Opstart af 220 liters i Kina

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Beijing, Kina

Opstart af 220 liters i Kina

Indlæg af ThomasE »

Hej allesammen.

Ja, saa blev det min tur!!!! Jeg har haft mange forskellige akvarier de sidste 20 aar, dog altid ferskvand og naesten altid discus.
For lidt over et aar siden flyttede jeg til Beijing da jeg fik tilbudt et interessant job.
Nu har jeg saa undvaeret at kunne gaa og rode med akvarier det sidste aar og da jeg er ret glad for at bo her i byen, begyndte jeg for at suge noget viden til mig her paa jeres dejlige forum for ca. 3 uger siden. Da jeg lissom kunne maerke hvilken vej det gik...

Discus fisk skulle det ikke vaere igen, ikke fordi jeg ikke er til dem mere, men som saa mange andre har skrevet herinde. Saa er saltvand jo nok noget de fleste med ferskvands akvarier taenker over ind i mellem. Samt at det store akvarie marked jeg bor naesten ved siden af, bare har saa meget dejligt saltvands akvarier, fisk, udstyr, koraller osv.

Tingene gaar jo som de skal gaa og for 1 uge siden, hvor jeg havde lidt for meget fritid gik jeg en runde paa markedet og begyndte at hoore lidt til priser og se de forskellige akvarie modeller og stoorelser an. Det tog jo ikke andet end et par timer, saa var jeg paa vej hjem igen - med lovning om levering inden for 1 time. (utroligt saa klar man kan blive naar det er noget der kan lade sig goore her og nu).

Saa her er hvad jeg koobte i foorste omgang:
- Akvarium med maalene 60x60x60cm i weissglas og overloobskammer som suger snask fra baade overflade og fra bund. (218 liter)
- Sump med maalene 50x50x45cm, opdelt i 3 kamre og med 30 cm vand maa den jo indeholde noget der ligner 75 liter vand.
- Underskab i lyst trae.
- 3000 l/t pumpe til cirkulering til sumpen.
- Skimmer, ved ikke hvad den hedder (men tilfoojer billeder og info lidt senere) men den er rimelig stor, motordreven og dejlig lydloos.
- Lampe med 150w hqi (10000K) og 2 stk blaa T5 roor.
- 5000 l/t wave maker / cirkulations pumpe.
- ca. 7 liter biokugler og 20 stk poroose roor (roorene er ca. 5 cm i diameter, 20 cm lange og ikke taget i brug endnu da jeg overvejer et refugium)
- sanilitets maaler og det bedste salt de havde til saltvands akvarier (2 poser a ca. 10 kg, saa jeg har ca. 8 kg tilbage efter saniliteten passer)
- 10-15 kg hvidt sand
- En lille glasbeholder med nogle sporestoffer (jeg snakker ikke for godt kinesisk, saa ved ikke saa meget mere om disse)
Dette fik jeg for 3500 yuan = ca. 2900 dkk (inkl. levering). Hvilket jeg syntes er meget billigt og nok en af de ting der goor at jeg kunne finde paa at opgradere til noget stoorre, lidt for hurtigt.

Efter en dag med vand og sanilitet paa omkring de 1.025, smuttede jeg ned og hentede:
- 16.5 kg levende sten i foorste omgang
- men da jeg ikke syntes det var nok, maatte jeg lige ned een gang til og nappe 13 kg mere.
Levende sten koster 20 yuan per kg = ca. 16.50 dkk per kg
Der var 3 smaa krabber i flamingokassen da jeg havde puttet stenene i akvariet, disse kunne jeg ikke lade vaere med at putte i akvariet ogsaa... haaber ikke de goor nogen skade? det kunne jeg ikke forestille mig, men ved det omvendt heller ikke.
Derudover er der masser af smaa tangloppe agtige dyr, nogle smaa orme og polypper eller hvad de hedder. (sidder paa LS og folder sig ud naar der er lys)

Nu har akvariet som sagt vaeret koorende 1 uge og nogle af korallerne har faaet en fin hinde af brun alger, men ikke saa meget som jeg havde frygtet.
Saa her kommer lige de foorste spoorgsmaal fra min side:
- Skal man vente med at tilsaette snegle, krebs eller andre algespisere? er det bedst at algerne faar frit slag til de er slaaet tilbage, eller er det ok at saette et lille "oprydnings" team igang?
- Naar min sump ikke er stoorre end den er, hvad vil I saa anbefale?
1. at lave et ca. 25x25x30 cm omraade hvor jeg kan have refugium og isaafald hvor meget lys og antal timer skal der til for at goore gavn?
2. putte de poroose roor ned og lade dem virke som en forstaerkning til det biologiske filter?
- Jeg har koort 6 timers belysning til nu. Jeg vil gerne op paa 8 eller 10 timer paa sigt, men hvornaar begynder jeg at trappe op?

Det var vist alt for nu.

Jeg vil tage et par billeder af akvariet lidt senere idag og ellers tage billeder fra akvarie markedet, da jeg haaber der er nogen som vil finde det interessant at se hvad der er paa saadan et akvarie marked i Kina + guide mig lidt paa vej, mht. valg af koraller og fisk.

Til slut en stor tak for alt den gode laesning jeg har kunnet finde her paa jeres side. Og rigtig god dag til jer alle...

Thomas
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Opstart af 220 liters i Kina

Indlæg af nielsk »

Spændende med sådan et internationalt akvarie. Kom også gerne med billeder fra dit lokale fiske/akvariemarked!
Men lad dit akvarie stå og køre ind en måneds tid men stenene omstiller sig og sandet bliver levende. Du vil kunne få mange forskellige råd herinde på forum men efter min erfaring kan man belaste systemet stille og roligt forholdsvis hurtigt.
Men krabber er no-go - til en anden gang. Træd på dem og smid dem væk.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Velkommen til forummet- vi glæder os til at se hvad I har "derude"..

Vent med algespisere til algerne er på tilbagetog..

Ja til refugie og nej til rør - brug pladsen til makroalger.

Fuld belysning med det samme, det hjælper på at få de biologiske processer op og køre.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen og tak for nogle hurtige svar.

Nielsk, hmm, nu er jeg jo traet af at jeg lod de smaa krabber komme med. Hvad er det der er saa skidt ved dem? Jeg tror jeg har set 5-6 stykker i akvariet til nu. Der er masser af liv i de LS jeg har faaet, alle mulige smaadyr. Jeg troede bare ikke at saa smaa krabber kunne goore nogen skade.
Jeg vil goore som I siger og lade soorge for at algerne er paa tilbagetog inden jeg begynder gradvist at tilsaette fisk og koraller.

Hougaard, ok refugium det bliver saa. Kan nogen sige noget om hvor mange timers lys saadan en mindre plamage planter skal have? og gerne hvor mange watt er noodvendigt? (evt. osse et god farve til paeren - Kelvin?)
Og med fuld belysning, mener du saa 24/7?

Pft. Thomas
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Tillykke det lyder rigtigt spændende! Det er nok mere økonomisk overkommelig at køre et saltvandsakvarium i Kina...ikke sandt!
Nej til biobolde, de er ikke nødvendige (men skader vist heller ikke), og nej til rør. 150 HQI er nok i underkanten til et 60 cm højt akvarium, hvis man vil holde lyskrævende koraller andre steder end i den øverste del.
De forkerte krabber tager fisk og koraller....og det er svært at vide om det er de forkerte....så væk med dem.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Brug 250W HQI eller 8X24 W T5 rør i god tysk kvalitet.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Fuld belysning = den belysning du vil køre med når systemet er i fuld drift. Lyset er jo katalysator til rigtigt mange biologiske processer.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej Leif

Osse tak til dig for dine svar.

Bioboldene er kun placeret i overloobskammeret og i det ene kammer i sumpen, som jeg vil kalde for "filteret" jeg kunne tage boldene ud af dette rum og putte roorene i istedet? samt filtervat i toppen. Men ved ikke om boldene er bedre naar det er til filtrering?

De levende sten er placeret saa korallerne kommer til at befinde sig fra 10-45 cm's dybde. Saa lyset skal ikke naa helt ned paa bunden. Eller er det stadigt for lidt?
De 2 stk T5 roor kunne jeg jo skifte til en anden farve end blaa? Da noget siger mig at de blaa ikke giver det samme antal lumens per watt, som et roor i 10000K skalaen?
Hvis ikke det er nok, saa vil jeg igang med at se efter et armatur med 250w eller 2x150w hqi. De koster jo ikke saerligt meget herude og stroommen er billigere end billig, saa den taenker jeg heller ikke saa meget paa.

Nu ved jeg jo ikke hvilken type koraller jeg gerne vil have, men jeg er nok mest til nogle af dem jeg har set hvor der er godt knald paa farverne. Men lad os se lidt naermere paa det naar jeg faar taget mig en stribe billeder og uploadet.

Har dette forum en upload funktion direkte til siden, eller skal jeg via en af de billed sharings hjemmesider? Hvilket ikke er saa nemt, da mange af disse er banlyst og forbudte i Kina.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Hougaard.

Kan du sige noget om hvad den anbefalede belysningstid er? Jeg er jo paa arbejde i dagstimerne, men vil gerne have lyset koorende til midnat hver dag. Saa alt fra 8-16 timer vil goore mig glad.

Og et sidespoorgsmaal kunne vaere om man maa have ekstra timer paa i weekenderne? eller om det oodelaegger noget?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

ThomasE skrev:Har dette forum en upload funktion direkte til siden, eller skal jeg via en af de billed sharings hjemmesider? Hvilket ikke er saa nemt, da mange af disse er banlyst og forbudte i Kina.
hvis du vælger "Skriv Indlæg" knappen (og ikke hurtigt-svar boksen) så kan du vedhæfte billeder :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Velkommen til! Det er jo ikke første gang vi har haft en mand i østen.
Den gamle chef var også der ude i en periode.
Der er ikke rigtigt nogen fast regel for hvor længe man skal have lys over akvariet. Da det er meget individuelt hvad folk har i akvariet. Jeg kører selv med lys i ca 11 timer pr dag. og det er så ligegyldigt om det er sommer, vinter mandag eller søndag.

Jeg har aldrig selv været i Beijing men ved dog nok om klimaet derude til at kunne forud se problemer for dig om sommeren. En køler vil nok være en fin ting at kigge på inden sommeren kommer igen. Istedet for en køler så er det også muligt at bruge en ventilator.

Hvordan er vandet i Beijing?? Hvis vandet ikke er meget rent - uden fosfat og nitrat blandt andet, vil du kunne opleve at du på sigt kan få problemer med alger. Da der sker en ophobning af næringen i vandet.

Jeg tror godt du kan bruge den 150w lampe også med de blå rør. En lampe med kun 10000 kelvin i, kan se lidt fesen ud i farverne. Og med hensyn til lys styrken, så gør det bare at de allermest lyskrævende koraller ikke skal sættes på bunden, men det passer også fint med de fleste LPS koraller.

Vi ser meget frem til at høre mere derude fra, både med billeder af dit akvarie, men også billeder fra diverse butikker, og meget gerne med adresser. Beijin er jo ikke så langt væk, kun 9 timer med fly
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej Carsten.

Tak for velkomsten, jeg er blot glad for at forummet eksisterer, det er jo vildt saa megen information der ligger i diverse traade. Maange timers laesning endnu...

- Jamen jeg vil proove at starte ud med 11 timer og holde den der, hvis det ser ud til at gaa godt det hele.

- Temperaturen skal jeg ikke taenke over, hverken sommer eller vinter. Der er central aircondition(sommer) varme(vinter) saa jeg har konstant 23-24 grader herhjemme og hvad jeg kan se til nu med ca. 10-12 timers belysning per dag, saa ligger akvariet paa 25=26 grader alle gange jeg har maalt. Saa temperaturen burde jeg kunne saette flueben ved og ikke spekulere saa meget paa .

- Jeg kender ikke til vandkvaliteten her i byen, jeg fik mig dog allieret med en kineser nede paa akvariemarkedet som snakker "halv engelsk" og han siger at vandet er godt. Regner med at jeg vil finde mig noget mere maaleudstyr, men det er ikke altsammen der er lige nemt at forklare ham naar han ikke snakker bedre engelsk end han goor og mit kinesisk stadigt er meget so so, saa jeg maa faa koobt diverse remedier hen af vejen. Men jeg har da luret af nede paa akvarie markedet at osmose anlaeg er ikke til at se finde nogen steder og vandet de bruger tapper de direkte fra en vandhane.

- Jeg haaber du har ret i at det 150w hqi + 2xT5 er nok, de har ikke armaturer med dobbelt hqi til denne stoorelse, saa jeg maa saette 2 lamper paa hvis 1 ikke er nok. Det vil dog se lidt maerkeligt ud tror jeg? men den tid den sorg.

- I maa endeligt spoorge loost, hvis der er noget I vil vide om Beijing, jeg har jo boet her en rum tid nu.
Adressen til akvarie markedet jeg har vaeret paa:
Nyrenjie (Ladystreet paa engelsk)
Maizidian st
Chaoyang district
10016 Beijing

Der er kopimarked med div. tooj, mobiltelefoner, golfudstyr osv i underetagen, mens overetagen er ren blomster og akvarie marked.

Her kommer lige et par snap shots, hvis ellers det virker med upload herfra.
Mit sidste discus akvarium (2.5x0.7x0.6)m
Mit sidste discus akvarium (2.5x0.7x0.6)m
Forfra
Forfra
Lidt taettere paa
Lidt taettere paa
Fra Venstre
Fra Venstre
Fra hoojre
Fra hoojre
Sumpen
Sumpen
Jeg er ikke sikker paa at min opstilling af LS holder, men jeg forsoogte at daekke wavemakeren og lave godt med spraekker huler. Men overvejer at lade opstillingen flade lidt mere ud, stigningen er ret stejl, saa mister gode solskins pladser til korallerne, er jeg bange for?

Mht. refugium i sumpen, saa er der ca 30x30 at goore godt med, men er reelt osse plads til en lille kasse med DSB paa ca. 40x10x15cm og stadig vaere areal paa 20x30cm til refugium. Er ideen med at inkludere DSB god nok, eller bliver det hele for presset saa?

I maa meget gerne komme med diverse inputs, jeg er som sagt meget groon og dette er mit foorste saltvands akvarie, men nok ikke det sidste :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg vil sige glem alt om DSB, det er spild af plads, når der ikke er mere plads end som så.
Istedet for vil jeg mene du bør finde plads til en ferskvands beholder. Du vil nok blive træt af at, efterfylde vand i akvariet hver dag. Det undgår du med en ferskvandsbeholder og en osmolator
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Fede mål på din nye tank!!!
Men forvent at dit flotte hvide sand bliver brunt 1 måned eller 2. Enten af dinoflaggelater eller cyanobakterier eller andre kieselalgetyper - det er en naturlig del af processen.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen.

Saa har jeg uploadet en stak billeder af markedet i "billeder" sektionen

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 29#p371929

- Carsten, takker for raadet. Jeg vil saa glemme alt om DSB og koncentrere mig om at lave et godt refugium dernede. Mht. efterfyldning af vand, saa vil jeg have fundet mig en osmolator... men er der nogen som ved hvad den hedder paa kinesisk? hehe

- nielsk, tak. Eneste bekymring til nu er at der er plads til et akvarie paa 1.2 m i laengden med samme dybde og hoojde, men jeg kunne bare ikke vente de 14 dage det tog foor den kunne leveres... Saa det var nok foorste brud med taalmodigheden fra min side. Mht. sandet saa maa jeg tage det som det kommer hen af vejen, bliver det grimt saa suger jeg overfladen op og fylder noget rent ned i akvariet.

God dag hjemme i Danmark
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen

Her lige et nyt billede af akvariet som jo er under indkooring.
DSC00650.JPG
DSC00650.JPG (78.23 KiB) Vist 5289 gange
Jeg fik koobt nogle planter til refugiet idag og paeren blev en 40w cfl paa 6000K. (I maa sige til hvis der er noget jeg har misset?) ifoolge den halvdaarlige kommunikation jeg havde med saelger, saa skulle refugieplanterne plantes i bundlag. Derfor den lille bakke med sand. Og han mente jeg skulle have en 150w hqi'er over refugiet.
DSC00626.JPG
DSC00626.JPG (74.42 KiB) Vist 5289 gange
Udover planterne til refugiet fik jeg lokket 2 levende sten fra ham, fyldt med smaa ??? ja nu spoorger jeg dumt, anemoner? polypper? ved ikke om I kan se det paa billederne her?
DSC00637.JPG
DSC00637.JPG (105.35 KiB) Vist 5289 gange
Der er en stor, som umiddelbart har samme glas roode farve some en glas rose. Er den god eller daarlig? (umiddelbart haaber jeg daarlig, for den sidder naermest paa bagsiden af stenen iforhold til de andre "ting" som jeg syntes er meget flottere. (og kan ses til venstre for den rosa ting/anemone)
DSC00644.JPG
DSC00644.JPG (92.13 KiB) Vist 5289 gange
Det er 4 timer de 2 nye sten kom i akvariet, saa de er ikke andet end lige begyndt at kigge lidt frem
DSC00646.JPG
DSC00646.JPG (95.6 KiB) Vist 5289 gange
Og et sidste billede af den anden sten. Haaber nogen kan se hvad disse er og evt. guide lidt i retning af hvor meget lys og cirkulation de skal have. Hvis det er polypper saa har de 8 groonne arme og lyseroode stilke.
DSC00647.JPG
DSC00647.JPG (83.64 KiB) Vist 5289 gange
Jeg haaber jeg kan vise et par tydligere billeder senere, hvis ellers de smaa tingester snart kigger mere frem. Men der var et helt taeppe af dem paa hver sten da vi tog dem op. Alt det lyseroodeagtige med knupper, skule gerne stadig vaere levenede.

Mvh
Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

på den øverste sten er der en noget Briareum sp. Det som tidligere kaldes Pachyclavularia viridis
http://www.meerwasser-lexikon.de/images ... Dr1V3f.jpg
Den skiveanemone, kommer du til at lave et meget bedre billed af, da det ikke er til at se om det er en rigtig skive anemone eller en såkaldt pestanemone.

Den nederste sten kunne godt se ud til at være over vokset med Briareum eller noget tilsvarende.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

150W over refugiet er det jeg ville kalde mega overkill :D Jeg har lige nu 26W over mit, men skifter snart ned til en 13W ;)
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

- Carsten. Ja det er praecis Briareum Sp2 som begge sten er fyldt med. Lige inden lyset slukkede var ca. 30% af dem fremme. Saa haaber de er mere friske imorgen. Der staar paa saltvandswiki at den Pachyclavularia viridis gerne vil have kraftig cirkulation, gaelder det saa osse for denne type Sp2? og skal de laengere op i akvariet, hvis de er lyskraevende?
Skiveanemonen eller pest anemonen fanger jeg lige et billede af imorgen.

- Schwensen. Det er jeg glad for at hoore, saa kan jeg ogsaa snildt nedgradere paeren naar der er gang i planterne.

Tak til jer begge
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det ser da ud som om du er rigtig godt på vej :GO

Med mindre det er nogle meget specielle alger du har fået til dit refugium, så vil jeg også mene at din 150w. hqi er unødvendig over et refugium. Mindre burde sagtens kunne gøre det.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ThomasE skrev:- Carsten. Ja det er praecis Briareum Sp2 som begge sten er fyldt med. Lige inden lyset slukkede var ca. 30% af dem fremme. Saa haaber de er mere friske imorgen. Der staar paa saltvandswiki at den Pachyclavularia viridis gerne vil have kraftig cirkulation, gaelder det saa osse for denne type Sp2? og skal de laengere op i akvariet, hvis de er lyskraevende?
Skiveanemonen eller pest anemonen fanger jeg lige et billede af imorgen.

- Schwensen. Det er jeg glad for at hoore, saa kan jeg ogsaa snildt nedgradere paeren naar der er gang i planterne.

Tak til jer begge

Korallen er ikke speciel lyskrævende. Og kræver heller ikke så meget cirkulation, faktisk er de ret nøjsomme og rimelige hårdføre. Når der kommer gang i væksten, skal dui være over dem jævnlæigt, da de ellers kan brede sig ganske meget.
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Tak til jer begge.

- Peters1. Jeg haaber at jeg er paa rette vej, nu har der vaeret vand i akvariet i 3.5 uge og syntes der bliver faerre og faerre alger at se.

- Carsten. Det lyder godt at de ikke er saa svaere at holde. Syntes nemlig de er temmelig dekorative.

Algeplanten i mit refugie er denne type:
http://dk.reeflex.net/tiere/2090_Botryo ... uvaria.htm

Saa maaske de er grunden til at saelgeren var saa indvilgende i at der skulle 150w til? Isaafald vil jeg nok proove at finde en anden algetype som ikke kraever saa meget lys.

Og er det for tidligt eller ved at vaere tid til at jeg kan finde mig et oprydningscrew? Og nogen anbefalinger til hvilke gutter jeg skal lede efter? hvis man taenker paa akvariets stoorelse.

Pft.
Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det vil nok være smart af finde en mindre lys krævende alge til akvariet.

Jo længere tid du kan sidde på hænderne, jo større chance er der for at det lykkes for dig.
Har du i hele taget behov for et oprydnings hold?? Hvis der ikke er alger i nogen større grad, vil jeg mene at du bare skal lade tiden råde.
Et antal Turbo eller Tectus snegle vil aldrig skade.

Men vær lige opmærksom på at Turbo snegle ikke kan vende sig hvis de falder om på "ryggen"
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Med mindre at strømmen koster næsten gratis, så ville jeg også finde en anden algetype til refugiet.. Men hvis ikke strømmen koster noget nævneværdigt, så fred være med det :GO

Lidt snegle vil jeg også mene altid er en god ting i baljen.. Mine turboer kan nu godt vende sig om. Fik at vide i Petsupply at der var en "turbo" snegl, som blot var kommet til at hedde turbosnegl i handelen, men som egentlig ikke var en turbo snegl og denne kunne ikke vende sig... Jeg kan selvfølgelig ikke huske de latinske navne på nogen af dem desværre :embarassed:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Peters1 skrev:Med mindre at strømmen koster næsten gratis, så ville jeg også finde en anden algetype til refugiet.. Men hvis ikke strømmen koster noget nævneværdigt, så fred være med det :GO

Lidt snegle vil jeg også mene altid er en god ting i baljen.. Mine turboer kan nu godt vende sig om. Fik at vide i Petsupply at der var en "turbo" snegl, som blot var kommet til at hedde turbosnegl i handelen, men som egentlig ikke var en turbo snegl og denne kunne ikke vende sig... Jeg kan selvfølgelig ikke huske de latinske navne på nogen af dem desværre :embarassed:

Bortset lige fra det kedelige fakta, at en 150W lampe lukket inde i et bord, vil give nogle ganske kedelige problemer med varmen, køleanlæg eller ej.

Det med sneglene er helt korrekt, men hvad er det man får hjem?? Ingen ved det helt med sikkerhed.
Jeg har engang købt "turbosnegle" som pludseligt enten sad over vandkanten, eller lå på gulvet. En ting var helt sikkert,
Turbo snegle var det ihvertfald ikke.

Thomas det kan være du skal tage et kig i den lokale fiskehandler, ikke akvariefisk, men spisefisk. De har som regel store bøtter med sådan nogle levende snegle. Det havde de ihvertfald i Hongkong
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen

Tak for raadene. Jeg vil nok helst undgaa at saette 150w ned i sumpen, saa jeg maa proove en anden algetype, hvis ikke denne vokser under de 40w. Det burde jeg vel kunne se om en uge eller 2?

Maaske jeg bare skal vente lidt mere og ikke goore noget endnu. Jeg har ikke noget decideret oonske om snegle og hugo'er i akvariet. Men hvis de er en del af et velfungerende saltvands akvarie saa vil jeg da anskaffe dem.

Jeg regner egentligt ikke med at der skal saa mange fisk i akvariet til den tid. Et par klovne fisk og lidt andet. Men vil derimod gerne have 10-15-20 koraller i, alt efter hvad de fylder hen af vejen.
Det er foorst naar alle alger er forsvuncet jeg skal begynde at putte koraller i ikk? og nogen anbefaling mht. antal per gang? 2-3 stykker?

God weekend
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at sætte mindre lys over de alger og se om de kunne leve med mindre lys.. Hvis ikke.. Ja så skulle du jo alligevel have nye alger :wc:

Ved ikke om snegle og hugo er et absolut must.. Hugoen er ikke i mine øjne, men sneglene synes jeg måske nok jeg ville putte i lige meget hvad. Det er altid rart at have lidt små skraldespande til at rende rundt i tilfælde af en fisk evt. skulle stille "finnerne" :sneaky2: bagved stenene..

Mht. til hvor mange koraller du kan putte i, så kan jeg ikke se nogen hindring i at putte så mange i, som du har lyst/råd/plads til. Dog synes jeg personligt at det er lidt sjovt at følge udviklingen i baljen/korallerne, som det hele vokser til.. Men har du mønten, så bare giv los, når værdierne er som de skal være :K
Brugeravatar
ThomasE
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14

Indlæg af ThomasE »

Hej igen

Saa er det tid til en lille update og et par spoorgsmaal mere...

Nu er der gaaet 1 maaned siden jeg kom vand i akvariet og gik igang. Der er stadig groon alge produktion, men det ser ud til at algerne er paa tilbage tog.
18102010022.jpg
Kan man faa for meget pods??? Jeg syntes det kribler og krabler over det hele nede i akvariet. Dem man kan se paa billedet herunder er primaert de pods som er over 3-4 mm i laengden. Alle de endnu mindre, som er 1-3 mm er ikke til at faa ooje paa, paa billederne. Men der er rigtig mange af disse. Nogle steder kan jeg taelle op mod 25-30 stykker paa 1 kvadrat centimeter glas.
18102010024.jpg
Nu havde jeg roort akvariet i over 2 uger, da jeg syntes at alge opblomstringen er speciel slem, hvis man renser ruderne osv. Altsaa alle de alger man skraber vaek flyder jo sikkert rundt og bliver til naering for de oovrige alger?
Men igaar rensede jeg ruderne og fjernede en del groone traad alger med en haevert. Saa nu ser akvariet saadan ud.
19102010031.jpg
Jeg koobte mig NO2 og NO3 test saet igaar.
NO2 siger < 0,3 mg/l
NO3 siger omkring 2.5 mg/l
Sanilitet 1.025
Temp 26 grader

Nitraten er lige hooj nok, eller er det mig som er en klovn til at omregne mg/l til ppm?

Jeg koobte Tetras test kit til Nitrit og Saliferts til Nitrat. Men vil dog hurtigt indskyde at jeg syntes at Tetra's er meget nemmere at aflaese, da der er tydeligt farveskift, hvis man er over de 0.3 mg/l. Nitrat test saettet viste en meget svag lyserood farve og jeg syntes den er meget svaerd at aflaese.

Algerne i refugiet ser ikke rigtig ud til at vokse, men de skal vel ogsaa have noget naering fra nogle dyr for at komme igang? Jeg tror at jeg koober de groonne alger til refugiet naar jeg er kommet lidt laengere, da de slet ikke skal have de samme forhold som dem jeg fik slaebt med hjem i foorste omgang.

Ellers tror jeg bare at jeg vil vaebne mig med noget mere taalmodighed, det er ikke nemt. Men nu er der gaaet een maaned, saa kan jeg vel osse klare een eller 2 maaender mere???

Jeres input er mere end velkomne.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Tillykke med dit fine setup og velkommen til den anden verden.

Vedr. krabber, så er de ikke altid slemme, men meget generelt sagt, så er dem med ''hår'' slemme i et saltvands akv. men de glatte kan væe meget underholdende, og gør sjældent nogle skade, jeg har selv ( desværre ) pt. kun 1 stk. som jeg har haft i over 2 år, en meget sød lille sag på ca 3 cm i diameter.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det skal nok blive godt når algerne kommer væk. Og det lader til at det sker nu.
Et no2 indhold på under 0,3 er stadig for højt. Og det kan derfor være at et andet testsæt er mere præcist.

Angående pods, så tror jeg ikke du kan få for mange. Og i selvsamme øjeblik der kommer fisk i akvariet, ser du dem ikke mere. så er det kun den bestand der gemmer sig i stenene som overlever.

Lars: Hvor læser du noget om krabber??
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"