødvendigt først.
Problemet med larmen er at returrøret fra skummeren står og bobler og det gør de 3 rør også der går ned i de filterposerne.
Jeg har prøvet at justere vandstanden i sumpen for at se om det kunne hjælpe men det gjorde det ikke.
Skruger jeg ned for vand tilførlsen i skummeren holder den op med at boble men så træker den heller ikke luft med ind.
Thomas har skrevet til Shuran for at finde en løsning på problemet.
Så end til videre så bobler den lidt inde i skabet.
Steen.
lige en opdatering på tråden så ser akvariet sådan ud efter næsten 5 månder.
Min sump larmer stadig forde både mig og Thomas ikke har kunne finde en dag hvor vi kunne kigge på det sammen så det må jeg leve med lidt endnu.
Propelen der sider i sumpen over det biologiske filter har det med at den stopper med at snore rundt og man er så nød til lige at skubbe den igang igen lidt ireterne system da den er svær at komme ind til uden at man tager skummereen op af sumpen så man kan træke baken ud den er monteret under.
Jeg har kun lavet et vandskifte på akavriet og det var igår og der skiftede jeg 50 L vand ud.
Jeg kører med UV lys 24/7 og kun en gang imellem har jeg sat min ozonisator til og den køre max 2 dage jeg er lidt forsigtig med den da jeg ikke har en styring til den endnu men det får jeg nok købt en dag.
Mange af de små fragtmenter jeg har købt er vokset ret meget og jeg har ikke mistet andet end en hamercoral og en lille blå musling samt en hugo som jeg fandt en dag på gulvet og den var ikke til at få liv i igen.
Nitrit 0
Nitrat 0
CA 500 Lidt højt.
KH 11 - 12
Magnesium 1500 Lidt højt.
PH 8.3
Salt 1023
Temp 25-27 Grader.
Steen
Min sump larmer stadig forde både mig og Thomas ikke har kunne finde en dag hvor vi kunne kigge på det sammen så det må jeg leve med lidt endnu.
Propelen der sider i sumpen over det biologiske filter har det med at den stopper med at snore rundt og man er så nød til lige at skubbe den igang igen lidt ireterne system da den er svær at komme ind til uden at man tager skummereen op af sumpen så man kan træke baken ud den er monteret under.
Jeg har kun lavet et vandskifte på akavriet og det var igår og der skiftede jeg 50 L vand ud.
Jeg kører med UV lys 24/7 og kun en gang imellem har jeg sat min ozonisator til og den køre max 2 dage jeg er lidt forsigtig med den da jeg ikke har en styring til den endnu men det får jeg nok købt en dag.
Mange af de små fragtmenter jeg har købt er vokset ret meget og jeg har ikke mistet andet end en hamercoral og en lille blå musling samt en hugo som jeg fandt en dag på gulvet og den var ikke til at få liv i igen.
Nitrit 0
Nitrat 0
CA 500 Lidt højt.
KH 11 - 12
Magnesium 1500 Lidt højt.
PH 8.3
Salt 1023
Temp 25-27 Grader.
Steen
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
det tror jeg eftersom den er dødrigtigt flot! har hugoen nok af leve af?

Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
det er nogle spændende ting!
Korallerne kan man næsten ikke se hvilke arter det er, kunne det være muligt at se lidt nærmere på dem (closeupsere)?
Hvad er det for en kirurg der svømmer nederst til venstre på sidste foto?
Korallerne kan man næsten ikke se hvilke arter det er, kunne det være muligt at se lidt nærmere på dem (closeupsere)?
Hvad er det for en kirurg der svømmer nederst til venstre på sidste foto?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
Mine fisk jeg har i akvariet.
2 stk Xanthichthys auromarginatus
1 stk Pseudochromis Porphyreus
1 stk Centropyge loriculus ( Flame Angel )
1 skt Mandarinfisk
1 stk Ctenochaetus strigosus ( Cola Kirurg ) den nederst i højere hjørne i akvariet.
Se flere billeder i mit album desvære har jeg ikke haft tid til at tage billeder af det hele og lagt ind i albumet.
http://www.saltvandsforum.dk/album.php?user_id=704
Jeg har næsten ikke nogle alger tilbage andet end dem der kommer på ruden så jeg fodere med tang ved siden af og de spiser alle af det på nær lige min manderin fisk den har jeg kun fået til at gå i en flaske for at tage frostene æg.
Steen
2 stk Xanthichthys auromarginatus
1 stk Pseudochromis Porphyreus
1 stk Centropyge loriculus ( Flame Angel )
1 skt Mandarinfisk
1 stk Ctenochaetus strigosus ( Cola Kirurg ) den nederst i højere hjørne i akvariet.
Se flere billeder i mit album desvære har jeg ikke haft tid til at tage billeder af det hele og lagt ind i albumet.
http://www.saltvandsforum.dk/album.php?user_id=704
Jeg har næsten ikke nogle alger tilbage andet end dem der kommer på ruden så jeg fodere med tang ved siden af og de spiser alle af det på nær lige min manderin fisk den har jeg kun fået til at gå i en flaske for at tage frostene æg.
Steen