første saltvands akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
christian T.
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Saltvand siden?: 2010

første saltvands akvarie

Indlæg af christian T. »

skal til at starte mit 250L saltvands akvarie.

har en spandpumpe (tetra tec ex1200) 1200L/timen, er der brug for mere strøm i vandet end det?
har en del ciclide sand som sammen med levende sten skal udgøre bunden af akvarie, hvor mange kg sten skal jeg have?

er det en god ide at indsugningen fra pumpen bliver lagt ned i overløbet?
og er det en god ide med en skummer?, hvis hvor skal den placeres?
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: første saltvands akvarie

Indlæg af Lehd »

Jamen, velkommen til en spændende hobby...

Jeg er selv ret ny i denne form for akvariehold, men syntes faktisk, at der var rigtig meget hjælp at hente ved at læse den artikel, som ligger øverst i "Ny i faget"-forum...

Mvh
Trine
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeps, Brians tråd om opstart af saltvandsakvarie, jeg tror du har brug for en del mere læsning :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hejsa og velkommen til.

Spandfilteret har jeg ingen erfaring med til saltvand, men der er da nogle der bruger det.

Skummer er i mit univers et must og især, som nystartet. Den skal sidde i dit overløb eller i din sump hvis du vælger sådan en, således at den kommer til at skumme overfladevandet.

Mht. sten, så kan jeg huske at jeg havde ca. 50 kg. levende sten i min gamle 250 l. balje. Det sand du nævner kender jeg ikke, men jeg vil råde dig til at bruge noget sand specielt til saltvand.

Der skal en del mere cirkulation i baljen når vi snakker saltvand og en tommelfingerregel siger mindst 10 gange i timen, men mange kører med langt kraftigere cirkulation. Det vigtigste er at der ikke omstår nogle "døde" zoner i akvariet, altså zoner uden vandbevægelse.

Som de andre nævner, så ligger der en rigtig god artikel om opstart her på siden, som jeg vil råde dig til at læse.

Sidst, men ikke mindst, så spørg løs før du ofre en masse penge på denne dejlige hobby.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

lige en ting mere ang. stenene, så skal de være så lette, som muligt. Altså de skal ikke veje et ton pr. styk :GO

Besøg evt. en i dit område med saltvand, så du kan komme til at se det live. Det er altid meget bedre og enormt hyggeligt at få en snak med en fellow reefer :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
christian T.
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af christian T. »

cilide sand er et tungt men fint sand, men never mind.
mere strøm og en skummer.

så prøver jeg foreløbig at kaste mig ud i noget med en spand pumpe, i stedet for en sump.
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af b2t »

Du kan jo få en billig luft skummer så er du da på den sikre side and det.. :) og sten er jo også til at skaffe i en ok pris.. Du har jo et akvarie.. Så det er kun at lave huld i det sætte overløb i.. lave en sump.. Du kan tit finde et billigt akvarie til det.. (Brugt) Sand ville også råde dig til at købe noget der er til saltvand..

Og hvis du ikke vil bore i dit akvarie så er der overløbskasse.. :) og ja mere cirkulation.. og lys.. :)

Vil nu bare råde dig til at gøre det rigtig fra starten ellers kan der gå ged i det.. og så står du der og mister lysten.. Det er jo et dejlig stykke møbel at kigge på når det køre som det skal.. :)

Jeg brugte også en del tid på at læse her inde imens jeg købte ting ind så jeg havde alt da jeg skulle starte det op.. :)
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
christian T.
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af christian T. »

har snakket med en anden om at bruge en spand pumpe, og det kan sagtens bruges da han selv gør det.
men en sump kan nok ikke undværes, da det holder vandstanden konstant, og bare en god måde at gemme fyldstof væk i.

takker for gode råd. keep it comming.
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af b2t »

Jamen hvis du laver en sump.. hvorfor så ikke bare bruge en billig luft skummer.. de kan jo fås til 350 kr.? kan ikke rigtig se hvad du vil bruge den der spand pumpe til.? den filtrer jo kun.. og ja det er jo bare at sætte filtervat i sumpen og så kommer du også til at bruge mere watt ved det da du jo stadig skal have en retur pumpe i sumpen.. :)
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"