2. forsøg, som jeg lige har iværksat, og fået taget et par ret dårlige billeder af (sorry), er helt anderledes.
Her har jeg forsøgt mig med en horisontal plade, hvor vandet risler hen over, med et meget større flow.
Faktisk bruger jeg hele akvariets cirkulation, da pladen er monteret på kanten af min boblefælde i hele sumpens bredde. Og eneste driftudgift er lyskilden. (Smart ik?)
Det kan vist ikke blive meget enklere...
På billedet her, har jeg alt for stor vandstand, så jeg skal ha lavet en justeringsmulighed på afgangssiden af scrubberen.
Og lampen er selvfølgelig blot hævet så man kan se hvad der foregår.
Man skal dog lige have i tankerne hvor høj ens vandstand bliver i sumpen hvis returpumpen sætter ud.

...
Jeg er spændt på at se om dette setup giver bedre resultater.
spækbrættet fra sidste forsøg er her genbrugt. Hvis det viser sig at virke, skal der naturligvis sættes en anden risleplade i, som fylder hele arealet.
Efter en uges tid: igen brun overflade... tiden vil vise om der begynder at danne sig grønne trådalger, så en egentlig høst og eksportering af næringsstoffer kan finde sted.
Måske er der bare slet ikke nok næring i akvariet, da jeg samtidig kører med caulerpa i refugiet, og konstant afskumning med min tunze 9010. Jeg forsøger at komme noget brunt bundlag til livs.
Skal nok lige skynde mig at sige at der ikke er lagt vægt på udseende her inden jeg bliver sablet ned.

Men alt hvad der foregår her, er kun på forsøgsbasis.
Her er iøvrigt en fantastisk side, til dem der er interesserede i emnet, og gerne vil have ideer til designs.
http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... p?f=3&t=26
Der er meget hjælp at hente, og de går virkelig op i denne måde at rense sit akvarie på...