VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Alger på sandbund, ??
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Alger på sandbund, ??
JEg undrer mig til tider over hvorfor jeg til stadighed får alger på min sandbund.
jeg har sat en tunze til at blæse lidt hen over sandbunden, hvilket hjælper lidt, men har lidt svært ved at komem mit problem tillivs.
Det er et lilel hjørneakvarie, men med 7000 liters cirkulation ca.
alt for stor skummer i sumpen osv, kun 3 fisk, men ok med koraller...
Der er i plamager lidt røde alger , som jeg troede var cyano, men cyano testen viste at det IKKe var cyano.
Derudover bliver sandbunden brunlig, og får en "skorpe" , hvis ikke der cirkulerer vand i god mængde hen over denne...
Nogen forslag.... Fodrer kun hver 2.-3 dag og ganske lidt, pga kun 3 fisk.
nitrit = 0
Nitrat = på ca 3...
PH 8,3
Fosfat = 0
KH = 9,5
Silikat = 0
Calcium = 480
Magnesium = 1480
der blvier ikke tilsat noget som helst, ud over lidt KH buffer den sidste måned, for at se om det kun hive kh op fra 6,0 - 9,0 ca ...
120 watt T5 geisemann blandede rør.
jeg kan gpdt få suget algerne op, men medmindre vandet blæser hen over bunden, så kommer der et nyt lag...
let brunt til rødt...
Ingen alger What so ever på sten eller ruder .....
jeg har sat en tunze til at blæse lidt hen over sandbunden, hvilket hjælper lidt, men har lidt svært ved at komem mit problem tillivs.
Det er et lilel hjørneakvarie, men med 7000 liters cirkulation ca.
alt for stor skummer i sumpen osv, kun 3 fisk, men ok med koraller...
Der er i plamager lidt røde alger , som jeg troede var cyano, men cyano testen viste at det IKKe var cyano.
Derudover bliver sandbunden brunlig, og får en "skorpe" , hvis ikke der cirkulerer vand i god mængde hen over denne...
Nogen forslag.... Fodrer kun hver 2.-3 dag og ganske lidt, pga kun 3 fisk.
nitrit = 0
Nitrat = på ca 3...
PH 8,3
Fosfat = 0
KH = 9,5
Silikat = 0
Calcium = 480
Magnesium = 1480
der blvier ikke tilsat noget som helst, ud over lidt KH buffer den sidste måned, for at se om det kun hive kh op fra 6,0 - 9,0 ca ...
120 watt T5 geisemann blandede rør.
jeg kan gpdt få suget algerne op, men medmindre vandet blæser hen over bunden, så kommer der et nyt lag...
let brunt til rødt...
Ingen alger What so ever på sten eller ruder .....
***** ApFolmer@hotmail.com *****
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Re: Alger på sandbund, ??
Et fint alge lag kommet let - hvor gammelt er akvariet? Hjørneakvariet er vist pr definition svære at lave en
"rigtig" god cirkulation i - HAR JEG HØRT!!
Alt efter hvilken type sandbund du har, kunne en sandsøstjerne hjælpe lidt.
Ellers er glassnegle også rigtig gode! Begge er dyr der vender rundt i sandet.
"rigtig" god cirkulation i - HAR JEG HØRT!!

Alt efter hvilken type sandbund du har, kunne en sandsøstjerne hjælpe lidt.
Ellers er glassnegle også rigtig gode! Begge er dyr der vender rundt i sandet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvad har du i af algeædere?
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
levende i akvariet...
Hugo
2 klovne
blå plaet
2 eremit
ellers er der en del små snegle med hus.. ved sgu ik om det er noget ??
har prøvet turbosnegle før, men de dør for mig.. kan bare IKKE måle noget i vandet som burde gøre dette..
akvariet er ca 8-10 mdr nu ca...
Hugo
2 klovne
blå plaet
2 eremit
ellers er der en del små snegle med hus.. ved sgu ik om det er noget ??
har prøvet turbosnegle før, men de dør for mig.. kan bare IKKE måle noget i vandet som burde gøre dette..
akvariet er ca 8-10 mdr nu ca...
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3320 Skævinge
- Saltvand siden?: 1991
- Geografisk sted: "Reservatet"
Hmmm,prøv at sætte din lystid ned,hva er den btw ?
Ka måske være for meget næring i vandet.
Prøv evt med noget makro alge,caulerpa a en eller anden slags,gerne i sumpen med lidt lys.
Måske kan den udkonkurere dine andre alger,også ka du jo bare "høste" caulerpaen når den bliver for voldsom.
Gi en stængel til Paletten og se om den ikke ka li det !?
Ka måske være for meget næring i vandet.
Prøv evt med noget makro alge,caulerpa a en eller anden slags,gerne i sumpen med lidt lys.
Måske kan den udkonkurere dine andre alger,også ka du jo bare "høste" caulerpaen når den bliver for voldsom.
Gi en stængel til Paletten og se om den ikke ka li det !?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Kunne måske være dinoflagelater....måden de opfører sig på!.. dannes der luftbobler i algelaget som evt. hæver sig over bunden? Ved for meget næring i vandet ville du også have problemer på ruder og sten så derfor tror jeg vi taler om et cyano/dino problem disse to er ikke afhængige af fosfat og nitrat og kan dukke op når som helst.
Du kunne have et silicatproblem....jeg ved ikke om du bruger osmosevand med silicatfilter.
Du kunne have et silicatproblem....jeg ved ikke om du bruger osmosevand med silicatfilter.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Jeg bøvler på samme måde... Hvordan slipper man af med cyano/dino?
Mvh.
Trine

Trine

- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har forresten lidt Caulerpa alger i sumepn, med lys over, og uanset om der er 36 watt Gro lux eller 11 watt sparepære, så æmndrer det ikek noget. Der er IKKE næring i vandet til at alger eller dem i sumpen, gror betydeligt..
Har selv mistænkt det for at være DInoér, da der af og til er lidt luftbobler i nemlig, .. Men er lidt i tvivl om jeg tør hælde kemi i ....
HAR lidt spørgsmål :
- Hvordan kommer man dem til livs uden kemi ?, har kørt med høj KH+Ph i moget tid, uden held. Har suget dem op uden held osv..
- Kan dette være skyld i at jeg ikke kan holde Turbosnegle `?
Jeg har noget "PhycoEX" fra Aqua Biotica stående... Men ved ik om jeg tør.... Jeg kan se den også dræber caulerpa, så de skal jo opp først.... Men hvad med koraller og fisk ???
Har selv mistænkt det for at være DInoér, da der af og til er lidt luftbobler i nemlig, .. Men er lidt i tvivl om jeg tør hælde kemi i ....
HAR lidt spørgsmål :
- Hvordan kommer man dem til livs uden kemi ?, har kørt med høj KH+Ph i moget tid, uden held. Har suget dem op uden held osv..
- Kan dette være skyld i at jeg ikke kan holde Turbosnegle `?
Jeg har noget "PhycoEX" fra Aqua Biotica stående... Men ved ik om jeg tør.... Jeg kan se den også dræber caulerpa, så de skal jo opp først.... Men hvad med koraller og fisk ???
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Uanset om det er cyano, dinoflagelatter eller andre alger som ligger på bunden, vil der dannes sig luftbobler i det.
Hvis algetæppet er væk om morgenen, men tiltager i løbet af dagen så er det dinoflagelatter.
De alger som du har burde ikke kunne slå nogle turbosnegle ned, men det kan dine eremitkrebs tilgæld.
Hvilke testsæt bruger du??
Hvis algetæppet er væk om morgenen, men tiltager i løbet af dagen så er det dinoflagelatter.
De alger som du har burde ikke kunne slå nogle turbosnegle ned, men det kan dine eremitkrebs tilgæld.
Hvilke testsæt bruger du??
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3320 Skævinge
- Saltvand siden?: 1991
- Geografisk sted: "Reservatet"
apfolmer skrev: nitrit = 0
Nitrat = på ca 3...
PH 8,3
Fosfat = 0
KH = 9,5
Silikat = 0
Calcium = 480
Magnesium = 1480
Jeg ved ikke rigtigt om det er et Silikat problem hvis Silikaten er målt til 0 ?? Jeg kunne jo ta fejlleifkrarup skrev: Du kunne have et silicatproblem....jeg ved ikke om du bruger osmosevand med silicatfilter.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
Er med på en lytter her for jeg har et helt jule akvarie, rødt og rødt og mere rødt 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg ville ikke stole på en silicattest, men du svarer ikke på om du har silicatfilter på dit osmoseanlæg. Der vil typisk være silicat i vandhanevand og det hele fjernes ikke i osmoseanlægget.Molle skrev:apfolmer skrev: nitrit = 0
Nitrat = på ca 3...
PH 8,3
Fosfat = 0
KH = 9,5
Silikat = 0
Calcium = 480
Magnesium = 1480
Jeg ved ikke rigtigt om det er et Silikat problem hvis Silikaten er målt til 0 ?? Jeg kunne jo ta fejlleifkrarup skrev: Du kunne have et silicatproblem....jeg ved ikke om du bruger osmosevand med silicatfilter.
Jeg ville ikke komme kemi i. Både cyano og dino kan vise sig i perioder og forsvinde igen. Jeg synes at det er en dum ide at eksperimentere med Kh op og ned for at løse et problem....så vidt jeg ved er det aldrig bevist/sandsynliggjort at det hjælper, tværtimod kan det skade det biologiske miljø i akvariet med skade til følge.
Sug de alger/dinoer op du kan og sørg for at holde akvariet rent og se hvad der sker i løbet af de næste uger. Hvis dine dyr ikke er truet så ingen panikløsninger.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har osmose anlæg.
Jeg har hævet KH+Ph , da deftte i nogle tilfælde MÅSKE har løst problemet, ifgl div. forums.
Algen er væk om morgenen, og kommer iløbet af dagen, så går ud fra at det er dino...
Jeg har længe forsøgt med at suge algerne op, og fordrer også derfor meget lidt, og skiftet ca 10% vand hver 14 dag.. med osmose + salt målt til 1.025
Jeg har for 14 dage siden ca startet NP pellets op, så jeg tror også jeg lige venter og ser tiden lidt an, om det giver en positiv effekt på dette område.. Dog er jeg i tvivl om OM DINO KAN FORSVINDE UDEN BEKÆMPELSE , hvis de først er der ???
Jeg har hævet KH+Ph , da deftte i nogle tilfælde MÅSKE har løst problemet, ifgl div. forums.
Algen er væk om morgenen, og kommer iløbet af dagen, så går ud fra at det er dino...
Jeg har længe forsøgt med at suge algerne op, og fordrer også derfor meget lidt, og skiftet ca 10% vand hver 14 dag.. med osmose + salt målt til 1.025
Jeg har for 14 dage siden ca startet NP pellets op, så jeg tror også jeg lige venter og ser tiden lidt an, om det giver en positiv effekt på dette område.. Dog er jeg i tvivl om OM DINO KAN FORSVINDE UDEN BEKÆMPELSE , hvis de først er der ???
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg skriver for sjov og håber ikke det irriterer nogen eller er med til at forvirre mere end nødvendig..
biopellets virker sikkert hvis akvariet er forkert belastet,men man kan ikke få både i pose og sæk som produktet lover,nok om den debat
De brunlige alger er sikkert en blanding af kisel alger(diatomer),dinoflagellater og cyano bakterier det er de første alger som dukker op i et saltvandsakvarie og de sidste.kieselalgerne indeholder grundelementet kisel eller sillicum.. diatomer(brun alger) er i under klassen chrysophyte som mest findes i ferskvand de er encellede dyr med flageller(en flagel>en pisklignede del som bruges til bevægelse)
silikat mængden i vandet du bruger er derfor beroende på hvor meget der dukker op af disse.hvordan måler du silikat eller hvor?bruger du et silikat filter efter osmosen,har du en tds måler?
hvis silikat indeholdet er stort kommer der hurtigt et tykt chokolade lignende belægning.algerne forbruger silikaten og vil derfor eftyerhånden stagnere(æder sig ud af huset).hvis du så bruger almindelig vandhanevand til at erstatte fordampet vand er det skruen uden ende.
en forandring af lyskvalitet kan være med til at de trives bedre under et andet spektrum når pærene ældes,
når det er aller værst kan man faktisk opleve at rense bunden får alger om morgenen og allerede om aften er de vokset til igen.
når algerne brydes ned og dør udskiller de næring til vandet,en god skummer kan samle denne olie,filtring over aktivkul kan også hjælpe.under normale omstændigheder forsvinder disse alger når silikaten er forbrugt,det er derfor meningsløst at prøve bekæmpe den første vækst som opstår når akvariet er nyt,man må iøvrigt aldrig sætte dyr i et akvarie med kraftig kieselalgevækst samt under normale forhold er det mad til græssende snegle(cerith),mange polychaete orme,copepods og amphipods bare for at nævne nogle.så nøjes med bare at rense ruderne og lad bunden være..
og så til cyanoen>når kieselalgerne er begyndt på at forsvinde,ser man vanligt tegn på nye alger eller cyanobacteria som er er fotosyntetiske
de er ofte røde blå ,stærkt grønne ,brune,de har meget kraftig fotosyntese og laver iltbobler,denne er straks værre og meget svær at komme af med.samt der har en envne at holde fange næringen tilbage,men tæppet opløses let hvis der viftes over det med hånden,men derfor kan cyano stadig komme de steder som har meget omrøring...
brugen af antibiotika knækker dem,men til gengæld dræber også mange nyttige bakterier,ikke mindst denitrifikations bakterier..
samt når bakterier dør udskiller de selv antiiotiika
biopellets virker sikkert hvis akvariet er forkert belastet,men man kan ikke få både i pose og sæk som produktet lover,nok om den debat
De brunlige alger er sikkert en blanding af kisel alger(diatomer),dinoflagellater og cyano bakterier det er de første alger som dukker op i et saltvandsakvarie og de sidste.kieselalgerne indeholder grundelementet kisel eller sillicum.. diatomer(brun alger) er i under klassen chrysophyte som mest findes i ferskvand de er encellede dyr med flageller(en flagel>en pisklignede del som bruges til bevægelse)
silikat mængden i vandet du bruger er derfor beroende på hvor meget der dukker op af disse.hvordan måler du silikat eller hvor?bruger du et silikat filter efter osmosen,har du en tds måler?
hvis silikat indeholdet er stort kommer der hurtigt et tykt chokolade lignende belægning.algerne forbruger silikaten og vil derfor eftyerhånden stagnere(æder sig ud af huset).hvis du så bruger almindelig vandhanevand til at erstatte fordampet vand er det skruen uden ende.
en forandring af lyskvalitet kan være med til at de trives bedre under et andet spektrum når pærene ældes,
når det er aller værst kan man faktisk opleve at rense bunden får alger om morgenen og allerede om aften er de vokset til igen.
når algerne brydes ned og dør udskiller de næring til vandet,en god skummer kan samle denne olie,filtring over aktivkul kan også hjælpe.under normale omstændigheder forsvinder disse alger når silikaten er forbrugt,det er derfor meningsløst at prøve bekæmpe den første vækst som opstår når akvariet er nyt,man må iøvrigt aldrig sætte dyr i et akvarie med kraftig kieselalgevækst samt under normale forhold er det mad til græssende snegle(cerith),mange polychaete orme,copepods og amphipods bare for at nævne nogle.så nøjes med bare at rense ruderne og lad bunden være..
og så til cyanoen>når kieselalgerne er begyndt på at forsvinde,ser man vanligt tegn på nye alger eller cyanobacteria som er er fotosyntetiske
de er ofte røde blå ,stærkt grønne ,brune,de har meget kraftig fotosyntese og laver iltbobler,denne er straks værre og meget svær at komme af med.samt der har en envne at holde fange næringen tilbage,men tæppet opløses let hvis der viftes over det med hånden,men derfor kan cyano stadig komme de steder som har meget omrøring...
brugen af antibiotika knækker dem,men til gengæld dræber også mange nyttige bakterier,ikke mindst denitrifikations bakterier..
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
så din konklusion ???
Jeg efterfylde rmed osmose, men har ingen TDS måler...
overvejer dog for en god ordens skyld at erstatte silicat mediet...
Jeg efterfylde rmed osmose, men har ingen TDS måler...
overvejer dog for en god ordens skyld at erstatte silicat mediet...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
LÆS DOG HVAD JEG SKRIVERapfolmer skrev:så din konklusion ???
nøjes med bare at rense ruderne og lad bunden være..
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Tak for info. Spændende med dyberegående forklaringerole. skrev:jeg skriver for sjov og håber ikke det irriterer nogen eller er med til at forvirre mere end nødvendig..
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så kan jeg fortælle dig at det kan de......egen erfaring.apfolmer skrev:Dog er jeg i tvivl om OM DINO KAN FORSVINDE UDEN BEKÆMPELSE , hvis de først er der ???
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
God forklaring Ole.ole. skrev:jeg skriver for sjov og håber ikke det irriterer nogen eller er med til at forvirre mere end nødvendig..
Denne gang forstod jeg hvert et ord

Men elsker stadig når du skriver med tunge ord

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
- Jeg troede det var mit akvarie, der var sådan et juleakvarie...Saltvandrasser.dk skrev:Er med på en lytter her for jeg har et helt jule akvarie, rødt og rødt og mere rødt

- I mit tilfælde er der intet om morgenen og der kommer mere og mere rødligt pis med luftbobler i hen af dagen- jeg mener da ellers at det er Cyano jeg har, da jeg prøvede den med lidt i et glas vand natten over og der blev vandet farvet rødt...
- kan jeg have Dino også/istedet for:?
PS: Jeg har nu i nogle uger haft 2 x 3500L/H pumper kørende mod førhen kun 1 x 3500L/H... (+ overløb, refugium mv. på ialt ca. 700L/H)
- Jeg syntes det må være rigeligt bevægelse til kun 160L...
- Dog er der bare meget skidt og møg på mine sten, måske de skulle støvsuges?
Min KH er kommet op omkring 9, men jeg har hele tiden haft for meget Nitrit og Nitrat på trods af ca. 35 kg LS til kun de 160L + 45L refugium..
PPS: - Jeg kan kun holde liv i Macroalger i et par uger, så jeg ved ikke rigtigt med for meget næring i vandet...

- TDS: Vand ind = 295-345 Vand ud = 7-9 - har dog tænkt på om jeg skulle have et stort silikatfilter, da det jeg har på ikke er meget større end menbramhuset og der alligevel også kommer de 7-9ppm ud af mit RO SI...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
jeg vil sige at du ikke kan bruge dine vandmålinger til så meget. Disse alger er hvor næringen er altså sikkert i sandet. sand kan holde på fantastike mængder af slam- Det kunne være sjovt at du prøver at suge et kilo sand ud i en spand med en hævert og så røre godt rundt og se hvordan vandet ser ud i spanden,så er svaret sikkert der.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
hvad er det for noget slam du snakker om?mad?alge debris?slim fra koraller?affald?alt dette kan føre til ophopnong af opløst næring.
Detrivorer og filter fødere trives med det men det er ikke ens betydende med at de gør det !!flowet spiller ind og diversiteten..hvad er hovedkilden til "problemet"?
dine test kit må dømme det!
Detrivorer og filter fødere trives med det men det er ikke ens betydende med at de gør det !!flowet spiller ind og diversiteten..hvad er hovedkilden til "problemet"?
dine test kit må dømme det!
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der ligger ikke slam på bunden. Jeg har nu siget det meste op, men syntes ret hurtigt der kommer en brunlig/rødlig hinde igen.
Hvilken bundlag er mest "optimalt" , hvis det står til jer ?? Overvejer helt at fjerne alt sandet, for der er ikke nogen alger andre steder
....
Hvilken bundlag er mest "optimalt" , hvis det står til jer ?? Overvejer helt at fjerne alt sandet, for der er ikke nogen alger andre steder

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
DSB eller BB! men 2 forskellige akvarister=2 forskellige svar!
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
jeg har oplevet at man ikke kan se slam på sandbunden men hvis man suger sandet ud og rører det godt rundt så indeholder det møj nok til at gøre vandet helt uggennemsigtigt. hvis det er tilfældet at du kan det med dit sand ville jeg også få det ud.
det mest optimale bundlag er intet bundlag. Men det er da flot med en kridhvid sandbund.
det mest optimale bundlag er intet bundlag. Men det er da flot med en kridhvid sandbund.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4390 Vipperød
Hvad med phosphat? for jeg har fundet ud af at det var mit problem!
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
det var da lidt af et postulatseier skrev: det mest optimale bundlag er intet bundlag. Men det er da flot med en kridhvid sandbund.

jeg har hørt om mange der får problemer med BB akvarier, så den holder ikke
det bedste bundlag, er et bundlag af passende tykkelse, og med masser af liv, det er et sundt bundlag, der kan holde sig selv pænt
og med masser af live menes der ikke sandfiltrerende dyr, som sandsøstjerner, søpølser/agurker, sandspisende gobier og lign
men alle de små snegle, orme, bakterier og myriader af andre organismer der findes der i
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Brian C skrev:det var da lidt af et postulatseier skrev: det mest optimale bundlag er intet bundlag. Men det er da flot med en kridhvid sandbund.![]()
det bedste bundlag, er et bundlag af passende tykkelse, og med masser af liv, det er et sundt bundlag, der kan holde sig selv pænt
og med masser af live menes der ikke sandfiltrerende dyr, som sandsøstjerner, søpølser/agurker, sandspisende gobier og lign
men alle de små snegle, orme, bakterier og myriader af andre organismer der findes der i

klart man kan få problemer med et bb akvarie, men de opstår bare ikke pga af sandbunden da den ikke forefindes.
men som ole skriver så er der nok en menning pr akvarist næsten denne er blot min, da jeg mener at det nemmeste er: at holde det så simpelt som muligt da der så er færre parametre der kan gå galt.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
vi er enige i at der er mange måder at gøre tingene påseier skrev:Brian C skrev:det var da lidt af et postulatseier skrev: det mest optimale bundlag er intet bundlag. Men det er da flot med en kridhvid sandbund.![]()
men alle de små snegle, orme, bakterier og myriader af andre organismer der findes der idet var da vist også lidt af et postulat du selv kom med der da der også er mange der får problemer et bundlag af passende tykkelse,hvad det så end er for en tykkelse.
klart man kan få problemer med et bb akvarie, men de opstår bare ikke pga af sandbunden da den ikke forefindes.
men som ole skriver så er der nok en menning pr akvarist næsten denne er blot min, da jeg mener at det nemmeste er: at holde det så simpelt som muligt da der så er færre parametre der kan gå galt.
men typisk så er mange af de folk (ikke alle) der får alvorlige problemer med bundlag, dem der har enten for tyndt bundlag, eller et udvalg af de dyr jeg nævner
og der sker altså nogle mekanismer i bundlaget som jeg er ret sikker på ikke sker i samme omfang i stenene, hvilket igen er medvirkende til et sundt akvarie
jeg ved godt at holdningen herhjemme, er så lidt bundlag som muligt, og så et lille DSB hvis man skal flotte sig, istedet for at lave et ordentligt bundlag i hovedakvariet
til glæde for livet i akvariet
så jeg skal gerne gentage mit "postulat" det optimale er et bundlag af en passende tykkelse med en god biodiversitet, og jeg ved at der er flere af de "store" navne inden for hobbyen i bla USA, som er af den samme mening
det er ikke et spørgsmål om en parameter mindre, men om et akvarie der er istand til at løse flere problemer af sig selv i form af en større bufferkapacitet
men nok om det
Mvh. Brian