Klovne gisper og er inaktive

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Klovne gisper og er inaktive

Indlæg af Julian »

Hej alle sammen,

så er den vidst gal igen - nu er det bare mine andre klovne der er blevet inaktive på bunden og ligger og gisper.

Da jeg købte tims klovne satte jeg en ny tank op - over night som mine O. klovne kunne komme ned i, de har ikke haft det hamrende godt i dette akvarie trods over halvdelen af vandet kommer fra deres oprindelige akvarie og filtret ( ekstern spandpumpe ) fik lov at stå 2-dages tid og køre i deres gamle akvarie.

Nu ligger de for det meste på bunden, flaire deres gæller og laver gispende bevægelser med munden.
Jeg har læst lidt frem og tilbage, lavet et 10% vandskifte samt tilføjet nye 20% ( akvariet var ikke fyldt helt op -som sagt meget midlertidigt ) samt sat en luftsten i akvariet. Der har hele tiden været masser af brydning i overflade og de har fået nogen sten de kunne gemme sig i.

Nogen der har nogen forslag til hvad jeg ellers kan gøre for mine kære fisk får det godt igen? At flytte dem tilbage i det oprindelige akvarie er ikke helt en mulighed da mine nye klovne er væsentlige større end o.klovne og derfor nok vil kanufle dem rimelig meget.

mvh
Julian :f2:
Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Klovne gisper og er inaktive

Indlæg af AndersNT »

Har du ikke en sump til det oprindelige akvarie?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

mål nh4, lydder som forgiftning!

Hvis du kun har spandfilter, og ingen skummer osv, kunne dette være grunden!
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af Julian »

Men det er jo helt frisk vand? Der burde da ikke kunne nå at være nogen opbygning af nh4 i et akvarie med 50% nyt vand, især ikke når "moder"akvariet har det helt perfekt?

Men jeg prøver lige at måle mig lidt frem og tilbage, ellers må jeg ud og finde en skummer med det samme...
Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Prøv og mål nogle værdier?

no2/no3 og nh4! til at starte med. Det er jo umuligt at gætte hvad der er galt, hvis du ikke prøver at måle lidt efter. Typisk viser nh4 forgiftning sig som om fiskene "gisper"
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Nu ved jeg jo ikke hvor meget erfaring du har med saltvand, men at køre uden skummer er ikke det bedste. Det kræver en ret erfaren akvarist at køre et system uden skummer
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af Julian »

Jeg har kørt saltvand i over 2 år uden skummere, pt har jeg 4 akvarier kørende uden skummer.. og to med.. noget avls halløj :) Men nu har jeg taget min reserve skummer og sat på akvariet..så må vi se om det hjælper
Tager også en vandprøve med ind i lab. idag for at teste den igennem, forstår det bare ikke når det er frisk vand :-S
Måske det er mit osmose anlæg den er gal med?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

tror ikke det er dit osmose anlæg der har skylden. Fisk kan sagtens overleve med vandhanevand (selvfølgelig tilsat salt), det er mere korallerne der kan have problemer med det. Desuden indeholder vandhanevand ikke fosfat
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

fosfat, påvirker sku ikke fisk, så hvor kommer det lige ind? (ihvertifalde ikke i normale mængder)

hvis det er nh4 vil gælderne på fisken meget hurtig tage pernament skade! no2 er meget giftigt selv i små mængder, så få tjekket det vand!
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15

Indlæg af Julian »

Så er alt under kontrol igen :-)
EasyLife, gamle filtersvampe fra et super indkørt akvarie og en del modnet vand - så er værdierne på vej mod det bedre og fiskene har det godt igen :-)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"